اعتبار سه سال از دسته چک های نو حذف شد

به گزارش مجله آیرخ، نادعلی زاده گفت: تاریخ سه سال اعتبار چک در اصلاحیه نو حذف شده است و اکنون فرجه زمانی سه ساله بر روی دسته چک وجود ندارد.

اعتبار سه سال از دسته چک های نو حذف شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، آمنه نادعلی زاده، معاون اداره نظام های پرداخت این بانک در مورد آمار صدور چک ها از ابتدای سال 1400 در سامانه صیاد گفت: با توجه به اینکه از ابتدای فروردین 1400 چک های تازه با رنگ متمایز (بنفش) باید در سامانه صیاد ثبت بشوند. تقریبا 30 هزار فقره از این چک های تازه به وسیله بانک ها به مشتریان توزیع شده است و حدود 2 میلیون فقره از این چک ها در سامانه صیاد ثبت شده است. فرایند ثبت چک در سامانه صیاد صعودی بوده است به گونه ای که در ابتدا روزی هزار فقره ثبت چک داشتیم که اکنون این رقم به روزانه 100 هزار فقره ثبت رسیده است. طبق سرانه در 24 ساعت، تقریبا در هر دقیقه 70 فقره چک ثبت می گردد.

سخنگوی قانون چک اضافه نمود: از این تعداد چک ها که ثبت صدورش در سامانه صیاد رخ داده است، حدود 66 درصدش به وسیله گیرنده ها و ذی نفعان چک تأیید شده است. براین اساس فرایند تایید چک صعودی بوده است، گیرنده یا ذی نفع از پذیرش چکی که در سامانه صیاد ثبت نشده است، خودداری کند و الزاما خود گیرنده و ذی نفع چک هم تایید آن را انجام دهد. با این کار هم از ثبت چک مطمئن می گردد و هم مراتب تایید خود را اعلام نموده است و اگر مورد تاییدش نبود در سامانه مراتب عدم تاییدش را اعلام کند؛ بنابراین فرآیند تایید، امری با اهمیتی است که ذی نفع باید به آن توجه کند.

معاون اداره نظام های پرداخت در مورد اعتبار قانونی برگه چک های ثبت نشده در سامانه صیاد اظهار داشت: چک های ثبت نشده به لحاظ حقوقی در حکم تکه کاغذی بی ارزش نیست، چراکه در مراجع قضایی می توانند از آن استفاده نمایند و روال پیگیری دارند. اما قانون اشخاص را مکلف نموده است در زمانی که چکی را صادر می نمایند اطلاعات مربوط به گیرنده را در سامانه ثبت نمایند و اگر این ثبت اتفاق نیفتد و گیرنده بدون ثبت این چک را دریافت کند، بانک نمی تواند وجه این چک را پرداخت کند و در این موارد کار به مراجع قضایی کشیده می گردد.

نادعلی زاده به در دسترس نبودن اینترنت برای همگان و عدم امکان استفاده اقشار مختلف از اپلیکیشن های موجود اشاره و اسم کرد: در فاز های اولیه ما شعب را موظف نموده ایم که عملیات مربوط به ثبت و تایید چک را به نیابت از مشتریان انجام دهند و فرم های ویژه ای را هم طراحی و به شعب ارسال کردیم و شعب هم می توانند به نیابت از مشتری این فرم ها را دریافت نمایند و عملیات ثبت و تایید و انتقال چک را برای مشتری انجام دهند. به غیر از درگاه حضوری هم بانک ها مکلف شده اند تا خودپرداز های خود را مجهز و فعال نمایند که تمهیدات فنی این کار در حال تدارک است. در بانک مرکزی هم انتقال و تایید چک به صورت پیامکی را هم راه اندازی می کنیم متعاقب اینکه تست ها تمام گردد و نتیجه تست ها موفقیت آمیز باشد، در خرداد از آن رونمایی خواهد شد.

وی در همین خصوص ادامه داد: ATM ها هنوز به سامانه صیاد وصل نیستند و بانک ها در تلاشند تمهیدات فنی را فراهم نمایند که بتوانند خودپرداز های خود را به این سامانه متصل نمایند.

سخنگوی قانون تازه چک به تشریح مسائل مربوط به تایید چک های شخصیت های حقوقی پرداخت و گفت: حقوقی ها، چون منحصرا از سمت بانک سرویس دهی می شوند، شرایط برداشت از حساب وجود دارد که این شرایط صرفا در بانک نگهداری می گردد و فقط بانک می تواند به مشتری حقوقی خودش سرویس را ارائه کند. به همین دلیل است که مشتریان حقوقی در زمان صدور چک به وسیله اپلیکیشن سرویس دهی نمی شوند و به وسیله اینترنت بانک و همراه بانک سرویس دهی می شوند. بعلاوه در تلاشیم تا برای دسترسی حقوقی ها به سامانه صیاد به وسیله اپلیکیشن ها هم تمهیداتی در نظر بگیریم.

نادعلی زاده با تاکید بر اینکه اگر ذی نفع چک بدون ثبت چک آن را بپذیرد متضرر خواهد شد، افزود: در این صورت صادرنماینده چک بعد از این که فیزیک چک را تحویل داد ممکن است دیگر متقاعد نگردد که در سامانه ثبت کند؛ بنابراین این قانون در حمایت از حقوق ذی نفعان است و بایستی ذی نفع برود استعلام بگیرد و کنترل کند که ثبت چک برایش رخ داده است یا خیر و مراتب تاییدش را اعلام کند. پس این یک وظیفه است که بر دوش ذی نفعان است و حسنش این است که صادرنماینده ای که دارای چک برگشتی باشد نمی تواند چک را صادرکند؛ بنابراین ذی نفع اگر به این موضوع توجه کند و صادرنماینده را ملزم کند که ثبت چک را برایش انجام دهد می تواند از این مزیت هم منتفع گردد.

وی بعلاوه به ارائه شرح در مورد اینکه بعضی شرکت ها روزانه هزار چک صادر می نمایند و امکان ثبت گروهی وجود ندارد، پرداخت و اسم کرد: این ها هم باید سمت بانک ها سرویس دهی گردد و بانک ها قاعدتا باید شرایطی را برایشان مهیا نمایند که امکان ثبت و تایید گروهی برایشان فراهم گردد و به تازگی هم چند بانک هم آغاز کردند تا بتوانند این کار را انجام دهند، اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

معاون اداره نظام های پرداخت در سرانجام نسبت به حل مسائل چک های گذشته ابراز امیدواری کرد و اضافه نمود: به لحاظ جعل و کلاهبرداری این راه چاره بسیار موثر خواهد بود و تا حدودی می توان گفت جلوی جعل و کلاهبرداری را گرفته است. در لحظه صدور، چون سابقه چک برگشتی کامل مورد آنالیز قرار می گیرد باعث می گردد صادرنماینده ای که چک برگشتی دارد از دسته چک خود به راحتی نتواند استفاده کند. در واقع در گذشته فرد صادرنماینده تا برگه آخر می توانست از دسته چکش استفاده کند، ولی در قانون تازه در همان لحظه صدور سوابقش مورد تایید قرار می گیرد و از زمانی که سامانه راه اندازی شده است تا 10 خرداد نسبت چک های برگشتی به چک های وصولی حدود 10 درصد بوده است و در همین دوره مشابه در سال گذشته درصد چک های برگشتی به چک های وصولی ما حدود 16 درصد بوده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1883

به "اعتبار سه سال از دسته چک های نو حذف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتبار سه سال از دسته چک های نو حذف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید