شطرنج جلو آلزایمر را می گیرد

به گزارش مجله آیرخ، یک صفحه چهار خانه سیاه و سفید با مهره هایی در ابعاد و شکل های مختلف ابزار ورزش فکر است؛ ورزشی که نه تنها سبب آرامش که به سبب برخورداری از مضامین علمی با نشانه های گویایی ازمنطق و ریاضی، سرشاراز هنر و خلاقیت است و شاید کسی باور نکند که در یک مسابقه حرفه ای شطرنج می توان صدها کالری سوزاند.

شطرنج جلو آلزایمر را می گیرد

خبرنگاران - مرجان ابوالفتحی: شاید به خاطر همین ویژگی هاست که شطرنج در سال های اخیر به یکی از پر طرفدارترین ورزش ها در بین جوانان و نوجوانان تبدیل شده است. کیهان هنری مربی بین المللی شطرنج در این باره می گوید: شطرنج مثل زندگی جاری است و یکی از برترین فایده هایش این است که جلوی وقوع آلزایمر را می گیرد چون مغز بیش از پیش فعال می گردد. بعلاوه در افزایش اعتماد به نفس و یادگیری دروس به دانش آموزان یاری زیادی می نماید. از همه این فواید که بگذریم حرف های کیهان هنری قهرمان و مربی هم محلی مان در این باره و پیشرفت های منطقه چهار در این ورزش شنیدنی تر است. حاصل این گفت وگو را می خوانید.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

عده ای از کارشناسان معتقدند شطرنج بیشتر یک ورزش ذهنی است تا جسمی. آیا واقعاً شطرنج جزو ورزش هاست؟

در تحقیقاتی که فدراسیون جهانی شطرنج منتشر نموده، در مسابقه ای حرفه ای یا قهرمانی میزان کالری ای که ورزشکار می سوزاند برابر است با کالری ای که در یک مسابقه بوکس حرفه ای 12 راندی سوزانده می گردد که حدود دوهزار تا دو هزار پانصد کالری است و به همین علت شطرنج جزو ورزش ها محسوب می گردد.

راز جذابیت این رشته را باید در فواید این رشته جست وجو کرد یا پخش مسابقات و تبلیغات تلویزیونی؟

تبلیغات و پخش مسابقات تلویزیونی در این باره خیلی مؤثر بوده است. به خصوص سیمولتانه که آقای قائم مقامی در سال 90 برگزار کردند خیلی از جوانان و نوجوانان را به سمت شطرنج کشانده است. البته کوشش های فدراسیون شطرنج در چهار سال در این زمینه هم مؤثر بوده است. بعلاوه در بخش سخت افزاری، برگزاری مسابقات مختلف برای رده های سنی از سوی هیئت شطرنج استان تهران، در این زمینه مؤثر بوده است.

شطرنج در منطقه ما چه جایگاهی دارد؟

کلاً شرق تهران به خصوص منطقه چهار جز منطقه ها تأثیرگذار در شطرنج محسوب می گردد. هم از نظر تعداد قهرمان ها و هم تیم ها و تیم های آموزش و پرورش که در مسابقات شرکت می نمایند. بعلاوه بیشترین تعداد مدال در مسابقات رده های سنی متعلق به منطقه چهار است. خیلی از قهرمان های تیم ملی هم متعلق به این منطقه هستند. استادانی چون احسان قائم مقامی، شایسته قادرپور و روشنک روشن طبری.

اینکه پای شطرنج به مسابقات محله ها باز شده توانسته در توسعه و پیشرفت این رشته مؤثر باشد؟

بله این به خاطر این است که شهرداری پایگاهای قهرمانی در این رشته دایر نموده که با همکاری باشگاه های خصوصی این مسابقات را برگزار می نماید. بعلاوه چندی ست که در سرای محله ها و خانه های فرهنگ کانون شطرنج راه اندازی نموده است. در برخی ازمدارس نیز این کانون ها فعالند مثلاً در سرای محله ها، مجیدیه، قنات کوثر، مجیدآباد(پارک پلیس) و پارک صدف، کلاس های خوب با آموزش های استاندارد و مربیان کارآزموده برپا شده و همین امر در توسعه این رشته نقش زیادی داشته است.

کمی از خودتان بگویید؛ از رو آوردن به این رشته تا ورود به جهانی مربیگری؟

من حدود 30 سال پیش وقتی که 4 ساله بودم شطرنج را شروع کردم. پدرم آن زمان خودشان عضو تیم ملی بودند و با من شطرنج بازی می کردند. نخستین مقامی که کسب کردم، قهرمانی در سال 73 بود که در استان تهران به دست آمد. قهرمان دانشجویان کشور در سال 81 هستم و حدود 10 مقام مختلف در مسابقات اپن و در رده های سنی و مدارس کسب نموده ام. در حال حاضر دارای درجه بین المللی به عنوان بازیکن هستم و در باشگاه های استان تهران هم چند عنوان قهرمانی کسب نموده ام. حدود 11 سال است تیم داری می کنم و 9 سال است که مدیر اجرایی و مربی باشگاه شطرنج پیشگام در منطقه هستم.

تابه حال مسابقه سیمولتانه یا همان مسابقه هم زمان یک نفر با چند نفر در منطقه داشته ایم؟

یک بار در سال 92 بردیا گله داری قهرمان رده سنی کشور که اکنون 19 ساله هستند، همزمان با 153 نفر مسابقه دادند. بعلاوه تا به حال چند کار بزرگ در منطقه انجام شده؛ یکی برگزاری مسابقات ویژه مهدکودک ها بوده که در مدرسه شهید صادقی در سال 91 برگزار گردیده که حاصلش کشف استعدادهایی چون کوثر لطفی بود. ایشان در حال حاضر نفر سوم زیر 6 سال استان تهران هستند. بعلاوه در سال 89 در دانشگاه شهید عباس پور مسابقه شطرنج برق آسا با حضور 400 شطرنج باز برگزار گردید که طی آن شاهرخ نورونی برگزیده شد. در این مسابقه که به هر نفر فقط 5 دقیقه فرصت داده می گردد تا بازی کند معمولاً بازیکنان حرفه ای می توانند پیروز باشند. به همین علت به آن مسابقات برق آسا می گویند.

چند نوع مسابقه شطرنج داریم؟

مسابقات متعارف، سریع و برق آسا. در مسابقه متعارف بیش از یکساعت برای هر شرکت نماینده در نظر گرفته می گردد. در مسابقه سریع بین 15 تا 60 دقیقه و در مسابقه برق آسا هر بازیکن فقط 5 دقیقه فرصت دارد تا حریف خود را مات کند.

خود شطرنج به چند روش بازی می گردد؟

به چند روش آمریکایی، روسی و اروپایی بازی می گردد که روش ما در باشگاه پیشگام به روش روسی نزدیک است که البته در کنار آموزش، نحوه استفاده از نرم افزارها را هم به بازیکنان آموزش می دهیم.

باشگاه پیشگام کجاست و چه عناوینی کسب نموده است؟

این باشگاه در تهرانپارس واقع شده و تا به حال مقام های زیادی را کسب نموده است. بازیکنان ما در سال گذشته 8 مدال کسب کردند که دوتای آنها طلا بوده است که این مدال ها مربوط به رده های سنی بوده اما در مسابقات باشگاهی در سال گذشته بچه ها توانستند 18 عنوان انفرادی کسب نمایند. عنوان اول آقایان، سوم بانوان، اول و دوم نوجوانان و... که این مسابقات بین 50 باشگاه اعم از دولتی و خصوصی برگزار گردید.

خودتان تا به حال مسابقه سیمولتانه برگزار نموده اید؟

یک بار در سال 87 به همراه دوستم پوریا درینی در جیرفت به طور همزمان با 193 نفر مسابقه برگزار کردیم که همزمان همه را بردیم. یک بار هم خودم به تنهایی در سال 91 با 105 نفر مسابقه دادم که همه را بردم.

هزینه هر ترم آموزش شطرنج چقدر است؟

هزینه کلاس ها در باشگاه پیشگام به طور میانه برای هر ترم 8 جلسه ای 80 هزار تومان است. جلسه ها هم 90 دقیقه ای است اما این مبلغ در سراهای محله ها و خانه های فرهنگ بین 40 تا 60 هزار تومان است.

برای پیشرفت در این رشته به چه عواملی احتیاج داریم؟

برای پیشرفت در سطح حرفه ای هوش بالا تأثیرگذار است، نمونه اش کارلوس کارسون نروژی که کمتر از 20 سال دارد و قهرمان جهان است. اما در سطح عادی باید تمرین بیشتری داشت. به عنوان مثال ایرانی ها خیلی باهوشند ولی تمرین کمی دارند برای قهرمان شدن باید حداقل روزی 3تا4 ساعت تمرین کرد.

جایگاه ایران در میان کشورهای صاحب شطرنج کجاست؟

در رده دختران جزء 10 تیم برتر جهان هستیم و برای نخستین بار مدال طلای زیر 18 سال پسران جهان را هم کسب نموده ایم. بعلاوه در آسیا در مسابقات تیمی سوم شدیم و یک بار هم در سال 2000 میزبان فینال قهرمانی جهان بودیم.

شرایط منطقه در این رشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر شمال شرق تهران بیشترین بار قهرمانی استان تهران را به دوش می کشد و این به خاطر کوشش مربیان و قهرمانانی است که روز به روز این رشته راتوسعه داده اند. به علت ظرفیت و گستردگی منطقه چهار انتظار می رود افراد بیشتری به این رشته رو نمایند. مخصوصاً مسن ترها تا دچار آلزایمر و مسائل دوران پیری نشوند.

*منتشر شده در خبرنگاران محله منطقه 4 به تاریخ 1393/2/10

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 اسفند 1401 بروزرسانی: 18 اسفند 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2395

به "شطرنج جلو آلزایمر را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شطرنج جلو آلزایمر را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید