یادداشت، شروط جدید ترامپ برای طالبان؛ آیا مذاکرات صلح شروع می گردد؟

به گزارش مجله آیرخ، دونالد ترامپ شروط جدیدی را برای شروع مذاکره با طالبان مطرح نموده است که به نظر می رسد کار شروع این فرایند را با پیچیدگی هایی همراه خواهد نمود.

یادداشت، شروط جدید ترامپ برای طالبان؛ آیا مذاکرات صلح شروع می گردد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از انجام تبادل دو استاد دانشگاه آمریکایی کابل با سه فرمانده ارشد گروه طالبان به ویژه انس حقانی، با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عمران خان نخست وزیر پاکستان تماس تلفنی داشته و از همکاری آنها برای تبادل این زندانیان قدردانی نموده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار خبر تماس تلفنی غنی و ترامپ دو مطلب اساسی مطرح شده در این تماس تلفنی را بازگو نموده است:

1- دعوت ترامپ از اشرف غنی برای سفر به واشنگتن که با استقبال رئیس جمهور افغانستان همراه بوده است.

2- تاکید ترامپ بر توافق جدید با گروه طالبان که دو شرط اساسی در دل آن نهفته است:

الف) برقراری آتش بس کامل

ب) دخیل شدن کامل دولت افغانستان در مذاکرات آینده (در واقع شروع مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان)

با توجه به دو موضوع مهم و اساسی که در تبادل نظری ترامپ و اشرف غنی مطرح شده، دو تحلیل مهم و قابل توجه وجود دارد که در این نوشتار به یکی از این تحلیل ها پرداخته خواهد شد و در آینده موضوع دیگر نیز به بحث گذاشته می گردد.

در این نوشتار نویسنده به دنبال آنالیز شروط جدید اعلامی از سوی ترامپ برای شروع مجدد مذاکره مستقیم میان آمریکا و گروه طالبان است.

شرط آتش بس؛ آب سرد بر پیکر مذاکرات

یکی از مهم ترین مسائلی که از ابتدای مذاکرات میان زلمی خلیل زاد نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان سیاسی گروه طالبان مورد بحث و جدل بوده، مساله برقراری آتش بس کامل بوده است.

آمریکایی ها در تمام طول ده ماه گذشته به نحوی سعی داشتند این موضوع را به گروه طالبان بقبولانند که شروع اجرای آتش بس از سوی این گروه پیش شرطی جدی برای اجرای توافق کامل صلح میان دو طرف و به انتها رساندن این فرایند است.

در واقع خواست آمریکا این بوده که هم زمان با پیشنهاد و اعلام جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گروه طالبان باید آتش بس کامل را اجرا نمایند این در حالی است که طالبان چه پیش از شروع مذاکره مستقیم با نماینده آمریکا، چه در حین 9 دور مذاکره با خلیل زاد و چه پس از اعلام تعلیق مذاکرات از سوی ترامپ بارها اعلام نموده است که آتش بس کامل تنها زمانی اجرایی خواهد شد که حتی یک سرباز خارجی در افغانستان حضور نداشته باشد.

به واقع آتش بس در زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان خط قرمز و به نوعی برگ برنده طالبان در مذاکرات است و بعید به نظر می رسد که رهبران این گروه به راحتی از این خواسته اساسی خود عقب نشینی نموده و به آن تن دهند.

آتش بس طالبان در زمان حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان حتی با وجود اعلام جدول زمانی خروج آنها، معنایش سرانجام حیات طالبان و جدا شدن بدنه میانی این گروه و گرایش آن ها به سایر گروه های جهادی خواهد بود و این موضوعی است که رهبران طالبان به آن واقفند و پذیرش این شرط ترامپ به نظر عملی نخواهد بود.

گروه طالبان اکنون خود را در افزونه قدرت سیاسی و امنیتی می بیند و در خود دلیل موجهی برای تن دادن به خواست ترامپ احساس نمی نماید، بنابراین به نظر می رسد گذاشتن شرط آتش بس برای شروع مجدد مذاکرات صلح با طالبان، رهبران این گروه را بیش از پیش در صداقت آمریکا برای توافق صلح دچار تردید می نماید .

اعلام شرط آتش بس از سوی ترامپ آب سردی بر پیکر نیمه جان مذاکرات صلح میان واشنگتن و طالبان است که می تواند آن را تا کام مرگ پیش ببرد مگر اینکه این گفته ترامپ در تبادل نظر با اشرف غنی صادقانه نبوده باشد.

شرط دخالت دولت کابل در مذاکرات؛ شرط از پیش رد شده

دومین موضوعی که در تبادل نظری تلفنی ترامپ و اشرف غنی مطرح شده این است که رئیس جمهور آمریکا اعلام نموده که در دور جدید مذاکرات صلح، دولت افغانستان باید حضور و دخالت داشته باشد و طالبان باید این موضوع را بپذیرند.

گروه طالبان بارها اعلام نموده است که هرگز دولتی را که در زمان اشغال این کشور توسط آمریکا بر سر کار آمده باشد به رسمیت نشناخته و با او مذاکره نخواهد کرد.

به زعم طالبان، حکومت وقت در افغانستان خود اراده ای برای تصمیم گیری ندارد و این آمریکاست که تصمیم نهایی را می گیرد به همین دلیل لزومی برای اتلاف وقت جهت مذاکره با حکومت کابل وجود ندارد.

از سوی دیگر طالبان مذاکره با دولت افغانستان را به نوعی مشروعیت بخشی به آن و مشروعیت زدایی از جهاد خود در برابر همه دولت های پسااشغال آمریکا می داند و به همین دلیل تاکنون حتی حاضر به حضور در نشستی که نماینده ای رسمی از حکومت افغانستان در آن حضور داشته باشد، نشده است.

با این حال یکی از خواسته های جدی دولت افغانستان از آمریکا این است که باید دولت کابل در تمام مذاکرات حضور داشته باشد و توافق نهایی نیز میان دولت و طالبان منعقد گردد.

آمریکایی ها تا این لحظه نتوانسته اند طالبان را برای مذاکره با دولت راضی نمایند و این امر در آینده نیز محال است.

به نظر می رسد اشرف غنی در قبال آزادی انس حقانی و تبادل او با اسرای آمریکایی این وعده را از آمریکا و ترامپ گرفته است که دولتش را وارد مذاکره با طالبان نمایند. اکنون نیز ترامپ در قبال این خدمت غنی اعلام نموده است که یکی از شرط های اساسی اش حضور و دخالت دولت افغانستان در مذاکرات با طالبان است که بی شک از سوی این گروه مانند گذشته رد خواهد شد و شرط تقریبا بی اعتباری است.

به نظر می رسد شروط جدید اعلامی از سوی دونالد ترامپ برای شروع مجدد مذاکرات صلح با طالبان در واقع موانعی جدی برای شروع این فرایند هستند و اگر ترامپ بر این شروط خود پافشاری کند باید گفت که راه مذاکرات صلح افغانستان بیش از پیش پیچیده خواهد شد و شاید هم به مرگ آن منجر گردد.

نویسنده: سید حسام رضوی، کارشناس مسائل افغانستان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 720

به "یادداشت، شروط جدید ترامپ برای طالبان؛ آیا مذاکرات صلح شروع می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، شروط جدید ترامپ برای طالبان؛ آیا مذاکرات صلح شروع می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید