ادامه پیشروی سریع طالبان: قندوز سقوط کرد

به گزارش مجله آیرخ، طالبان در افغانستان به سرعت در حال پیشروی است و بر اساس گزارش ها نیروهای این گروه وارد شهرهای قندوز و سرپل شده اند.

ادامه پیشروی سریع طالبان: قندوز سقوط کرد

قدوز در شمال شرق افغانستان و سرپل در شمال افغانستان واقع شده است.

طالبان مدعی است این دو شهر سقوط نموده اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگار خود گفته است که تمامی ساختمان های کلیدی شهر قندوز به کنترل طالبان در آمده است.

اما گزارش های دولتی حاکی از آن است درگیری ها ادامه دارد. ارتش اعلام نموده که عملیات پاکسازی به وسیله کماندوها در قندوز جریان دارد.

روز گذشته هم طالبان توانست با پیشروی های خود دو شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز در جنوب و شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان پایگاه ژنرال دوستم را تصرف کند.

سقوط شهر زرنج در شرایطی رخ داد که روی پیش از آن تصاویری از فرار نیروهای دولتی با خودروهایشان به سمت مرز ایران منتشر شد. در افغانستان گفته می گردد عقب نشینی نیروهای دولتی عامل اصلی سقوط ولایت نیمروز بوده است.

درباره شهر شبرغان پیش از آن ژنرال دوستم که در این منطقه کلیدی در حال جنگ است خواهان یک توافق امنیتی با دولت شده بود.

روز شنبه دوستم با اشرف غنی رییس جمهور ملاقات کرد. مارشال دوستم در این ملاقات به رییس جمهور غنی پیشنهاد نموده است که دولت باید شرایط نظامی در کشور اعلام کند. اعلام شرایط نظامی در کشور، بخشی از طرح امنیتی مارشال دوستم است که به گفته می گردد از سوی رییس جمهور غنی رد نشده است. با این حال تصمیمی هم در این رابطه اتخاذ نشده است.

ظاهرا در طرح نظامی دوستم اعلام شرایط اضطراری در کشور وجود دارد. بعضی نمایندگان مجلس افغانستان هم با طرح دوستم موافقت نموده اند.

پیشروی طالبان بسیار نگران کننده است. این گروه تا به امروز نتوانسته بود مراکز اصلی ولایت های را تصرف کند اما حالا شهرهای کلیدی یکی پس از دیگری از کنترل دولت خارج می شوند.

همین مسئله موجب شد شب گذشته آمریکا به مواضع طالبان حملات هوایی انجام داد. وزارت دفاع افغانستان اعلام نموده که هواپیماهای بی -52 آمریکایی طالبان را در شهر شبرغان بمباران نموده و 200 عضو گروه طالبان کشته شده اند.

اما طالبان می گوید این حملات ضربه چندانی به این گروه وارد ننموده است و بیشتر غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1939

به "ادامه پیشروی سریع طالبان: قندوز سقوط کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه پیشروی سریع طالبان: قندوز سقوط کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید