سرنوشت عجیب جیم هاینز؛ دونده ای که دزدها به او احترام می گذاشتند!

به گزارش مجله آیرخ، هاینز به وسیله آگهی در روزنامه های محلی از سارقان خانه اش خواست که حداقل مدال هایش را به او برگردانند. ظاهرا این آگهی کارساز بود، چون پس از مدتی یک پاکت قهوه ای ضخیم به نام او به اداره پست رسید. پاکتی که مدال های طلای المپیک مکزیکوسیتی 1968 در آن گذاشته شده بودند؛ بله، هاینز بین دزدها محبوب بود!

سرنوشت عجیب جیم هاینز؛ دونده ای که دزدها به او احترام می گذاشتند!

دونده آمریکایی قهرمان المپیک بلافاصله بعد از کسب مدال طلا از این رشته خارج و تبدیل به یکی از 10 ورزشکار بد تاریخ شد!

به گزارش ورزش سه و به نقل از تسنیم، جیم هاینز، دونده سیاه پوست آمریکایی نخستین کسی بود که توانست 100 متر را در کمتر از 10 ثانیه بدود؛ حتی دزدها هم به او احترام می گذاشتند!

هاینز در المپیک 1968 مکزیکوسیتی با ثبت زمان 9 ثانیه و 95 صدم ثانیه مدال طلای دوی 100 متر را برگردن آویخت و به تالار اولین های تاریخ المپیک راه یافت. رکورد او تا سال 1988 دست نخورده باقی ماند. او روز سوم ژوئن 2023 (13 خرداد 1402) و در سن 76 سالگی درگذشت.

هاینز 21 ساله در مسابقات مقدماتی المپیک 1968 مکزیکوسیتی رکوردی تاریخی به نام خود ثبت کرد. هاینز که از بیسبال به دوومیدانی آمد، دو بار در ثبت رکورد زیر 10 ثانیه در مسافت 100 متر کم آورد. در مسابقات مقدماتی و در نیمه نهایی 100 متر اما در ادامه زمان به وسیله یک کرونومتر دستی ثبت شد؛ هاینز ابتدا نتیجه 9.98 ثانیه را به ثبت رساند اما وزش باد از حد مجاز فراتر رفت و رکوردی ثبت نشد. در مرحله نیمه نهایی، هاینز 100 متر را در 9.99 ثانیه دوید. این بار در مسابقه بادی وجود نداشت و این نخستین بار در تاریخ بود که یک ورزشکار مسافت 100 متر را در 10 ثانیه می دوید. درست است؛ سال ها بعد با یاری ضبط ویدئو، نتیجه به وسیله یک کرونومتر الکترونیکی مقدار گیری شد که 10.03 را نشان داد.

جالب است که در فینال مسابقات انتخابی آمریکا، هاینز به هموطن خود چارلز گرین باخت اما هر دو نتیجه یکسانی را نشان دادند؛ دقیقاً 10 ثانیه با باد پشتی که از استاندارد فراتر رفت. هاینز و گرین به المپیک مکزیکوسیتی راه یافتند.

در 14 اکتبر 1968، هاینز در فینال مسابقه 100 متر المپیک، دویدن خارق العاده ای را به نمایش گذاشت. او دو دهه از زمان خود جلوتر بود. جیم برای 9.90 دوید. استادیوم شلوغ نمی توانست باور کند که چنین چیزی ممکن است. سپس نتیجه کرونومتر الکترونیکی روی 9.89 تنظیم شد اما در نهایت زمان 9.95 رکورد تازه جهانی شد.

هاینس همان زمان در مصاحبه ای با LEquipe گفت: زمان من چندین بار اصلاح شد، زیرا هیچ کس نمی توانست باور کند که یک نفر به این سرعت می دود.

6 روز پس از پیروزی خود در 100 متر، هاینز در دوی 4 در 100 متر دوندگی چشمگیرتری از خود نشان داد. تیم مدعی، جامائیکا بود که دو بار رکورد جهانی را در مسابقات مقدماتی و در نیمه نهایی بهبود بخشید اما در فینال تیم کوبا عملکرد فوق العاده ای داشت. کوبایی ها در آخرین رله پیشتاز بودند، جامائیکایی ها دوم شدند و آمریکایی ها با فاصله تقریباً دو متری سوم شدند. تیم آمریکا با رکورد تازه جهانی یعنی 38.24 ثانیه قهرمان المپیک شد.

داستان هاینز بعد از درخشش در المپیک، چرخش دراماتیکی داشت؛ او در کمال تعجب یک هفته پس از قهرمانی در المپیک به فعالیت خود در ورزش دوومیدانی سرانجام داد و راهی فوتبال آمریکایی شد! او بعلاوه آنجا هم پیروز شد تاریخ سازی کند اما در جهت منفی؛ هاینز به یکی از 10 بدترین ورزشکار تاریخ تبدیل شد.

هاینز بین دزدها محبوب بود! معروفیت یک باره او توجه بسیاری از سارقان را جلب نموده بود و بعدتر که دزدان مجذوب چنین پیروزیت غیرمعمولی شده بودند، یکی از شب ها وارد خانه این ورزشکار در هیوستون شدند و تلویزیون، جواهرات همسرش و مدال های المپیک را دزدیدند. این یک کابوس واقعی بود اما هاینز تصمیم گرفت کار خاصی بکند؛ به همین علت به وسیله آگهی در روزنامه های محلی از سارقان خانه اش خواست که حداقل مدال هایش را به او برگردانند. ظاهرا این آگهی کارساز بود، چون پس از مدتی یک پاکت قهوه ای ضخیم به نام او به اداره پست رسید. پاکتی که مدال های طلای المپیک مکزیکوسیتی 1968 در آن گذاشته شده بودند؛ بله، هاینز بین دزدها محبوب بود!

در نهایت جیم هاینز در 3 ژوئن 2023 (13 خرداد) در سن 76 سالگی درگذشت.

منبع: عصر ایران
انتشار: 26 خرداد 1402 بروزرسانی: 26 خرداد 1402 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2434

به "سرنوشت عجیب جیم هاینز؛ دونده ای که دزدها به او احترام می گذاشتند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "سرنوشت عجیب جیم هاینز؛ دونده ای که دزدها به او احترام می گذاشتند!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت عجیب جیم هاینز؛ دونده ای که دزدها به او احترام می گذاشتند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید