آیا ممکن است بعد از باربادوس، کانادا ملکه الیزابت را از سمترییس کشور کنار بگذارد؟

به گزارش مجله آیرخ، بعد از اینکه دولت باربادوس بیان کرد این کشور جزیره ای می خواهد ملکه الیزابت را به عنوان رییس کشور کنار بگذارد و سال آینده تبدیل به جمهوری گردد، بعضی کارشناسان سیاسی پیش بینی نموده اند بعضی دیگر از کشورهای مشترک المنافع از جمله کانادا هم ممکن است رابطه خود را با سلطنت قطع نمایند.

آیا ممکن است بعد از باربادوس، کانادا ملکه الیزابت را از سمترییس کشور کنار بگذارد؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای توریستی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

ملکه در حال حاضر در 16 کشور رییس کشور است که از جمله آن ها می توان به بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و چند کشور دیگر در کاراییب و اقیانوس آرام اشاره نمود. اگر باربادوس ملکه را به عنوان رییس کشور کنار بگذارد، نخستین کشور در تقریبا سه دهه اخیر می گردد که این کار را انجام داده است. آخرین بار مائوریتیوس در سال 1992 چنین کاری کرد.

با این حال، در کانادا این فرایند ممکن است به سادگی کشورهای کوچکی چون باربادوس نباشد.

کرولین هریس تاریخدان سلطنتی می گوید در حالیکه فرایند برداشتن ملکه به عنوان رییس کشور در باربادوس فقط شامل دو سوم رای مجلس می گردد، این فرایند در کانادا بسیار پیچیده تر است.

تحت ماده 41(الف) لایحه قانون اساسی، هر تغییری در مقام ملکه باید از حمایت متفق القول هر 10 استان برخوردار باشد. با توجه به اینکه ملکه در سراسر کشور چهره محبوبی است، دست یافتن به چنین اجماعی ممکن است آسان نباشد.

با استناد به نظرسنجی اجرا شده توسط ایپسوس در فوریه، 81 درصد از کانادایی ها ملکه را تایید می نمایند و بالاترین میزان حمایت در بریتیش کلمبیا، انتاریو و آتلانتیک کانادا و پایین ترین حمایت در منیتوبا و کبک گزارش شد.

هریس گفت: کانادا مدت هاست که جای خیلی خوشایندی برای بازدیدهای سلطنتی به حساب می آید. ویلیام و کاترین، دوک و دوشس کمبریج، نخستین تور خارجی خود به عنوان یک زوج را در سال 2011 به کانادا داشتند و ملکه تا به حال 24 بار از کشور بازدید نموده است.

به خاطر اینکه دیدگاه ها نسبت به ملکه طی سال ها مثبت باقی مانده، هریس می گوید فکر می نماید جدا شدن از کشورهای مشترک المنافع مانند کشورهای دیگر از حمایت کافی برخوردار نخواهد بود. به طور مثال، در سال 1999 در استرالیا رفراندومی درباره سلطنت برگزار گردید که در آن رای دهندگان ایده تبدیل شدن به یک جمهوری و قطع کردن روابط با ملکه را رد کردند.

علاوه بر این، هریس گفت اگر ملکه به عنوان رییس کشور کنار برود، کانادا باید شرایط حکومت آینده خود را معین کند.

او گفت: بحثی سر اتفاقی که بعد از آن می افتد شکل می گیرد. سیستم جدید دولت کدام خواهد بود؟ آیا رییس دولت منصوب می گردد یا انتخاب می گردد؟ یا رییس و نفر اول کشور یک نفر خواهند بود؟

حتی اگر کانادا حمایت جامعی از تمام استان ها برای کنار گذاشتن ملکه دریافت کند، هریس می گوید این اتفاق می تواند اثراتی بر معاهده های تاریخی بین دولت و افراد بومی داشته باشد.

هریس گفت 70 معاهده تاریخی با افراد بومی وجود دارد که تاریخ امضای آن ها از 1701 تا 1923 است.

او گفت: آن معاهده ها با سلطنت هستند. بنابراین به طور بالقوه، اگر کانادا به نوعی دیگر از دولت منتقل گردد، ممکن است تعدادی از آن معاهده ها هم لغو شوند.

برداشته شدن ملکه همچنین می تواند رابطه کانادا با بقیه کشورهای مشترک المنافع را تحت تاثیر قرار دهد.

هریس گفت: نکته جالب درباره تعدادی از این کشورها که از مشترک المنافع به سمت جمهوری حرکت نموده اند این است که هنوز ملکه را به عنوان رییس مشترک المنافع به رسمیت می شناسند تا بتوانند این ارتباط های تاریخی را با دیگر کشورها حفظ نمایند. بنابراین مسلما مسئله به این مرتبط خواهد بود که در صورت تغییر دولت، چه دولت جایگزینی انتخاب می گردد.

در نهایت، از نظر کاهش احتمالی هزینه ها برای کانادا، هریس گفت بیشتر مخارج خانواده سلطنتی توسط صندوق سلطنتی در بریتانیا یا سود املاک خودشان تامین می گردد. او گفت کانادا فقط هزینه های مرتبط با سلطنت را زمانی پرداخت می نماید که یک تور سلطنتی از کشور بازدید می نماید و نیازمند تامین امنیت است.

هریس گفت: جایی که شاهد مسائل بحث برانگیز یا نتایج ضعیف تر نظرسنجی درباره سلطنت در کانادا هستیم، معمولا جایی است که تورهای سلطنتی برگزار می گردد یا بحث هزینه های تامین امنیت پیش می آید. این مسئله در گذشته بیشتر نه خیلی به خاطر بازدیدهای ملکه بلکه به خاطر بازدیدهای اعضای رده پایین تر خانواده سلطنتی بحث برانگیز شده است.

منبع: ایرونی ها
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1359

به "آیا ممکن است بعد از باربادوس، کانادا ملکه الیزابت را از سمترییس کشور کنار بگذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ممکن است بعد از باربادوس، کانادا ملکه الیزابت را از سمترییس کشور کنار بگذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید