خبرنگاران ناکامی های متوالی ترامپ را هتاک کرده است

به گزارش مجله آیرخ، تهران- خبرنگاران- روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در آستانه یک ماه تا برگـزاری انتخابات ریاسـت جمهـوری امریکا تهـدیدات متوالی علیه جمهوری اسلامی ایران را با ادبیات تند و هتاکانه ای تکرار کرده است.

خبرنگاران ناکامی های متوالی ترامپ را هتاک کرده است

روزنامه ایران یکشنبه 20 مهر در یادداشتی به قلم عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک نوشت: تندتر شدن لحن سخنان او علیه ایران را در شرایط جاری باید از چند منظر مورد بررسی قرار داد:

- ترامپ درست در بحبوحه رقابت های انتخاباتی و در شرایطی که خود را برای ادامه مناظره با جو بایدن رقیبش آماده کرده بود، به بیماری کرونا مبتلا شد. ابتلای او به این بیماری در این شرایط حساس منجر به عصبی تر شدن رفتار او شده و باعث شده که روحیات و موضعگیری هایش در قبال موضوعات مختلف بویژه ایران از کنترل خارج گردد.

- وجه دوم که با وجه اول بی ارتباط نیست به شرایط نظرسنجی ها و موقعیت متزلزل او در مقابل رقیب انتخاباتی اش باز می گردد. اگرچه جمهوریخواهان و شخص ترامپ در سخنرانی ها و موضعگیری های خود با قاطعیت از پیروزی در انتخابات پیش رو سخن می گویند اما در حقیقت گزارش هایی که درباره شرایط او در ایالت های کلیدی امریکا برای انتخابات به کاخ سفید می رسد، شرایط خوبی را برای آینده ترامپ پیش بینی نمی کند.

طبق آخرین نظرسنجی ها، جو بایدن 16 درصد از رقیبش جلو افتاده است و بالغ بر 80 درصد پیش بینی می گردد که بایدن برنده انتخابات گردد. بنابراین ترامپ با مطلعی از این شرایط تلاش می کند با استفاده از یک روحیه عصبانی اذهان را به سمت انتخابات بکشاند و عقب افتادگی خود را جبران کند.

- تندتر شدن لحن ترامپ و اقدامات دولت امریکا علیه ایران از جمله تحریم 18 بانک ایرانی که در روزهای اخیر اجرا شده است، با ناکامی هایی مرتبط است که دولتمردان امریکا در هفته های اخیر در شورای امنیت با آن روبرو شده اند. ترامپ الان باید در برابر رقیب جوابگوی این مسأله باشد که وقتی از برجام خارج شد، مدعی شده بود که ایران را به زانو در می آورد و توافقی دیگر را امضا می کند که هیچ امتیازی برای ایران نداشته باشد، اما حالا ایران دست برتر را دارد و هیچ کشوری در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین فعال کردن مکانیسم ماشه با امریکا همراهی نکرده است.

از این رو ترامپ با اقدامات اخیرش می خواهد نشان دهد که فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرده و حتی کاری کرده است که بانک های ایران کمترین تبادل مالی در عرصه خارجی ندارند. در حقیقت بخش عمده ای از تهدیدات و تبلیغات ترامپ از روی عصبانیت است و می خواهد جوابگوی اقداماتی در قبال ایران باشد که در سال های اخیر انجام داده و تأثیری نگرفته است.

در مجموع و با وجود ناکامی هایی که ترامپ در قبال ایران تجربه کرده است، انتظار نمی رود که او از فشار تحریم و اقدامات تبلیغاتی در روزهای باقی مانده تا انتخابات امریکا فراتر برود. از طرف دیگر ایران به خوبی مطلع است که در چنین شرایطی نباید به ترامپ برای هرگونه اقدام نظامی بهانه ای دهد. البته او نمی تواند به سادگی یک جنگ نظامی علیه ایران راه بیندازد. انجام این کار منوط به کسب اجازه از کنگره و نظرخواهی از نظامیانی است که علی رغم دشمنی با ایران با عقلانیت نگاه می کنند و متوجه عواقب جنگ نظامی با ایران هستند.

ناکامی های متوالی دولت ترامپ در قبال ایران در مناظره اخیر کاملا هریس، معاون جو بایدن با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا به وضوح بازتاب یافت. طبیعی است که ترامپ بکوشد در روزهای باقی مانده با افزایش اقدامات تبلیغاتی علیه ایران خود را در عرصه روبروه با ایران پیروز نشان دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1426

به "خبرنگاران ناکامی های متوالی ترامپ را هتاک کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ناکامی های متوالی ترامپ را هتاک کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید