خبرنگاران ابتکار: رعایت عدالت جنسیتی در ورزش یک تکلیف قانونی است

به گزارش مجله آیرخ، تهران- خبرنگاران- معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: یکی از برنامه های دولت دوازدهم رعایت عدالت جنسیتی در ورزش است که این امر یک تکلیف قانونی است و زنان هم باید بتوانند فرصت های برابر داشته و برای رشد استعدادهای خود در ورزش از آن بهره ببرند.

خبرنگاران ابتکار: رعایت عدالت جنسیتی در ورزش یک تکلیف قانونی است

به گزارش خبرنگاران، مراسم اختتامیه لیگ والیبال زنان امروز با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار گردید. در اخرین دیدارها سایپا و ذوب آهن پیروز به کسب عونان قهرمانی و نایب قهرمانی شدند.

معصومه ابتکار امروز(پنجشنبه) در مراسم اختتامیه لیگ برتر والیبال زنان گفت: در دوره دبیرستان و تا حدی در دوره دانشگاه اهل والیبال بودم و این رشته را خیلی دوست دارم و پیگیر این ورزش هستم. قهرمانی های تیم والیبال مردان در سطح لیگ جهانی افتخارآفرین بود و م دانم که تیم زنان نیز در این زمینه خیلی کوشش کرد و امروز نمونه اش را در لیگ برتر دیدیم.

وی افزود: زنان والیبالیست بسیار با توان و حرفه ای عمل می نمایند. آنچه که امروز دیدم این بود که از فناوری های روز جهان در این مسابقه بهره گرفته شده است. شاخص های معتبر و استانداردهای جهانی در ارزیابی ورزشکاران مد نظر قرار گرفته است. یک کار تخصصی و حرفه ای خوب را اینجا دیدیم. از این بابت بسیار از محمدرضا داورزنی و فریبا محمدیان که این نگاه تخصصی را در والیبال زنان بوجود آوردند، ممنونم و امیدوارم این فرایند توسعه و ارتقا یابد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده مطرح کرد: مربیان و داوران بسیار خوب کوشش کردند و تیم ها هم همه فوق العاده بودند و خوشحالم در این مراسم شرکت کردم. امیدوارم همیشه همه دوستداران ورزش در کشور ما این توفیق را پیدا نمایند تا در عرصه های مورد علاقه خود حضور یابند و استعدادها و توانمندی های خود را به ظهور برسانند.

وی یدآور شد: یکی از برنامه هایی که دولت دوازدهم با جدیت دنبال نموده است موضوع عدالت جنسیتی بود. این یک تکلیف قانونی بود که داشتیم و برای این موضوع شاخص هایی را در هشت فصل تعریف کردیم که یکی از آن فصول بحث ورزش است. وقتی صحبت از عدالت جنسیتی می کنیم مفهوم آن این است که زنان باید بتوانند فرصت های برابر داشته باشند و برای رشد استعدادهایی که خداوند به آنان داده از جمله ورزش از آن بهره ببرند.

ابتکار گفت: امروز سبک زندگی سالم ورزش و نشاط یک عنصر غیرقابل تفکیک است و نمی توانیم از سبک زندگی لازم ورزش و نشاط را جدا کنیم. برای همین منظور، سیاست های عدالت جنسیتی در برنامه های کشور در برش استانی در قالب برنامه های شرایط زنان و خانواده در 31 استان تصویب شده است. یک فصل از برنامه ارتقای شرایط زنان در هر استان به ورزش اختصاص پیدا نموده است.

وی افزود: موضوع این فصل توجه دادن به دستگاه های اجرایی است تا امکاناتی که باید برای ورزش زنان در اختیار قرار دهند. در نهایت باید فضاهای ورزشی لازم را برای زنان داشته باشیم چه برای ورزش قهرمانی و نیز همگانی فضاهای اختصاصی برای زنان ایجاد کنیم. در هشت شهر و در هر شهرستان و روستاها الان مطالعات نشان می دهد چقدر به این فضاها برای دختران احتیاج داریم و باید برای آن برنامه ریزی و تامین کنیم. سیاست های ما در دولت دوازدهم این است و خوشبختانه همکاری بسیار خوب وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و فدراسیون ها و هیات های استانی در این زمینه موثر بوده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده توضیح داد: خیلی خوشبختیم که شاهد پیشرفت در ورزش زنان در بخش قهرمانی و همگانی هستیم. هنوز کار زیادی مانده است و راه زیادی را باید طی کنیم تا به شاخص های مدنظر برسیم. هر چه در این زمینه سرمایه گذاری کنیم، نتیجه خواهیم گرفت و این قضیه در سلامت، نشاط و بهبود شاخص های مختلف مرتبط با سلامت زنان چه از نظر روحی و جسمی اهمیت بسیار زیادی دارد. دولت هم این موضوع را درک می نماید و حامی این سیاست ها به طور کامل هستیم.

وی افزود: همه دستگاه ها باید کوشش و یاری نمایند و بویژه بخش خصوصی و باید از تمام این بخش ها درخواست کنم که وقتی از تمام فراسیون ها و تیم ها حمایت می نمایند تا تیم های ورزشی شکل بگیرد، هرکدام آنهایی که تیم های مردان دارند، یک تیم ورزش زنان هم تشکیل دهند و هر کدام که حامی اقتصادی یک تیم ورزشی هستند به جنسیت نگاه ننمایند و به تیم های ورزشی زنان به همان شکل نگاه نمایند و حامی اقتصادی تیم های ورزشی زنان هم شوند. این امر برای پیشرفت ورزش زنان بسیار مهم است.

ابتکار ادامه داد: از رسانه ها هم تقاضا می کنم توجه به ورزش زنان را همپای ورزش مردان در برنامههای مختلف رسانه ای خود مدنظر قرار دهند. مخصوصا رسانه ملی که در این زمینه هنوز باید کارهای زیادی انجام دهد. به هر حال تمام ورزش های زنان امروز با رعایت شئونات دینی و پروتکلهای کرونا انجام می گردد لذا خیلی اهمیت دارد که انعکاس خوبی را از این ورزش ها الان بتوانیم برای جامعه داشته باشیم. تمشای ورزش خودش نشاط آفرین است و می تواند از خیلی مسائل اجتماعی و مسایلی که در اثر خمودگی، افسردگی و کم تحرکی برای جوامع پیش می آید، پیشگیری کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1635

به "خبرنگاران ابتکار: رعایت عدالت جنسیتی در ورزش یک تکلیف قانونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ابتکار: رعایت عدالت جنسیتی در ورزش یک تکلیف قانونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید