واکسن کرونا کشف شد

به گزارش مجله آیرخ، در شرایطی که ویروس کرونا به تمام جهان ترس و نگرانی وارد نموده است کشف واکسن این ویروس می تواند خبر بسیار خوبی باشد اما این خبر واقعا صحت دارد؟

واکسن کرونا کشف شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، دانشمندان فعال در گرفکس که یک شرکت مهندسی ژنتیک در هوستون واقع در تگزاس آمریکا است ادعا می نمایند که واکسن ویروس کرونا را کشف نموده اند.

مقامات این شرکت به ژورنال بازرگانی هوستون گفته اند که مراحل تهیه این واکسن کامل شده و آماده تست شدن بر روی جانوران آزمایشگاهی است. نتایج این آزمایش از سوی تنظیم نمایندگان مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

این خبر در حالی اعلام شد که محققان بریتانیایی نیز پیش از این تست بر روی یک واکسن برای مقابله با ویروس کرونا را شروع نموده اند اما حالا محققان دانشگاه تگزاس در آستین هم اعلام نموده اند واکسنی را ابداع نموده ند که می تواند ویروس کرونا را مهار کند.

دانشمندان بی شماری از سراسر دنیا در حال اجرا آزمایش های مختلفی در رابطه با ساخت واکسن ویروس کرونا هستند. البته رویکرد برای ساخت این واکسن نزد هر موسسه تحقیقاتی و یا دانشمندان متفاوت است.

با این وجود فراوری واکسن کرونا فقط یک قدم است. برآوردها حاکی از این است که آزمایش و فراوری انبوه این واکسن بین 18 ماه تا دو سال طول می کشد. البته گرفکس در این رابطه زمان بندی خود را اعلام ننموده است.

ادعای کشف واکسن ویروس کرونا با مواردی همراه است که آن را نفی می نماید. نخست اینکه در فرآیند ساخت این واکسن به منظور ایجاد ایمنی بیشتر به هیچ عنوان از ویروس زنده کرونا استفاده نشده که از نظر بسیاری به همین دلیل کشف واکسن کرونا کاملا مردود است چرا که تا زمانی که ویروس زنده در فرآیند کشف مورد استفاده قرار نگیرد چطور می توان ادعا کرد که واکسن آن کشف شده؟

بیشتر واکسنها حاوی ویروس ضعیف شده زنده یا شکل غیرفعال پاتوژن هستند.

از سویی دیگر شرکت های دیگر واکسن های موردنظر خود را بر پایه آنهایی که قبلاً در هنگام شیوع SARS ایجاد شده اند پایه گذاری می نمایند اما پس از فروکش شدن ویروس در طی شش ماه رها می شوند. این بدان معناست که ویروس کرونا بالاخره فروکش می نماید و کوشش هایی هم که در راستای ساخت واکسن آن در حال اجرا شدن است تمام می گردد و در واقع تمامی پروژه ها نیمه کاره به حال خود رها خواهند شد.

به هر حال دانشمندان دانشگاه تگزاس مجبور شدند مولکولی را که پروتئین سنبله را بر روی سطح کروناویروس (که اکنون با نام SARS-CoV-2 شناخته می گردد) بازآفرینی می نمایند بازسایی نمایند تا بتوانند نقشه سه بعدی از ساختار را ایجاد نمایند.

آنها معتقدند ترکیباتی که آنها برای این کار انجام داده اند می توانند به عنوان واکسن عمل نمایند و پاسخ ایمنی به ویروس را ایجاد نمایند.

تیم گرفکس مانند معتقد است که فرایند فراوری آنها بسیار سریع است.

واکسن Greffex پس از آن صورت گرفت که انستیتوی ملی بهداشت (NIH) به این شرکت یاری اقتصادی بالغ بر 18.9 میلیون دلار کرد.

اکنون که ادعا شده واکسن اختراع شده ، باید آن را در حیوانات آزمایش نمایندسپس آزمایش های بالینی مرحله 1 را در افراد شروع نمایند ، به دنبال آن دو مرحله دیگر آزمایشات انسانی و در نهایت تصویب اداره غذا و دارو (FDA) در راه است.

در حالی که خبر ادعای کشف واکسن کرونا به تایید کامل مقامات دنیای نرسیده تصور می رود که حتی در صورت تایید آن دو سال طول می کشد تا به بازار دنیای عرضه گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 970

به "واکسن کرونا کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید