گزارش رسانه قطری، بحرین؛ مرکز شکنجه در خاورمیانه

به گزارش مجله آیرخ، سرکوبگری ضد حقوق بشری رژیم آل خلیفه در زندان های سیاسی بحرین٬ این کشور را به مرکز شکنجه در خاورمیانه معروف نموده است.

گزارش رسانه قطری، بحرین؛ مرکز شکنجه در خاورمیانه

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری خلیج آنلاین همه گزارش ها و دادخواست های بین المللی حقوق بشر درباره شرایط وخیم زندانیان سیاسی در زندان های بحرین٬ نه تنها نتوانسته مانع نقض حقوق بشر در این زندان ها گردد؛ بلکه مقامات این کشور سرکوبگری ها و اقدامات مخالف قوانین بین المللی درباره شکنجه و بازداشت ها را بیش از پیش افزایش داده اند.

اخیرا پس از محرومیت عبدالجلیل السنکیس بازداشتی سیاسی٬ از امکانات اولیه برای درمان٬ مقامات بحرینی بیشتر از قبل در معرض هشدارهای بین المللی در نقض حقوق بشر قرار گرفته اند.

طبق گزارش یکی از محققان در سازمان دیده بان حقوق بشر٬ مقامات بحرینی اقدامات غیرانسانی بسیاری در حق السنکیس انجام داده اند.

بر اساس این گزارش٬ مقامات بحرین دست و پای این بازداشتی را زنجیر نموده و مانع درمان وی می شوند.

بحرین از مدت ها قبل همچنان با نقدها زیادی درباره استفاده از روش های سرکوبگرانه ضد زندانیان سیاسی در این کشور روبرو است.

تازه ترین نمونه در این زمینه گزارش مذکور سازمان دیده بان حقوق بشر است که طبق آن٬ مقامات بحرینی زندانیان سیاسی را از دسترسی به امکانات پزشکی محروم می نمایند و این موضوع جان آنها را به خطر می اندازد.

در این گزارش آمده که شکنجه های عادی و روزمره در زندان های بحرین و به ویژه هنگام بازپرسی٬ شامل نگه داشتن بازداشتی در شرایط دردناک و سرمای شدید و تجاوز جنسی است.

طبق گزارش مذکور سازمان دیده بان حقوق بشر٬ وکلا و قاضیان بحرین برای محکوم کردن بازداشت شدگان٬ از روش اعتراف گیری تحت شکنجه استفاده نموده و در اغلب اوقات به همین طریق آنها را محکوم به اعدام می نمایند.

در جولای گذشته مقامات بحرین٬ دو مرد جوان را پس از محاکمه تحت شکنجه و نقض کامل حقوق بشر اعدام کردند و همچنین دو نفر دیگر را در دادگاه تجدید نظر حتی پس از اینکه یک هیئت نظارتی بحرینی مدارک موثقی مبنی بر وجود آثار شکنجه در بدن متهمان ارائه کرد٬ محکوم و سپس اعدام کردند.

نکته قابل توجه این است که هم پیمانان بحرین و ازجمله آمریکا و انگلیس تمایلی ندارند که با واقعیت اتفاقاتی که در این کشور می افتد٬ روبرو شوند؛ جایی که بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر٬ وزارت خارجه ایالات متحده با سه معامله بزرگ برای فروش تسلیحات به بحرین با ارزش 3.4 میلیارد دلار موافقت نموده٬ درحالی که این کشور سابقه بسیار بدی در زمینه حقوق بشر دارد.

آمریکا به شکل علنی نگرانی خود را درباره حقوق بشر به مقامات بحرین اعلام ننموده و علاوه بر این انگلیس از سال 2012 حدود 6.5 میلیون پوند به بحرین یاری فنی نموده است.

همچنین در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر آمده که نهادهای نظارتی تحت حمایت انگلیس در بحرین همیشه مانع محاکمه زندانبانان و عناصر امنیتی زندان های بحرین می شوند؛ درحالی که مدارک زیادی مبنی بر وجود شرایط غیرانسانی در این زندان ها وجود دارد.

روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی که 8 فوریه گذشته تحت عنوان شاهزاده آندرو و سفرش به مرکز شکنجه در خاورمیانه منتشر شد٬ نوشت که این شاهزاده انگلیسی پیش از این به عنوان مشاور دانشگاه هادرزفیلد به بحرین سفر نموده بود.

طبق گزارش این مقاله٬ هدف از این سفر٬ ترویج یک مطالعه دانشگاهی در موسسه شکنجه زندانیان (آموزشگاه سلطنتی پلیس بحرین) است که به عنوان مرکزی برای بازپرسی و اعترافات اجباری برای فعالان مخالف نظام بحرین از سال 2015 در نظر گرفته شده است.

گزارش مذکور بر اساس اظهارات و شهادت های جمع آوری شده توسط موسسه حقوق بشر ودموکراسی بحرین و سازمان آمریکایی ها برای دموکراسی و حقوق بشر از نجات یافتگان این شکنجه ها نوشته شده است.

روزنامه تایمز اشاره نمود که از میان قربانیان٬ سه زندانی سابق درخواست پناهندگی به انگلیس داده اند و ده نفر از آنها مدارک موثقی از شکنجه هایشان دارند که تجاوزات جنسی خطرناک از جمله این شکنجه هاست.

دوره دانشگاهی در آموزشگاه سلطنتی پلیس بحرین شامل واحدهای آموزشی در پزشکی قانونی و جرایم الکترونیکی و تروریسم است.

طبق اطلاعات مقاله روزنامه تایمز٬ دانشگاه هادرزفیلد از افشای میزان حقوق خود در برابر این آموزش ها خودداری می نماید.

این روزنامه ادامه داد که طبق اظهارات زندانیان در یکی از زندان ها٬ آنها برای بازپرسی و شکنجه از جمله شوک های الکترونیکی، ضرب و شتم، تجاوز جنسی و آویزان شدن از بازو٬ به این آموزشگاه منتقل می شدند.

این روزنامه ادامه داد که طبق گزارش کمیسیون مستقل تحقیقات در سال 2011 ٬ وزارت کشور بحرین٬ در شکنجه منظم بازداشت شدگان نقش مستقیم دارد.

به همین دلیل معاون دانشگاه هادرزفیلد به موسسه حقوق بشر و دموکراسی بحرین و سازمان آمریکایی ها برای دموکراسی و حقوق بشر گزارش داد که به همه زندانیان اعلام شده که در معرض روش های دشواری از جمله محرومیت از خواب٬ ایستادن اجباری٬ قرار دریافت در اتاق سرد بدون لباس٬ آویزان شدن از سقف به اضافه تهدید به تجاوز و شکنجه برای بازپرسی قرار دارند.

وی افزود که در 6 مورد از این حالت ها٬ زندانیان را مجبور می نمایند تا اعترافاتی را که از قبل آماده شده٬ نخوانده امضا نمایند.

طبق گزارش سازمان حقوق بشر و دموکراسی بحرین٬ در همان ماهی که شاهزاده آندرو به بحرین سفر نموده بود٬ یک مورد تجاوز جنسی علیه یکی از زندانیان سیاسی این کشور صورت گرفت.

در این گزارش آمده که یکی از افسران بحرین پس از دریافت آموزش های انگلیسی و وارد شدن به عرصه شکنجه و تجاوز جنسی علیه زندانیان٬ به ریاست آموزشگاه سلطنتی پلیس بحرین رسید.

همچنین طبق گزارش مذکور٬ یکی از قربانیان گفت که چند روز پس از آنکه برادرش شکایت کیفری علیه سفارت بحرین در لندن ارائه داد ، دستگیر و شکنجه شد.

سازمان دیده بان حقوق بشر افشا کرد که مقامات بحرینی با بازداشت اعضای خانواده های فعالان مخالف رژیم آل خلیفه که در خارج از کشور هستند٬ آنها را تحت فشار قرار می دهند.

طبق توییت یوسف لحوری فعال بحرین مخالف نظام این کشور در آلمان٬ پدر و خواهرش هنگام دستگیری کشته شدند.

موسسه حقوق بشر و دموکراسی بحرین مربوط به دفاع از حقوق بشر که مقر آن در لندن است٬ افشا کرد که در سپتامبر گذشته٬ 9 نفر از زنان زندانی سیاسی در بحرین در معرض شکنجه جسمی و روحی و اهمال کاری پزشکی و تجاوز جنسی توسط اداره تحقیقات جنایی در زندان شهر عیسی قرار دارند.

طبق گزارش سازمان های حقوق بشر٬ 330 زن بحرینی از سال 2011 در زندان های رژیم آل خلیفه به اتهامات تعیین و ناتعیین در معرض انواع شکنجه ها بوده و مقامات بحرینی با بازداشت و شکنجه اعضای خانواده شان٬ آنها را تحت فشار قرار می دهند.

بحرین در طول سالهای اخیر شاهد نقض گسترده حقوق بشر از جمله بازداشتهای خودسرانه، زندانی کردن رهبران مخالف و شهید و زخمی کردن صدها معترض بوده است که خواستار دستیابی به حقوق اساسی و قانونی خود، برطرف تبعیض و بی عدالتی و روی کار آمدن حکومتی منتخب برآمده از آرا و اراده مردم هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 982

به "گزارش رسانه قطری، بحرین؛ مرکز شکنجه در خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش رسانه قطری، بحرین؛ مرکز شکنجه در خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید