راهنمای خرید پژو پارس و مقایسه انواع تیپ های آن

به گزارش مجله آیرخ، برترین مدل پژو پارس برای خرید کدام است؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو پارس را به یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپ های مختلف آن چه فرقی با یکدیگر دارند.

راهنمای خرید پژو پارس و مقایسه انواع تیپ های آن

پژو پارس از آن خودروهایی است که حتی تکرار 20 ساله هم نتوانسته از محبوبیت آن بکاهد. این خودرو را در حقیقت باید حاصل یک همکاری نیمه تمام بین شرکت های ایران خودرو و پژوی فرانسه بدانیم.

پس از پیروزیت پژو 405 در ایران، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت امتیاز فراوری محصول نو این شرکت، پژو 406 را نیز خریداری کند اما مذاکرات دو شرکت برای واگذاری خط فراوری 406 به ایران ثمری نداشت. این عدم پیروزیت، مسئولان ایران خودرو را بر آن داشت تا برای طراحی خودروی نو به نبوغ مهندسان وطنی اکتفا نمایند. حاصل این طراحی که با الهام از پژو 406 اجرا شده بود، پژو پرشیا نام گرفت.

پرشیا تا به امروز، زیباترین و پیروز ترین فیس لیفت ارائه شده در خودروسازی ایران است. این خودروی لوکس آن روزها، آنچنان مورد استقبال واقع شد که مدیران ایران خودرو خیلی زود مقدمات صادرات آن را نیز فراهم کردند. در ابتدا قرار بود این خودرو به عربستان هم صادر گردد و از آنجا که نام این خودرو در زبان عربی برشیا تلفظ می شد، مسئولان ایران خودرو نام سفیر را جایگزین پرشیا کردند. ولیکن مجوز صادرات این خودرو به عربستان صادر نشد و این خودرو با تغییر مجدد، پژو پارس نام گرفت.

پژو پارس از سال 80 تا امروز در خط فراوری ایران خودرو قرار داشته و همیشه از پرفروش ترین محصولات بازار داخل بوده است. از تغییرات مهم این خودرو طی این سال ها، میتوان به تغییر تریم داخل کابین و داشبورد آن اشاره نمود. داشبورد نو که طراحی زیبایی هم دارد به داشبورد سوناتایی معروف است. تمام خودروهای پژو پارس فراوری شده از سال 93 به بعد با این داشبورد عرضه شده اند.

در حال حاضر، پژو پارس در چهار مدل در بازار معاملات خودرو حضور دارد که در این مطلب قصد داریم با آنالیز تیپ های مختلف و انواع پژو پارس، راهنمای خرید پژو پارس را به متقاضیان این خودرو ارائه کنیم.

مقایسه انواع پژو پارس و تفاوت تیپ های مختلف آن

در ادامه قصد داریم انواع پژو پارس را معرفی کنیم تا ببینیم که این تیپ های مختلف پژو پارس چه فرق اساسی با یکدیگر دارند و در شرایط فعلی، بهتر است کدام یک را خریداری کنیم.

1. پژو پارس معمولی (پژو پارس سال)

برای معرفی برترین مدل پژو پارس برای خرید باید همه نمونه های موجود آن را آنالیز کنیم. پژو پارس معمولی که با نام پژو پارس سال هم شناخته می گردد، مدل پایه و ارزانترین تیپ از این خودروست. بنابراین اگر برایتان سوال شده بود که فرق پژو پارس ساده و پژو پارس سال چیست؟ باید گفت که هر دو نام متعلق به یک مدل پژو پارس هستند.

موتور به کار رفته در پژو پارس سال، موتور XU7 پژو 405 است که 8 سیلندر و 1.8 لیتر حجم دارد. این موتور قادر است 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. این موتور در پارس سال هم، همان مسائل 405 مانند سوزاندن واشر سرسیلندر را به همراه دارد.

سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز بر عهده همان گیربکس پژو 405، موسوم به BE1 است که یک گیربکس 5 سرعته دستی است. این خودرو می تواند حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را تجربه کند و طی 11 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

در میان انواع پژو پارس این مدل رکوردار بیشترین مقدار مصرف سوخت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود 9.2 لیتر گزارش شده است که آن را زمره خودروهای با مصرف سوخت بالا قرار می دهد. علاوه بر این یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو سروصدای بیش از حد موتور، خصوصا در سرعت های بالا است که میتواند در سفرهای طولانی آزار دهنده باشد.

امکانات این خودرو در حد یک مدل پایه است و تنها به چند مورد خلاصه میگردد. کیسه هوای سرنشینان جلو، دکمه های کنترلی بر روی فرمان و سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب از جمله این امکانات است.

نوترین آگهی های سال

2. پژو پارس LX TU5

یکی دیگر از گزینه های مقایسه انواع پژو پارس و از قضا پرطرفدارترین تیپ این خودرو، همین تیپ LX است. این خودرو از نظر فنی و امکانات و تجهیزات متفاوت از پژو پارس سال است. موتور به کار رفته در این خودرو، TU5 و 1.6 لیتری پژو 206 تیپ 5 است که میتواند 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور فراوری کند.

افزایش 8 واحدی قدرت موتور به علت گشتاور پایین تر فرصتی برای عرض اندام نداشته و LX نسبت به پارس سال در سواری دچار نوعی کرختی است. شتاب صفر تا صد این خودرو 13.2 ثانیه و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت است.

ارمغان این موتور برای پارس LX صدای موتور کمتر، خرابی های کمتر و مصرف سوخت پایین تر است. مصرف سوخت ترکیبی این تیپ محبوب پژو پارس 7.1 لیتر عنوان شده است.

در میان تیپ های مختلف پژو پارس، LX مجهزترین خودرو محسوب می گردد. بعضی از امکانات این خودرو عبارتند از: کیسه هوای راننده، دزدگیر هوشمند، ایموبلایزر، سیستم های پایداری و ترمز ABS، EBD و EBA، تنظیم برقی و گرمکن جایگاه راننده، بالابرهای برقی شیشه های جلو و عقب، پاور ویندو، آینه های جانبی راهنما دار تاشو اتوماتیک، سیستم سنسور دنده عقب، سیستم تهویه هوای مطبوع دستی، فرمان هیدرولیکی و چراغ های جلو با قابلیت تنظیم نور.

جالب است بدانید تیپ LX پژو پارس، معمولا بیش ترین اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را دارد!

نوترین آگهی های پژو پارس LX

3. پژو پارس اتوماتیک

سومین گزینه در مطلب تفاوت پژو پارس ها می رسد به خودروی پژو پارس اتومات. در سال 1389، ایران خودرو پژو پارس را با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک فراوری و به بازار عرضه کرد. این خودرو که جزو نخستین خودروهای دنده اتومات فراوری داخل است، به جز جعبه دنده از نظر تعیینات فنی موتور تفاوت چندانی با مدل LX ندارد.

شتاب صفر تا صد این خودرو 14.2 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود 8.2 لیتر است. به ازای اضافه کردن گیربکس اتوماتیک، EBD از سیستم ترمز این خودرو کم شده و دیگر خبری از تاشو اتوماتیک در آینه های جانبی نیست.

نوترین آگهی های اتوماتیک

4. پژو پارس ELX

در مقایسه انواع پژو پارس، پرقدرت ترین، پرشتاب ترین و کم مصرف ترین مدل، پارس ELX است. فراوری پارس ELX که به موتور زانتیایی معروف است، از سال 1384 شروع شد و تا سال 1392 ادامه داشت.

پیشرانه این خودرو، موتور زانتیا با حجم 1761 سی سی است که می تواند 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. گیربکس BE3 که از نوع 5 سرعته و دستی است، وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو را بر عهده دارد. شتاب صفر تا صد پارس ELX برابر با 9 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.2 لیتر است و استاندارد آلایندگی یورو 3 دارد.

ایران خودرو در سال 92 فراوری ELX موتور زانتیایی را متوقف کرد و به جای آن موتور قدیمی و پر استهلاک XUM را در این تیپ جایگزین کرد. این موتور هم حجم خروجی کمتری دارد و هم مصرف سوخت بالاتری. شاید نصب این موتور و کم شدن استقبال مردم از این مدل باعث شد تا در نهایت در سال 96 خط فراوری ELX متوقف گردد.

از نظر تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی، ELX تقریبا با پارس LX در یک سطح است. قیمت گذاری بر روی این مدل از پارس بازه وسیعی را شامل می گردد، چرا که بسیاری از مالکان این تحفه پژو پارس قیمت های میلی بر روی خودروی خود گذاشته و بازار کاذبی برای این خودرو ایجاد نموده اند!

نوترین آگهی های پژو پارس ELX

برترین مدل پژو پارس برای خرید کدام است؟

در مطالب ارائه شده تفاوت پژو پارس ها مورد آنالیز نهاده شد. در انتها اگر در پی خرید یکی از انواع پژو پارس هستید، توصیه می گردد به این نکات توجه کنید:

  • اگر پژو پارس دوست دارید و حتما خودروی دنده اتومات می خواهید، تکلیف تعیین است و تنها باید متناسب با بودجه تان، از بین مدلهای کارنموده و یا صفر خودروی خود را انتخاب کنید!
  • اگر میانسال هستید و خودرو را برای استفاده خانوادگی می خواهید و یا در هر سن و سالی که هستید آرامش اصل اول رانندگی شماست، در صورتیکه بودجه کافی در اختیار دارید، پژو پارس LX برترین انتخاب برای شماست. اگر هم بودجه کمتری دارید باید به سراغ پژو پارس سال بروید.
  • اگر جوانید و عاشق سرعت و هیجان در رانندگی، فقط پارس ELX موتور زانتیایی می تواند شما را راضی کند. در خرید آن شک نکنید!

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات خوبی از انواع پژو پارس و فرق تیپ های مختلف آن با یکدیگر در اختیارتان قرار داده باشد.

نظر شما درباره آنالیز و مقایسه انواع پژو پارس چیست چیست؟ به نظر شما برترین مدل پژو پارس کدام یک از موارد بالا است؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

نوترین آگهی های پژو پارس
منبع: دیوار
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2269

به "راهنمای خرید پژو پارس و مقایسه انواع تیپ های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید پژو پارس و مقایسه انواع تیپ های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید