اصلاح پیمان دوبلین، چالشی بزرگ برای کمیسیون جدید اروپایی

به گزارش مجله آیرخ، رئیس جدید کمیسیون اروپایی در اولین روزهای عهده داری این سمت مهم خاتمه دادن به بن بست ایجاد شده در بحران پناهندگان در اروپا را وعده داده است.

اصلاح پیمان دوبلین، چالشی بزرگ برای کمیسیون جدید اروپایی

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه دی ولت آلمان، اورزولا فون در لاین، رئیس جدید کمیسیون اروپایی می خواهد در اواخر فوریه طرح هایی را برای یک بسته جدید برای مسئله پناهندگی و مهاجرت در اتحادیه اروپا ارائه دهد که برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل قبول باشد.

به این ترتیب کمیسیون اتحادیه اروپا یک رویکرد جدید برای راه چاره بحران مهاجرت را در برنامه دارد. حدود 4 سال است که اتحادیه اروپا نمی تواند روی یک سیاست پناهندگی مشترک در قاره یبز به توافقی دست یابد. شکاف ها در این باره در اتحادیه اروپا عمیق است و مواضع کاملا با هم متفاوت است و از طرفی زمان هم فشار بیشتری ایجاد می نماید. هیچ کس نمی داند کی جنگ ها در برابر دروازه خانه اروپایی دوباره به یک موج جدید پناهندگان مانند آنچه در سال 2015 رخ داد منجر خواهد شد.

اورزولا فون در لاین حالا برای حل این مسئله فشار وارد می نماید. وی می خواهد در صورت امکان در اواخر فوریه برنامه و طرح هایی را برای یک بسته جدید مهاجرت و پناهندگی ارائه دهد که همچنین برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل پذیرش باشد و مانند چهار سال پیش منجر به مناقشات تلخی نگردد که در آن بسیاری کشورها برلین و بروکسل را مقصر می دانستند. این طرح قرار است به اولین موفقیت سیاسی فون در لاین در بروکسل و شاهکار او تبدیل گردد. دفتر کمیسیون جدید اروپایی در حال حاضر به سختی روی این بسته قانونی جدید کار می نماید.

معاون رئیس کمیسیون اروپایی و کمیسر مربوط به امور مهاجرت اروپا در حال نوعی دیپلماسی هستند تا مواضع کشورهای عضو را مورد آنالیز قرار داده و درباره توافق احتمالی بحث نمایند. این دو مقام اروپایی قرار است امروز (چهارشنبه) با هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان در برلین در این باره بحث و تبادل نظر نمایند.

معاون رئیس کمیسیون اروپایی در این باره گفته است که ما مشاوره های خود را در آتن و آنکارا آغاز نموده و حالا در برلین، پاریس، رم و بوداپست در پیش می گیریم و این نشانگر اراده ما برای همراه کردن همه کشورها با خود است.

اهدافی که فون در لاین با سیاست پناهندگی جدید خود مد نظر دارد آشکار هستند و عبارت است از اینکه مهاجرت های غیر قانونی باید همچنان رد گردد. پناهندگان در سایه همبستگی بین همه کشورهای عضو در صورت امکان تقسیم شوند. اخراج های پناهندگی باید فرایند سریع تری پیدا کند. سوء استفاده از هجوم پناهندگان باید به سختی مورد مجازات قرار گیرد. حمایت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا باید حداکثر تا سال 2024 تقویت گردد.

این اهداف در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا حمایت می گردد. اما مسئله مورد اختلاف این است که مهاجران چگونه باید در اتحادیه اروپا تقسیم شوند؟

بر اساس سیستم موجود، پناهجویان نخستین بار به هر کشور اروپایی وارد می شوند آن کشور مسئول رسیدگی به درخواست های پناهندگی آن ها است که به طور عمده این مسئله ایتالیا، اسپانیا و یونان را تحت فشار قرار می دهد. این سیستم در سال های گذشته فشار بیش از حدی را به کشورهای اروپایی حاشیه دریای مدیترانه وارد نموده است.

بنابراین حالا باید این سیستم پناهندگی موسوم به دوبلین اصلاح گردد. اما چگونه؟ کمیسیون اتحادیه اروپا در اوایل سال 2016 پیشنهاد تقسیم پناهندگان بین کشورهای عضو بر اساس سهمیه بندی مشخصی را عنوان کرد و قرار شد کسانی که در این طرح مشارکت ننمایند موظف به پرداخت جریمه شوند. این پیشنهاد کمیسیون اروپایی با مخالفت شدید کشورهای شرق و میانه اروپا روبرو شد و کشورهایی از جمله اتریش، لهستان و مجارستان اعلام کردند که نمی خواهند به آن ها تحمیل گردد که چه تعداد و چه اشخاصی را به عنوان پناهنده باید بپذیرند. به دلیل این مناقشات همه برنامه های قانونی دیگر برای یک سیستم پناهندگی اروپایی تحریم شد.

حالا کمیسیون اروپایی می خواهد به این بن بست ها انتها دهد. معاون کمیسیون اروپایی و کمیسر امور مهاجرت اتحادیه اروپا حالا با برنامه هایی که در چمدان دارند برای تبادل نظر با اعضای این اتحادیه به کشورهای مختلف سفر می نمایند.

وزیر کشور آلمان از مهمترین شرکای تبادل نظری این مقامات اروپایی در این باره است.

هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان در ماه نوامبر یک آغاز جدید برای سیاست مهاجرت در اروپا را درخواست نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 735

به "اصلاح پیمان دوبلین، چالشی بزرگ برای کمیسیون جدید اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح پیمان دوبلین، چالشی بزرگ برای کمیسیون جدید اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید