ضرورت احداث صندلی های سوخت ماشین آلات کشاورزی در روستاها

به گزارش مجله آیرخ، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بر احداث زیرساخت های توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی در روستاها تاکید نمود.

ضرورت احداث صندلی های سوخت ماشین آلات کشاورزی در روستاها

به گزارش سرویس مالی خبرنگاران، کامبیز عباسی، سوخت مورد احتیاج بخش کشاورزی را سالانه حدود 3.8 میلیارد لیتر مطرح نمود و اضافه نمود: از این مقدار نزدیک به 2.4 میلیارد لیتر گازوییل در حوزه مکاهماسیون مصرف می گردد که در مجموع معادل 10 درصد گازوییل مصرفی کل کشور در بخش کشاورزی است.

وی گفت: ایجاد زیرساخت ها و صندلی های توزیع سوخت برای ماشین های کشاورزی طی دهه های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته و این در حالی است که شأن بخش کشاورزی و جامعه روستایی باید مانند جامعه شهری در دریافت سوخت حفظ گردد.

عباسی توضیح داد: در حال حاضر یک سری فروشندگی ها در روستاها برای توزیع سوخت ماشین های کشاورزی مستقر هستند که لوازم و امکانات مناسب برای توزیع سوخت ندارند و کشاورزان برای تحویل سوخت با محدودیت روبر هستند.

وی تحویل سوخت به کشاورزان در قالب حواله به وسیله این فروشندگی ها را از دیگر مسائل در حوزه سوخت رسانی به بخش مکاهماسیون دانست و گفت: هر لحظه احتمال ابطال حواله های سوخت و عدم تحویل آن به وسیله فروشندگی ها وجود دارد و موجب می گردد کشاورزان گاهی به سوخت مورد احتیاج خود دست پیدا ننمایند.

عباسی از مسئولان وزارت نفت و نمایندگان مجلس خواست با توجه به توسعه مکاهماسیون در بخش کشاورزی و نقش آن در تامین امنیت غذایی برای ایجاد صندلی های سوخت ماشین های کشاورزی در روستاها برنامه ریزی و اقدام نمایند تا امکانات در این صندلی ها مانند جامعه شهری فراهم و فرآیند تحویل سوخت به کشاورزان تسهیل گردد.

وی در همین حال پیشنهاد داد احداث زیرساخت های توزیع سوخت ماشین های کشاورزی در فاز نخست از قطب های فراوری آغاز گردد.

رئیس مرکز توسعه مکاهماسیون کشاورزی درباره صدور کارت سوخت برای کشاورزان هم اذعان داشت: اگر ماشین های کشاورزی پلاک دار شوند، کشاورزان محدودیتی برای دریافت کارت سوخت نخواهند داشت.

وی با بیان این که ظرف پنج سال گذشته 430 هزار دستگاه تراکتور و کمباین کشور هم پلاک گذاری شده است، گفت: نزدیک به 160 هزار تا 170 هزار دستگاه تراکتور و کمباین دیگر برای پلاک گذاری به جای مانده و امیدواریم تا اوایل سال 1401 پلاک گذاری این ماشین ها هم با همکاری پلیس راهور انجام و کل ماشین های کشاورزی سند دار و هویت دار شوند.

عباسی ادامه داد: با پلاک دار شدن ماشین های کشاورزی، فرآیند توزیع و تامین سوخت، تسهیل و بخشی از مسائل در حوزه سوخت برطرف خواهد شد.

وی اضافه نمود: ما در پی این هستیم سهمیه سوخت تمام تراکتور و کمباین های کشور در کارت سوخت کشاورزان تزریق گردد.

رئیس مرکز توسعه مکاهماسیون کشاورزی گفت: در حال حاضر کشاورزان، کارت سوخت ندارند و ممکن است برای برخی از ماشین های کشاورزی نو، کارت سوخت صادر شده باشد که فعال نیست.

وی خاطر نشان کرد: سال جاری وزارت جهاد کشاورزی در راستای تسهیل دریافت سوخت با همکاری شرکت پخش فرآورده های نفتی به صورت پایلوت در پنج استان کشور در قالب کارت بانکی، سوخت مورد احتیاج کشاورزان را تزریق کرد که نتیجه اش مثبت بود.

عباسی در همین حال مصوبه اخیر مجلس در خصوص واگذاری مسئولیت تعیین مقدار سوخت مورد احتیاج ماشین ها و واحدهای کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی و بعلاوه حذف شرط بیمه نامه برای پلاک اولی ها در قالب طرح تقویت امنیت غذایی و برطرف موانع فراوریات کشاورزی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این مصوبه مجلس می تواند در امور توسعه بخش مکاهماسیون کشاورزی و تامین امنیت غذایی موثر و تسهیل گر باشد.

وی با اذعان به این که دستورالعمل برآورد سوخت مورد احتیاج بخش کشاورزی تدوین شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل فنی جامعی بر اساس سطح زیر کشت، مقدار فراوری، تعداد و توان تراکتور و کمباین و ساعات عملیات کشاورزی تهیه نموده که مورد توافق شرکت پخش فرآورده های نفتی هم هست.

عباسی گفت: حوزه سوخت کشور در گذشته با توجه به شرایط کشور، سهمیه سوخت بخش کشاورزی را ممیزی می کرد، اما با لازم الاجرا شدن مصوبه مجلس در زمینه تقویت امنیت غذایی و برطرف موانع فراوریات کشاورزی، هر مقدار سوختی که وزارت جهاد کشاورزی تعیین و تعیین کند باید به وسیله حوزه سوخت کشور به کشاورزان تحویل گردد.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2025

به "ضرورت احداث صندلی های سوخت ماشین آلات کشاورزی در روستاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت احداث صندلی های سوخت ماشین آلات کشاورزی در روستاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید