دلایل اهمیت ارتباط بصری در کسب وکار
به گزارش مجله آیرخ، مغز انسان تصاویر را شصت هزار برابر سریع تر از متن پردازش می نماید و به گفته دانشمندان علوم مغز و اعصاب موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)، ما می توانیم در زمانی حدود سیزده هزارم ثانیه تصاویر را ببینیم.
با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.
به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از vistasuite، براساس برآورد شبکه تحقیقات علوم اجتماعی، یادگیری شصت و پنج درصد افراد به صورت بصری است و جای تعجب نیست که یکی از راه حل های مورد استفاده شرکت ها برای جذب و حفظ مشتری، داستان نویسی بصری است.
اما چرا تا این اندازه به حس بینایی خود وابسته ایم؟ می توانیم قدردان نیاکانمان باشیم که دویست هزارسال پیش می زیستند. زنده ماندن اصلی ترین انگیزه محرک آن ها بود، چون اگر در جست وجوی غذا یا در حال فرار از حمله خرس بودند، لازم بود که بتوانند اطلاعات بصری را خیلی سریع و موثر پردازش نمایند. به گفته یکی از استادان چشم پزشکی، بیش از پنجاه درصد از کورتکس یا همان قشر سطح مغز به پردازش اطلاعات بصری اختصاص یافته است.
این موضوع را به این واقعیت پیوند می دهیم که گستره توجه ما در حال کاهش است. متوسط گستره توجه برای متولدان نسل هزاره سیزده ثانیه برآورد شده بود. درحالی که برای این نسل کمتر از هشت ثانیه است. این مدت برای درک آنچه دیده شده زمان کوتاهی است. عناصر بصری اطلاعات را با سرعت بیشتری منتقل می نمایند. به دلیل حجم زیاد اطلاعات مورد استفاده برای رقابت، انتقال سریع و موثر پیغام، حیاتی است؛ بنابراین برای تعامل موثر با مشتریان چگونه می توان از تصاویر استفاده کرد؟
پاسخ به این پرسش به یک موضوع برمی گردد: احساس.
به تمام لحظات واقعا شفاف زندگی خود فکر کنید. مانند یک موفقیت تحصیلی یا شغلی یا ازدواج و تولد فرزندتان. همه این ها یک نکته اصلی مشترک دارند؛ احساسات. کار هایی که در فروشگاه های مواد غذایی انجام داده اید به خاطر نمی آورید، ولی ممکن است گم شدن کیف پولتان را از قلم نیاندازید.
به طور کلی اعتقاد براین است که احساسات اساس هشتاد درصد از تصمیمات روزانه افراد است. با این حال براساس گزارشی از موسسه دلویت (Deloitte)، به جز آنچه در بازاریابی صورت می گیرد، شمار اندکی از سازمان ها به اندازه کافی و به شکل برنامه ریزی شده درباره چگونگی و زمان تاثیراحساسات بر ارتباط و وفاداری مشتریان به برند کار می نمایند. احساسات سبب افزایش دلبستگی و ارتباطات احساسی منجر به وفاداری به برند می گردد.
هنگامی که فیلم یا عکسی را به اشتراک می گذاریم، درحال به اشتراک گذاردن واکنش احساسی نیز هستیم.
به گفته یکی از متخصصان شرکت گوگل، جذابیت احساسی و محرک های اصلی کشف، مشاهده، به اشتراک گذاری و ایجاد ویدئو، تصاویر و محتوای بصری آنلاین را درک کنید... وقتی ویدئو با تصویری را به اشتراک می گذاریم، تنها یک شی را با دیگران شریک نشده ایم، بلکه واکنش احساسی ناشی از آن تصویر یا ویدئو را به اشتراک گذاشته ایم.
چرا تصاویر مهمند؟
فقط طی یک روز هفتصد و بیست هزار ساعت محتوای ویدئویی جدید در یوتیوب (Youtube) بارگذاری می گردد، 2/ 4 میلیارد تصویر در اینستاگرام (Instagram) لایک می خورد و سیصد و پنجاه میلیون عکس در فیس بوک (Facebook) درج می گردد. ما در دورانی بصری زندگی می کنیم و مهم است که برند ها از این فرصت نهایت استفاده را ببرند. براساس آمار های ارائه شده، دویست میلیون کاربر اینستاگرام روزانه دست کم از یک نمایه تجاری بازدید می نمایند و 62 درصد از مردم می گویند که پس از دیدن یک برند در استوری ها به آن برند یا محصول (خدمت) ذی ربط آن علاقه مندتر شده اند.
توییت های دارای تصاویر متوسط صدو پنجاه درصد بیشتر بازدید شده اند. هشتاد و نه درصد بیشتر در فهرست علاقه مندی ها جای گرفته اند و بیش از 18درصد دلبستگی ایجاد نموده اند.
در مطالعه ای که روی بیش از یک میلیون مقاله صورت گرفته، مشاهده شد که مقالاتی که پس از هر هفتاد و پنج تا صد واژه، تصویر دارند، دوبرابر بیشتر از دیگر مقاله ها به اشتراک گذاشته می شوند.
بنابراین، چگونه می توان یک استراتژی بصری موثر تدوین کرد؟
استراتژی بصری موثر، انتقال دقیق پیغام شرکت، ایجاد تجسم درستی از برند در ذهن (مخاطب) و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان را تضمین می نماید. اصل بر سازگاری است. برای مشهور شدن برند، عناصر بصری باید با پیغام برند سازگار و همسو باشند.
برای ایجاد هویت بصری قابل تشخیص، تعریف موارد زیر به شکلی شفاف مهم است:
- پالت رنگ
- انتخاب فونت ها (نوع قلم)
- سبک تصویرگری
- سبک اینفوگراف (اطلاع نگاشت)
- تصاویر
این موارد باید شخصیت، پیغام، هویت و ارزش های کلی برند را منعکس نمایند.
بازاریابان و رهبران برند براین باورند که اگر برند همواره به شیوه ای سازگار ارائه گردد، می توان تخمین زد که درآمد تا 33 درصد افزایش یابد، رقمی چشمگیر.
استراتژی بصری مناسب، تضمین می نماید که هرگز محتوای بصری که برند یا پیغام را به درستی نشان ندهد را پدید نمی آوریم و صندلی تمام کمپین هایی که راه اندازی می شوند، به گونه ای استراتژیک مشخص می گردد که دستیابی به اهداف خاص را میسر می سازند.
منبع: فرارو