بورل: آمریکا عضو برجام نیست ، امکان آنالیز تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت

به گزارش مجله آیرخ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد آمریکا با وجود خروج از توافق هسته ای می تواند به عنوان عضوی از سازمان ملل خواهان ادامه یافتن تحریم تسلیحاتی ایران گردد.

بورل: آمریکا عضو برجام نیست ، امکان آنالیز تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت

به گزارش خبرنگاران، جوزپ بورل در گفتگوی اختصاصی با رادیو فردا به اظهار نظرهای مقام های آمریکایی درباره جلوگیری از برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران واکنش نشان داد و گفت: دانلد ترامپ رسما خاطرنشان کرد آمریکا از برجام خارج شده است و طبعا دیگر نمی تواند در قالب توافق هسته ای ایران با غرب مانع برچیده شدن تحریم تسلیحاتی این کشور در اکتبر 2020 گردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: باید بادآوری کنم ایالات متحده پس از خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در هیچ کدام از مذاکره ها و گفتگوهای کشورهای مانده در توافق هسته ای با ایران مشارکت نکرده است. از این رو، برای ما و همگان آشکار است که آمریکا از ماه می 2018 دیگر عضو فعال این توافق نیست.

بورل در عین حال یک چراغ سبز به واشنگتن نشان داد و مدعی شد گرچه آمریکا در قالب برجام نمی تواند جلوی برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد اما به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد مانند هر کشور دیکر می تواند خواهان تمدید تحریم های ایران گردد. او گفت: هر عضو شورای امنیت می تواند این پیشنهاد را به شورا ببرد و آن را به رای اعضا بگذارد. باید دید آن موقع شورای امنیت درباره تحریم تسلیحاتی ایران چه تصمیمی می گیرد.

این دیپلمات ارشد اروپایی درباره درخواست وام پنج میلیارد دلاری ایران از صندوق بین المللی پول برای مبارزه با کرونا هم گفت: به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با دادن وام به ایران موافقم. صندوق بین المللی پول می تواند راهکاری در نظر بگیرد تا مطمئن گردد این پول در راستا مبارزه با شیوع کرونا و پیامدهای آن هزینه می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1161

به "بورل: آمریکا عضو برجام نیست ، امکان آنالیز تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورل: آمریکا عضو برجام نیست ، امکان آنالیز تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید