واکسیناسیون از آمار مرگ سالمندان در پیک پنجم کاست

به گزارش مجله آیرخ، خبرنگاران/فارس معاون دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: واکسیناسیون افراد سالمند، در موج پنجم شیوع کرونا نشان داد که تزریق واکسن تاچه مقدار در کاهش مقدار مرگ و میر ناشی از این بیماری تاثیرگذار است.

واکسیناسیون از آمار مرگ سالمندان در پیک پنجم کاست

رحیم رئوفی در جمع اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: شروع سریع درمان با بستری موقت بیماران در سالن 9 دی دلیل اصلی بالا بودن آمار بیماران بستری در جهرم است؛ عاملی که در کنار واکسیناسیون باعث کاهش تعداد بیماران بدحال و مرگ و میرهای کرونایی شد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از علوم پزشکی جهرم رئوفی گفت: در موج های قبلی، اگر سالمندی مبتلا به کرونا می شد احتمال بهبود یافتن وی بسیار کم بود، به همین خاطر تعداد فوتی ها در سالمندان آمار بالایی داشت. اما در موج پنجم به دلیل واکسینه شدن سالمندان آمار مرگ و میر در آنها کاهش یافت. قطعا اگر واکسیناسیون در سنین پایین هم سریع تر انجام می گرفت شاهد افزایش فوتی ها در این گروه سنی هم نبودیم.

وی ادامه داد: عملکرد تیم واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه در واکسینه کردن افراد بسیار عالی بوده است. این عملکرد خوب باعث شده تا سن واکسیناسیون در شهرستان به سرعت پایین بیاید و درصد بالایی از جوانان واکسینه شوند.

رئوفی با تاکید بر اهمیت دز دوم واکسن اضافه نمود: دریافت دو دز واکسن و گذشت دو هفته از آن موجب می گردد که فرد در برابر بیماری ایمن گردد، اما این به معنای عدم ابتلای فرد به بیماری نیست. در پیک پنجم افرادی بودند که بعد از دو دز واکسن به بیماری مبتلا شدند اما شدت بیماری در آنها کم بود.

به گفته معاون علوم پزشکی جهرم دلیل اینکه افراد حتی با دریافت دو دز واکسن به بیماری مبتلا می شوند این است که هنوز واکسیناسیون بصورت کامل و جمعی صورت نگرفته است.

وی در مورد اینکه چرا جهرم در مقایسه با سایر شهر ها همچنان در شرایط قرمز واقع شده است؟ گفت: در پاسخ به این سوال می توان به مواردی از جمله اینکه جهرم نسبت به بقیه نقاط کشور دیرتر به پیک پنجم رسیده یا تجمعات و بالا بودن مقدار رعایت نشدن نکات بهداشتی به وسیله مردم نسبت به سایر شهرها اشاره نمود. به اسم نمونه، تجمعات زیادی برای مراسم خاکسپاری افراد در قبرستان های جهرم انجام میگردد. در حالی که در سایر شهر ها تنها حضور خانواده درجه یک متوفی مجاز است.

رئوفی بیان نمود: یکی از اقدامات بسیار خوب در درمان بیماران مبتلا در پیک پنجم در جهرم، راه اندازی مرکز بستری موقت 9 دی بوده که این امر موجب شد بیماران در مراحل خفیف بیماری درمان خود را تحت نظر پزشک و کادر درمان شروع نمایند.

او گفت: دیگر مزیت های این مرکز جدا بودن آن از محیط بیمارستان و قرار گرفتن بیمار در یک محیط آرام بود. این موضوع باعث می شد که تمایل مریض به بستری شدن بیشتر گردد.

این مقام مسئول اضافه نمود: بستری موقت بیماران در 9 دی باعث شد ارائه خدمات با سرعت بیشتر انجام و سایر خدمات در بیمارستان پیمانیه به راحتی انجام گردد.

وی گفت: بستری موقت بیماران کووید در سالن ورزشی 9 دی که آمار بالایی از بستری ها را رقم می زند را می توان از دیگر دلایل ماندن جهرم در شرایط قرمز دانست.

رئوفی اضافه نمود: در پیک پنجم با وجود افزایش بیماران بستری و سرپایی، هیچ گونه مشکل در تهیه دارو وجود نداشت. معاونت غذا و دارو دانشگاه در این امر عملکرد بسیار خوبی داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1983

به "واکسیناسیون از آمار مرگ سالمندان در پیک پنجم کاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون از آمار مرگ سالمندان در پیک پنجم کاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید