تهدید ترکیه به اخراج نظامیان آمریکایی از پایگاه اینجرلیک

به گزارش مجله آیرخ، وزیر خارجه ترکیه به آمریکا هشدار داد در صورت تحریم ترکیه، باید نظامیانشان را از پایگاه اینجرلیک خارج نمایند.

تهدید ترکیه به اخراج نظامیان آمریکایی از پایگاه اینجرلیک

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) تهدید کرد اگر واشنگتن بخواهد تحریم های جدیدی بر آنکارا وضع کند، خواهان خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک می شوند.

چاووش اوغلو در مصاحبه تلویزیونی با شبکه اِی هابر با بیان اینکه کنگره آمریکا نمی تواند هیچ دستاوردی از تحریم ترکیه به بهانه خرید سامانه پدافند موشکی اس-400 داشته باشد، گفت: اگر آمریکایی ها ما را تحریم نمایند، ترکیه نیز خواهان خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه اینجرلیک می گردد.

به نوشته روزنامه دیلی صاباح وی در واکنش به جنجال آمریکایی ها بر سر خرید سامانه اس-400، شرح داد: این یک سامانه تهاجمی نیست، بلکه سیستمی دفاعی است... اگر آمریکایی ها جنگنده های اف-35 را به ما تحویل ندهند، احتمالا روسیه جایگزین های آن را ارائه کند.

دولت آمریکا میخواهد ترکیه را به دلیل خرید سامانه های پدافند موشکی اس-400 از روسیه، تا سرانجام سال 2020 به صورت کامل از برنامه فراوری مشترک اف-35 کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده های خریداری شده را نیز تعلیق نموده است.

این در حالی است که پیش از این جان راد معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی گفته بود شرط بازگشت ترکیه به برنامه اف-35، صرف نظر کردن آنکارا از به کار بردن سامانه اس-400 است. (جزئیات بیشتر)

وزیر خارجه ترکیه درباره عملیات های حفاری این کشور در شرق دریای مدیترانه نیز گفت: ما آماده ایم برای حل مناقشات بر سر شرق مدیترانه، پای میز مذاکره با یونان بنشینیم. ما هوادار تنش نیستیم، بلکه حامی رویکردی هستیم که حق دو طرف را طبق قوانین بین المللی تامین کند.

بر این اساس، چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه هیچ کشورش نمی تواند علیه عملیات های حفاری این کشور در شرق مدیترانه اقدام کند، وعده داد: شاید با تمام کشورهایی که در مدیترانه ساحل دارند، پیمان های دریایی امضا کنیم که شامل یونان، لبنان و مصر هم می گردد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش درباره طرح دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای کشورهای حوزه بالتیک و لهستان نیز تاکید نمود، تا زمانی که ناتو طرح دفاعی ترکیه را تصویب نکند، آنکارا نیز با طرح بالتیک موافقت نمی کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 746

به "تهدید ترکیه به اخراج نظامیان آمریکایی از پایگاه اینجرلیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید ترکیه به اخراج نظامیان آمریکایی از پایگاه اینجرلیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید