چگونگی انتخاب رشته در آزمون دوره دکتری

به گزارش مجله آیرخ، انتخاب رشته آزمون دوره دکتری از روز گذشته آغاز شد و تا روز 5 شهریورماه ادامه دارد، داوطلبان باید به ضوابط انتخاب رشته توجه کنند.

چگونگی انتخاب رشته در آزمون دوره دکتری

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، انتخاب رشته آزمون دوره دکتری از روز گذشته آغاز شد و تا روز 5 شهریورماه ادامه دارد.

هر داوطلب می تواند حداکثر تا 50 کدرشته محل را انتخاب کند. آن دسته از داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، می بایست پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای انتخاب رشته با کد دسترسی مندرج در کارنامه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.org مراجعه کنند.

انتخاب رشته و مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) برای رشته های دانشگاه آزاد اسلامی به طور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجامم بپذیرد. بدیهی است داوطلبانی که در یکی از رشته های دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند می توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات ثبت نام و مشغول به تحصیل شوند.

ضمناًً برای داوطلبانی که برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد با توجه به کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته نشده اند، کدانتخاب رشته دانشگاه آزاد برای آن ها نمایش داده نخواهد شد.

نتایج اولیه به صورت چند برابر ظرفیت پذیرش در هر کدرشته امتحانی و بر اساس نمره کل حاصل از میانگین وزنی نمرات خام ترازشده با توجه به ضرایب دروس امتحانی (زبان عمومی با ضریب 1، استعداد تحصیلی با ضریب 1 و دروس اختصاصی استاندارد هم تراز با ضریب 4) و رتبه خبرنگارانن با توجه به سهمیه و کدرشته امتحانی که داوطلب در آزمون آن شرکت کرده است، اعلام خواهد شد.

هر یک از دانشگاه ها سنجش علمی داوطلبان واجد شرایط را انجام می دهند و نظرات خود را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می کنند.

پذیرش نهایی داوطلبان

گزینش نهایی در هر یک از کدرشته محل های آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 1399 از بین داوطلبانی صورت می گیرد که اولاً بر اساس اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشند. نسبت به انتخاب کدرشته محل های تحصیلی در زمان مقرر اقدام کنند.

داوطلبان باید حدنصاب نمره علمی لازم را در کدرشته محل های انتخابی داشته و برای مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شده باشند.

متقاضیان دوره دکتری باید در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در یک یا چند دانشگاه شرکت کنند. پذیرش نهایی در هر کدرشته محل مطابق ظرفیت در هر یک از سهمیه های مصوب و پس از تأیید صلاحیت های عمومی انجام می شود.

شیوه آموزشی دوره دکتری

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، برحسب هر یک از شیوه های آموزشی- پژوهشی و پژوهش محور انجام می شود.

شیوه آموزشی پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و خاتمه نامه است. این شیوه تا سال 1389 تنها شیوه آموزشی در ایران بوده و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می گرفت.

دوره دکتری تخصصی است که با موضوع پژوهش و مشتمل بر دریافت واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله برگزار می شود. برگزاری دوره دکتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضامحور (طرح پژوهشی دارای کارفرمای تعیین) است.

چند نکته مهم

مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در مؤسسه برای هر داوطلب صرفاً یک بار انجام می شود و عدم مراجعه داوطلبان در مرحله دوم آزمون، به منزله انصراف خبرنگارانن تلقی شده و برگزاری مجدد مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) برای آن دسته از داوطلبانی که در این مرحله شرکت نکرده اند، امکانپذیر نخواهد بود.

تغییر رشته، تغییر گرایش و انتقال دانشجویان در مقطع دکتری امکانپذیر نیست، لذا داوطلبان باید در خصوص مراجعه به دانشگاه ها برای درخواست پذیرش و انجام مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی، دقت لازم را داشته باشند.

آن دسته از داوطلبانی که بر اساس حدنصاب تعیین شده دانشگاهها و مؤسسات حداقل در یک یا چند کدرشته محل حدنصاب لازم را دارا بوده و تمایل به شرکت در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) دانشگاه های ذیربط را دارند، باید از طریق سایت سازمان از تاریخ اول تا 15 مهرماه برای انجام بررسی صلاحیت های عمومی، نسبت به واریز مبلغ 600 هزار ریال از طریق پرداخت الکترونیک در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند و سپس فرم تعیینات بررسی صلاحیت های عمومی مندرج در سایت اطلاع رسانی را تکمیل کنند و آن را از طریق سیستم اینترنتی به سازمان ارسال و کد پیگیری مربوط را دریافت کنند.

بدیهی است داوطلبانی که در این خصوص اقدام نکنند، از مراحل گزینش نهایی حذف خواهند شد.

پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه آزمون ورودی دوره دکتری سال 1398، چه در دانشگاه قبولی ثبت نام کرده یا نکرده باشند، اجازه ثبت نام و انتخاب رشته در آزمون ورودی دوره دکتری سال 1399 را ندارند.

سربازان در حال انجام خدمت، مجاز به تحصیل هم زمان با انجام خدمت دوره ضرورت نیستند و در صورت قبولی در دانشگاه و نداشتن غیبت، برای برخورداری از معافیت تحصیلی، از خدمت ترخیص خواهند شد.

پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه آزمون ورودی دوره دکتری سال 1399 (اعم از اینکه در دانشگاه های محل قبولی ثبت نام کرده یا اصلاً ثبت نام نکرده اند) حق شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری سال 1400 را نخواهند داشت، لذا در انتخاب رشته دقت لازم را به عمل آورند.

دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری (آزمون دکتری سال 1397 و قبل از آن)، در صورت ثبت نام در دانشگاه می بایست تا خاتمه مهلت مقرر ثبت نام آزمون دکتری سال 1399، از تحصیل انصراف قطعی حاصل می کردند. در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در زمان مقرر، در صورت قبولی در این آزمون، قبولی خبرنگارانن لغو و هیچ گونه اقدامی نسبت به درخواست خبرنگارانن، امکان پذیر نخواهد بود.

برای آزمون دوره دکتری در سال 1399 مرحله تکمیل ظرفیت در آزمون دکتری وجود نخواهد داشت.

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1378

به "چگونگی انتخاب رشته در آزمون دوره دکتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی انتخاب رشته در آزمون دوره دکتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید