تور هند ارزان: باید از تراز تجاری منفی هند برای توسعه صادرات استفاده کرد

به گزارش مجله آیرخ، رئیس اتاق کرمان گفت: کشور هند 368 میلیارد دلار واردات و 275 میلیارد دلار صادرات دارد که تراز تجاری آن به منفی 93 میلیارد دلار می رسد و باید از این تراز تجاری منفی برای توسعه صادرات استفاده کرد.

تور هند ارزان: باید از تراز تجاری منفی هند برای توسعه صادرات استفاده کرد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست مجازی آنالیز همکاری های مالی استان کرمان و هند اضافه نمود: هند با حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت، کشوری درحال توسعه است و با توجه به اشتراکات مختلف دو کشور باید از این بازار بزرگ برای درآمدزایی بهره برد.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه متأسفانه کشور ما جزء 20 صادرکننده اول محصولات به هند نیست، اظهار کرد: صادرات ما به این کشور تنها یک میلیارد دلار و واردات ما از هند حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار است.

وی گفت: در سال 99 از 130 میلیون دلار واردات پسته هند از ایران، 72 میلیون دلار سهم استان کرمان بود اما در بخش مس و مصنوعات مسی از 82 میلیون دلار واردات هند از ایران، نامی از استان کرمان نیست.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه درمجموع صادرات استان کرمان به هند 83 میلیون دلار و واردات تنها 146 هزار دلار است، اعلام کرد: از 68 میلیون دلار میوه وارداتی هند از ایران، سهم استان کرمان تنها یک میلیون دلار است و از 55 میلیون دلار خرمای وارداتی هند از ایران، سهم استان کرمان 8 میلیون و 500 هزار دلار است.

رئیس اتاق کرمان گفت: در بحث گمرکات، حمل ونقل و بانک ها، نابسامانی هایی در تجارت با هند وجود دارد که 80 درصد آن مربوط به داخل کشور است و با حل این چالش ها زمینه توسعه روابط تجاری ایران و هند فراهم می گردد.

طبیب زاده، ادامه داد: 5 ماه نخست سال جاری، صادرات استان کرمان به هند 47 میلیون دلار بوده و می توان به وسیله تحلیل استراتژی ها، ارتباط با تجار ایرانی مقیم هند و ارتباط مؤثر با رایزن مالی ایران در هند این مقدار را افزایش داد.

وی اضافه نمود: زمینه های توسعه تجارت بین ایران و هند در بحث انرژی های تنو پذیر، مهارت آموزی، کشت های فراسرزمینی، حمل ونقل زمینی، دریایی و ریلی و صنایع تبدیلی و فرآوری وجود دارد و می توان با ارائه یک برنامه و الگو، اجرای سیاست های مدنظر را پیش برد.

در ادامه این نشست عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان توضیح داد: سال 99 کشور ما 60 هزار تن خرما به ارزش 55 میلیون دلار به کشور هند صادرات داشته که سهم استان کرمان 41 هزار تن بود اما بخش زیادی از این محصولات از گمرکات سایر استان ها صادر شده اند.

محمدحسین اکبری، اضافه نمود: در حال حاضر تعرفه صادرات خرمای ایران به هند 20 درصد است و می توان از ظرفیت سفارتخانه برای کاهش این تعرفه در راستای افزایش صادرات استفاده کرد.

عضو هیات مدیره انجمن ملی خرمای ایران گفت: با توجه به حجم صادرات استان در نیمه دوم سال، مسائل حوزه حمل ونقل باید رفع گردد.

اکبری توضیح داد: باید صادرات محصولات به هند بر اساس تحقیقات و توجه به سلیقه بازار این کشور انجام گردد و برای کسب اطلاعات لازم، اتاق مشترک ایران و هند می تواند نقش اساسی داشته باشد.

علی محبان، مدیر اجرایی دفتر نمایندگی اتاق کرمان در جنوب استان هم با اشاره به تشابه اقلیم جنوب استان کرمان با کشور هند اظهار کرد: در این منطقه از کشور ظرفیت های بالایی در حوزه معادن و کشاورزی وجود دارد که می توان با بهره گیری از توان هندی ها در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری در راستای افزایش فراوری و رونق مالی منطقه از آن بهره گرفت.

در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند با اشاره به ظرفیت های بالای استان کرمان گفت: این استان می تواند نقشی پررنگ تر از سایر استان ها در روابط با هند داشته باشد.

ابراهیم جمیلی، اضافه نمود: کالاهای ایران و هند رقابتی نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند و این یک مزیت مهم برای افزایش تجارت محسوب می گردد.

وی اظهار کرد: هند به ظرفیت های استراتژیک ایران احتیاج دارد اما باوجود تحریم ها انتقال پول بین دو کشور با مشکل روبرو شده که می توان به وسیله تهاتر و ارتباط بین صادرکنندگان و واردکنندگان اثرات این مشکل را کاهش داد و بعلاوه می توان به فراوری مشترک بعضی کالاها و محصولات پرداخت.

جمیلی، ضمن تقدیر از اتاق کرمان برای برگزاری اولین نشست در دوره نو فعالیت اتاق مشترک در راستای توسعه روابط ایران و هند، گفت: برای توسعه و تسهیل روابط در پی راه اندازی اتاق مشترک دو کشور در هند هستیم.

در ادامه این نشست سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری کرمان اعلام کرد: هند و چین با توجه به جمعیتشان فرصت های خوبی برای معین استراتژی های بلندمدت مالی هستند.

حسین مهرابی، اضافه نمود: برای توسعه روابط احتیاج به نقشه مدون راه داریم و برای ترسیم سیاست ها باید چالش ها، ظرفیت ها و اهداف به درستی معین شوند. وی گفت: می توان با معین کردن تعرفه های ترجیحی برای محصولات استان همانند پسته و خرما زمینه برای افزایش صادرات این محصولات را به کشور هند فراهم کرد.

در این نشست جمعی از فعالان مالی هم دیدگاه های خود برای توسعه روابط با هند را مطرح کردند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2012

به "تور هند ارزان: باید از تراز تجاری منفی هند برای توسعه صادرات استفاده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند ارزان: باید از تراز تجاری منفی هند برای توسعه صادرات استفاده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید