ضرورت شناخت ویژگی های ویروس کرونا برای ساخت واکسن

به گزارش مجله آیرخ، دکتر حسین کیوانی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مصاحبه با خبرنگاران در مورد تحقیقات پایه ای و بالینی ویروس کرونا اظهار کرد: در ایران و کل جهان روی ویروس کووید 19 از لحاظ رفتار شناسی ویروس در سطح مولکولی و بالینی مطالعاتی صورت می گیرد.

ضرورت شناخت ویژگی های ویروس کرونا برای ساخت واکسن

وی با اشاره به بخشی از این مطالعات گفت: اینکه می بینیم علائم این بیماری به علایمی در سیستم گوارشی تبدیل می گردد یا علایم تنفسی، عصبی، سر درد و ... نشانه های ابتلا به این بیماری است، اینها نتیجه مطالعات ویروس کرونا است که همزمان با شیوع آن در کشورها در حال اجرا است.

کیوانی با بیان اینکه بر اساس علائم ثبت شده مبتلایان به کرونا در کشور می بینیم که کرونای جدید چه حرکت هایی داشته و به چه سمتی می رود، بیان نمود: من به عنوان ویروس شناس می توانم بر اساس آن چیزی که خانواده کرونا دارد حدس بزنم که تمام اعضا را درگیر کند. اصلا از نظر ما عجیب نیست که کرونا هر رفتاری از خود نشان دهد و هر بافتی را آلوده کند.

وی اضافه نمود: این ویژگی ویروس های قبلی کرونا، ساری و مرس نیز بود. در نتیجه شاید بتوانیم به این نتیجه برسیم که بعد از چند سال این ویروس مشابه بقیه کرونا ویروس ها تبدیل به عامل سرما خوردگی گردد به طوریکه دیگر مرگ و میر نخواهد داشت.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود انجام تحقیقات محققان در کشور چرا بیشتر خروجی مطالعات از منابع خارجی منتشر می شوند، بیان نمود: محققان کشور، همزمان با محققان جهان حتی زودتر روشهای درمانی مختلف را تست کردند و در بعضی موارد به نتیجه رسیدند که بعد از آن محققان جهان از این نتایج اعلام شده از سوی ایران نیز استفاده کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حوزه درمان محققان ایران پیشتاز هستند اما در حوزه مطالعات بالینی و مولکولی یا رفتار شناسی ویروس کووید19 چگونه عمل نموده اند و اینکه چرا خروجی مطالعات پژوهشگرانمان اعلام نمی گردد، عنوان نمود: از نظر بالینی هم اشکالی که داریم این است که کادر درمانی ما درگیر درمان و تشخیص هستند و خیلی زمان نوشتن مقاله را ندارند علی رغم اینکه موضوع برای فراوری مقاله خیلی در اختیارشان بود.

این استاد ویروس شناسی بیان نمود: محققان خارجی بلافاصله تجربیات خودشان را به مقاله تبدیل و منتشر می نمایند، اما محققان ما درگیر بیمار و بیمارستان و درمان می شوند.

کیوانی با بیان اینکه مع الوصف طرح های خوب تحقیقاتی در کشور اجرا شده است، بیان نمود: اگر بنای تحقیقات محققان کشور ما چاپ مقاله بود تا الان تعداد بالایی به چاپ رسیده بودند کما اینکه بعضی از اینها در مجلات معتبر علمی نیز منتشر شده اند. همچنین از سوی دیگر بعضی ژورنال ها ما را تحریم نموده اند که از این منظر هم برای چاپ مقاله مشکل داریم.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در حوزه درمان، محققان ما جلوتر از سایر محققان کشورهای دیگر هستند، بیان نمود: داروهایی همچون ناپروکسین که از همان اول آغاز اپیدمی کرونا اعلام شد با وجود مخالفان در داخل اما بعد از مدتی کشورهای پیشرفته تاثیر این دارو در بیماران مبتلا به کرونا را اعلام کردند؛ از این رو ما در این حوزه عقب نیستیم.

کیوانی با بیان اینکه توانایی انجام تحقیقات در محققان کشور وجود دارد، بیان نمود: تحقیقات اجرا شده و می گردد اما باید تبدیل به مقاله گردد تا در اختیار عموم قرار بگیرد.

وی با اشاره به پروژه خود در زمینه مطالعات ویروس کرونا گفت: در صدد هستیم که در این مطالعات ببینیم ویروس از نظر مولکولی چه تغییراتی می نماید که نتیجه این تحقیق در ساخت واکسن قابل استفاده است؛ 2-3 ماه آینده این پروژه به عنوان اولین مقاله پایه ای در مجلات با رنک بالا چاپ می گردد.

کیوانی اضافه نمود: برای ساخت واکسن احتیاج به شناخت ویژگی های ویروس داریم و با توجه به اینکه تغییرات در ویروس اتفاق می افتد نتیجه این تحقیقات در زمینه تغییرات ژنوم ویروس، خصوصیات آنتی ژنی و ... می تواند در ساخت واکسن موثر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1304

به "ضرورت شناخت ویژگی های ویروس کرونا برای ساخت واکسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت شناخت ویژگی های ویروس کرونا برای ساخت واکسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید