مقام بحرینی: قطر در عمل به تعهداتش جدی نیست، در توافق آینده ایران حضور کشور های عربی لازم است خبرنگاران

به گزارش مجله آیرخ، رئیس کمیسیون امور خارجه، دفاع و امنیت ملی مجلس بحرین می گوید که قطر در اجرای تعهدات خود ذیل توافق العُلا جدی نیست.

مقام بحرینی: قطر در عمل به تعهداتش جدی نیست، در توافق آینده ایران حضور کشور های عربی لازم است خبرنگاران

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد السیسی البوعینین رئیس کمیسیون امور خارجه، دفاع و امنیت ملی مجلس نمایندگان (مجلس) بحرین گفت که طرف قطری در اجرای تعهدات خود ذیل توافق العُلا جدیت نشان نمی دهد.

توافق العُلا اشاره به آشتی عربستان سعودی با قطر دارد که بر اساس آن دو کشور کوشش کردند به چند سال بحران و قطع روابط انتها بدهند، اما به نظر می رسد اختلافات ریاض، ابوظبی، قاهره و منامه با دوحه همچنان ادامه دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری بحرین (بنا)، السیسی روز یکشنبه (دیروز) در ملاقات با عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر خارجه و شماری از مسئولان وزارت خارجه بحرین مدعی شد که بحرین حسن نیت خود را نشان داده و به مفاد توافقنامه العفلا پایبند است و آن را گامی در جهت حل موارد اختلافی با قطر می داند، اما طرف قطری هیچ جدیتی برای پایبندی به تعهداتش نشان نمی دهد.

السیسی گفت: نشست خوبی با وزیر و مسئولان وزارت خارجه برای آنالیز مهم ترین مسائل منطقه ای و جهانی برگزار کردیم و در این نشست تأکید شد که طرف قطری به تعهدات خود از جمله اصلاح ضرر و زیان به منظور شروع مرحله جدید ثبات منطقه ای و دستیابی به تکامل مورد نظر در شورای همکاری خلیج فارس، پایبند نیست.

این ادعا پس از امضای توافق آشتی در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در العُلا واقع در شمال غرب عربستان سعودی مطرح می گردد؛ نشستی که در آن توافق تنش زدایی میان چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) با قطر امضاء شد.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال 2017 روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط معین نموده بودند.

استان العُلا در شمال غرب عربستان سعودی روز شانزدهم دی ماه شاهد چهل و یکمین نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود و در این نشست با امضای بیانیه ای، به بحران میان قطر و کشور های عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر انتها داده شد.

تأکید بحرین بر مشارکت کشور های عربی در توافق آینده با ایران

رئیس کمیسیون امور خارجه، دفاع و امنیت ملی مجلس بحرین همچنین گفت: در نشست با الزیانی همچنین برنامه هسته ای ایران در سایه احیای مذاکرات بین المللی درباره آن مورد آنالیز نهاده شد و تأکید شد که مشارکت کشور های [حاشیه]خلیج [فارس]در هر توافق بین المللی آینده بویژه در پرتو دخالت های ایران در امور داخلی کشور های منطقه، تهدید علیه دریانوردی، توسعه موشک های بالستیک و حمایت از شبه نظامیان تروریست، لازم است.

تا به امروز ایران بار ها اعلام نموده که برجام توافق چندجانبه بین المللی است که به تأیید قطعنامه 2231 شورای امنیت رسیده و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست و طرف های آن هم تعیین و غیرقابل تغییر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1658

به "مقام بحرینی: قطر در عمل به تعهداتش جدی نیست، در توافق آینده ایران حضور کشور های عربی لازم است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام بحرینی: قطر در عمل به تعهداتش جدی نیست، در توافق آینده ایران حضور کشور های عربی لازم است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید