بیانیه وزیر خارجه چین درباره نتایج سفرش

به گزارش مجله آیرخ، وزیر امور خارجه چین در بیانیه ای با مطرح کردن این که سفر موفقیت آمیزی به شش کشور منطقه خاورمیانه از جمله ایران داشته است، بر نقش چین در حفظ توافق هسته ای تاکید نمود.

بیانیه وزیر خارجه چین درباره نتایج سفرش

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه در بیانیه ای رسانه ای درباره نتیجه سفرش به شش کشور خاورمیانه از جمله ایران گفت که چین آماده است به وسیله یک همکاری جدی به صلح و پیش رفت در خاورمیانه یاری کند.

وانگ یی از 24 تا 30 مارس سفری رسمی به شش کشور منطقه از جمله عربستان سعودی، ترکیه، ایران، امارات متحده عربی و بحرین داشت.

او گفت که اهداف مورد انتظارش در زمینه طرح ابتکاری پنجگانه کشورش برای دست یافتن به امنیت و ثبات در خاورمیانه که در طی این سفر مطرح شد، حاصل شده اند.

وزیر امور خارجه چین با بیان این که پکن از کشورهای منطقه در زمینه آسیب ناپذیر بودند در برابر فشار و مداخله خارجی، طی کردن مستقل مسیرهای توسعه مناسب برای واقعیت های موجود در منطقه ای شان حمایت می نماید، بیان نمود که این کشورها باید از سایه رقابت ژئوپولیتیکی ابر قدرت ها رهایی یابند و درگیری ها و اختلافات منطقه ای را به عنوان سران منطقه حل نمایند.

وانگ اضافه کرد که چین و این شش کشور خاورمیانه به حمایت از یک دیگر در زمینه منافع اصلی شان ادامه خواهند داد و این را مهم ترین نتیجه سفرش تلقی کرد.

او در اظهاراتش درباره اجرایی کردن طرح ابتکاری پنج گانه چین به این اشاره نمود که چین نقشی فعال در فرایند مرتبط به حل وفصل مسئله هسته ای ایران ایفا خواهد نمود و مقامات چینی به مسکو رفته اند تا به اتفاق ایران و روسیه درباره نقشه راه و زمان بندی از سرگیری برجام(توافق هسته ای) گفت وگو نمایند.

وزیر امور خارجه چین همچنین بیان نمود که این شش کشور خاورمیانه به فرصت های جدید همکاری دوجانبه ایجاد شده به واسطه الگوی توسعه جدید چین امیدوارند و چین آماده است با آن ها در زمینه تطبیق و تنظیم امورات در راستای تحقق طرح یک جاده-یک کمربند دولت پکن به وسیله برنامه های توسعه ملی شان همکاری کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1747

به "بیانیه وزیر خارجه چین درباره نتایج سفرش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه وزیر خارجه چین درباره نتایج سفرش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید