گزارش، چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟

به گزارش مجله آیرخ، با توجه به آنکه ایران در زمینه فراوری زعفران مرغوب حرف اول را می زند، اگر از این محصول حمایت گردد می توانیم این بازار را به دست گرفته و درآمدی مشابه درآمد نفت را از آن داشته باشیم.

گزارش، چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟

به گزارش خبرنگار کسب درآمد و ارزآوری از محصولات کشورمان به غیر از نفت بحثی است که همه روزه فکر افراد را به خود جلب می نماید، اما با یک حساب سرانگشتی شاید بتوان به نتایج حیرت انگیزی رسید.

امروز با استناد به اخبار منتشر شده در 6 ماهه های پیش (اواخر اریبهشت ماه 97) اقدام به محاسبه درآمد نفتی کشورمان و در مقابل آن میزان درآمدی که از صادرات طلای سرخ به دست می آید پرداخته است و قصد دارد تا به این نتیجه برسد که ؟، پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

اواسط اردیبهشت ماه بود که آمریکا از برجام خارج شد و ایران را تهدید کرد که تحریم های نفتی را باز خواهد گرداند.

پس از این موضع گیری آمریکا، مسئولان صنعت نفت ایران اظهار نظر های متفاوتی را مطرح و برخی اعلام کردند این اقدام هیچ تأثیری در فروش نفت ایران نخواهد داشت و برخی نیز مدعی شدند فروش نفت ایران به سال 92 باز می گردد.

این گزارش حاکی است میانگین قیمت نفت در سال 92 حدود 104 دلار در هر بشکه بود که براساس گزارش تفریغ بودجه و اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 92 ایران توانسته بود 41 میلیارد و 610 میلیون دلار درآمد از فروش نفت و میعانات گازی خود بدست آورد.

همچنین در سال 93 ایران توانسته بود از فروش نفت خود 42 میلیارد و 353 میلیون دلار درآمد بدست آورد. اما با کاهش شدید قیمت نفت در سال 94 گرچه میزان صادرات نفت ایران نسبت به سال 93 رشد چندانی پیدا نکرد، ولی میزان درآمد نفتی ایران در آن سال به گفته محمد باقر نوبخت تنها 24 میلیارد دلار بود.

با بهبود قیمت نفت در سال 95 درآمد نفتی ایران نیز نسبت به سال 94 بهبود یافت و در آن سال توانست حدود 49 میلیارد دلار درآمد از صادرات نفت و میعانات گازی بدست آورد.

این گزارش حاکی است درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی ایران در سال 96 به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت چیزی حدود 50 میلیارد دلار بوده است، با این حساب می توان گفت: در طول سال های 92 تا 96 ایران در مجموع 206 میلیارد و 963 میلیون دلار از فروش نفت و میعانات گازی درآمد به دست آورد.

(فارس)

آمار صادرات زعفران در اواخر اردیبهشت ماه 97

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران درباه آخرین وضعیت بازار زعفران در اردیبهشت ماه 97 اینگونه اظهار نموده بود که: حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 4 میلیون و 900 هزار و حداکثر 6 میلیون و 500 هزار تومان است.

در آن موقع ارز 4 هزار و 200 تومان بود یعنی؛ در آن شرایط صادرکنندگان هر کیلو زعفران را با نرخ 6 میلیون و 300 هزار تومان از دلالان خریداری می کردند.

با توجه به تمایل دلالان نسبت به استمرار روند افزایش قیمت زعفران و آشفتگی بازار برای همیشه باید با این محصول استراتژیک خداحافظی کرد.

اما آیا واقعا باید خداحظی کرد؟

چقدر زعفران باید بفروشیم تا مساوی با درآمد نفتی کشورمان گردد؟

حال به توجه این آمار که البته حدود 6 ماه از آن می گذرد و افزایش نرخ دلار شاید بتوان اینگونه محاسبه کرد که برای کسب درآمد 50 میلیارد دلاری از نفت چقدر باید زعفران صادر کنیم تا بتوانیم از دیگر محصولات کشورمان نیز درآمدزایی و ارزآوری داشته باشیم.

با محاسبات سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که:

50 میلیارد دلار با ارز 4 هزار و 200 تومان = درآمد فروش نفت

یعنی چیزی حدود 210.000.000.000.000 تومان

که اگر فروش هر کیلو زعفران با نرخ 7 میلیون تومان را حساب کنیم می گردد:

30/000/000 کیلو زعفران

پس با این تفاسیر اگر بخواهیم در حال حاضر با دلار 14 هزار تومان این مقدار زعفران را صادر نماییم به مبلغی حدود:

420/000/000/000 تومان می رسیم

و در مقابل اگر همان میزان فروش نفت داشته باشیم با ارز 14 هزار تومان می گردد:

700/000/000/000/000 تومان

که اگر بخواهیم حساب کنیم باید چیزی حدود:

100/000/000 کیلو زعفران بفروشیم یعنی چیزی حدود 100000 تن صادرات زعفران داشته باشیم؛ و با توجه به این موضوع که کشور عزیزمان ایران در زمینه فراوری زعفران مرغوب حرف اول را می زند، اگر از این محصول حمایت گردد می توانیم این بازار را بدست گرفته و درآمدی مشابه درآمد نفت را از آن داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 186

به "گزارش، چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید