نارنگی های رنگ آوری شده سرطان زا است؟

به گزارش مجله آیرخ، تابستان هنوز تمام نشده مرکبات مازندران به بازار آمده است، مرکباتی که بعضی ها می گویند چون رنگ آوری می گردد سرطان زا است.

نارنگی های رنگ آوری شده سرطان زا است؟

به گزارش خبرنگار از ، مهر ماه بوی مدرسه می دهد بوی کتاب دفتر های ورق نخورده مداد های نتراشیده میز نیمکت های رنگ شده گچ و تخته سیاه، ماژیک های وایت بورد، مهرماه بوی مدرسه می دهد، بوی نارنگی! نوبرانه ای سبز که با پیچیدن عطر آن در کلاس و تعارف تکه های نارنگی باعث جوش خوردن چه رفاقت هایی که نشد، کوتاه بگویم نارنگی پیش از اینکه نوبرانه باشد نوستالژی روز های اول مدرسه است، اما جریان عرضه این نوبرانه های پاییزی در نیمه شهریور چیست؟

انگار کرونا نه تنها مدرسه بلکه محاسبه چیدن نارنگی ها را هم بر هم زده است.

گرمای سال جاری در اواسط شهریور بی سابقه بود انگار سال جاری تابستان کش آمده باشد با صرف نظر از پیاده روی ترجیح دادم با تاکسی ادامه راستا را بروم، در راستا وانتی پر از میوه به چشم می خورد که بیشتر به لیموترش های جهرم شباهت داشت، اما ناگهان تابلوی نارنگی به چشم آمد، همین کافی بود تا سوژه گزارش امروزم جور گردد.

چندکیلویی نارنگی خریدم می گفت مزه قند می دهد، اما با خوردن آن بیشتر به این فکر می کردم که حتی از لیموترش هایی که در ابتدا فکر کردم هم ترش تر است.

می گفت نارنگی های باغ برادرش است و چون در بازار میوه کم است بخشی از نارنگی هایش را زودتر چیده است، درباره شرایط نارنگی بازار پرسیدم که ادامه داد: تا چند روز پیش خیلی خوب بود، مردم استقبال می کردند حتی برادرم برای شهر های اطراف هم می فرستاد، اما چند روزی است که بازار خراب شده و قیمت نارنگی هم به شدت افت نموده است.

مشغول صحبت بودیم که گریه بچه ای توجهم را جلب کرد، نارنگی می خواست اما مادرش مقاومت می کرد، می خواستم یکی از نارنگی هایی که خریده بودم به دختربچه بدهم که مادرش گفت می ترسد مریض گردد، چون شنیده نارنگی هایی که وارد بازار شده سمی است و به آن گاز اتیلن و مواد شیمیایی می زنند که این گاز سرطان زاست.

مرد دیگری حرفش را تایید می کرد و می گفت راست می گوید من 50 سال از عمرم می گذرد، اما این فصل نارنگی ندیدم، تازه بعضی از نارنگی ها زرد شدند، اما همچنان ترش هستند.

همین باعث شد سریع به باغداران بزنم تا ببینم در ابتدا ببینم نارنگی های نارس چرا چیده می شوند و از کجا می آیند.

پاییز که می آید درختان رنگ زرد و نارنجی می گیرند، اما درختان همواره سبز مرکبات در این فصل میوه هایشان زرد و نارنجی می گردد و کمی جان می گیرند و آب و قندشان کامل می گردد، اما اولین چیزی که این روز ها بعد از ورود به باغ های مرکبات به چشم می خورد نارنگی ها سبز و ترش و کم آب است.

احمدی 4 هکتار باغ نارنگی دارد به گفته خودش کمتر از 10 درصد نارنگی هایش را برداشت نموده است می گوید: نارنگی در این فصل سال میوه نوبرانه ای است که مردم برایش پول خوبی می دهند و مالی ترین فکر این است که میوه ها را تا سبز است از درخت بچینم.

وی می گوید: اگر صبر کنم شاید انبوه نارنگی های رسیده وارد بازار گردد و قیمت آن افت کند، شاید هم همه محصول نصیب مگس های مدیترانه ای گردد که پاییز مهمان باغ های شمال می شوند و نسل مرکبات را می زنند.

البته همه باغداران مازندرانی تفکر آقای احمدی را ندارند آن ها می گویند هنوز وقت چیدن نارنگی نشده و نارنگی ها باید باد پاییزه بخورند تا آبدار و شیرین شوند آن ها از مهرماه آغاز به چیدن می نمایند.

سردخانه ها خالی و برق انبار ها خاموش، تا به حال سورتینگ را اینگونه ندیده بودم همواره آنجا مملو بود از کشاورزان و خریداران داخلی و خارجی، اما این بار خبری از آن ها نبود.

حسینی که مدیر اتحادیه سورتینگ داران مازندران هم هست می گوید: چند روزی است انبار ها خالی شده و منتظر آغاز فصل تازه برای میوه ها و مرکبات هستند، چون اعلام شده چیدن و فروش این میوه ها ممنوع است.

درباره خبری از او می پرسم که می گویند نارنگی ها سبز با گاز اتیلن که سمی است رنگ آوری می شوند و خوردن این میوه ها سرطان زا است، می گوید: اتیلن یکی از گاز های است که برای مدیریت انبارداری میوه به بسیاری از میوه ها مانند موز و مرکبات می زنند، اما در مقدار استاندارد و در دوز خیلی پایین.

حسینی می گوید: مرکبات مازندران وقتی که حدود 30 درصد تغییر رنگ داشته باشند قندشان کامل و از روی درخت چیده می شوند، اما برای بازارپسندی و سبز زدایی ضروری است در دوز تعیین حدود 48 ساعت در انبار ها با گاز اتیلن در دمای 25 درجه نگهداری شوند که این کار دقیقا همان کاری است که به صورت طبیعی روی درخت برای مرکبات اتفاق می افتد.

او ادامه می دهد، گاز اتیلن تنها رنگ پوست میوه را تغییر می دهد و تاثیری در گوشت میوه ندارد.

راهی بیمارستان ولیعصر قائمشهر می شویم بیمارستانی که این روز ها شرایط خوبی ندارد و بیشتر از اینکه عطر نارنگی داشته باشد بوی کرونا می دهد، حسینی کارشناس تغذیه بیمارستان در آنجا انتظار ما را می کشد.

حسینی که از قضا هم نام مهندس حسینی بود حرف هایش هم به او شباهت داشت، می گفت: گاز اتیلن از گاز هایی است که میوه های رسیده از خود متساعد می نمایند بنابراین شیمیایی نیست و تنها فرآیند طبیعی را تسریع می نماید.

او ادامه می دهد: گاز اتیلن از بافت میوه خارج می گردد و در آن تجمع پیدا نمی نماید بنابراین هیچ مسئله ای برای سلامتی انسان ایجاد نمی نماید و استفاده از این گاز در دوز مناسب برای رنگ آوری بعضی میوه ها به وسیله بهداشت جهانی تایید شده است.

حسینی گفت: بسیاری از میوه ها در جریان انبار داری احتیاج به استفاده از اتیلن دارند مانند موز، انبه و بسیاری از میوه های استوایی که تقریبا نارس چیده می شوند.

مازندران حدود 30 رقم مرکبات دارد و با فراوری بیش از 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات در سال بیش از 50 درصد احتیاج بازار داخل را تامین می نماید بخش زیادی از این میوه ها نارنگی است.

صحبت های حسینی اگرچه نگرانی مارا به جهت سلامتی میوه رفع نموده بود، اما پس تکلیف بازار نارنگی های سبزی که در پیشخوان مغازه ها است چه می گردد؟ پاسخ این سوال را تنها ایزدی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران می توانست به ما بگوید.

اودر ابتدا از شایعاتی که درباره سلامتی نارنگی ها بود آغاز کرد و گفت: مرکبات مازندران در سلامت کامل هستند و هیچ اثرسویی برای مصرف نماینده ندارند، اما موضوعی که با چیدن نارنگی ها نارس مطرح است بی اعتمادی مردم نسبت به مرکبات مازندران است.

ایزدی با بیان اینکه مرکباتی که به بازار وارد شدند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و این موضوع باعث می گردد که مردم تصورشان نسبت به کیفیت مرکبات سال جاری عوض گردد و بازار تحت تاثیرقرار بگیرد گفت: جهاد کشاورزی، اتحادیه باغداران و سورتینگ داران همگی مخالف برداشت زودهنگام مرکبات هستند.

وی می گوید: اهمیت این موضوع آنقدر بالا بود که جلسه ای در این خصوص در استانداری برگزار و مقرر شد جهاد کشاورزی کسانی را که نارنگی های سبز نارس را در بازار عرضه نمایند به تعزیرات حکومتی معرفی کند و این اداره جریمه هایی متناسب با آن ها اعمال کند، اداره کل حمل و نقل و راهداری هم بارنامه برای جابه جایی این میوه ها صادر نمی نماید.

حالا که از سلامت این نوبرانه های سبز مطمئن شدم می توانم نارنگی هایی که صبح از وانتی محله خریده بودم به خانه ببرم، شاید به اسم میوه مصرف نگردد، اما این نارنگی ها نارنج های خوبی هستند.

انتهای پیغام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1979

به "نارنگی های رنگ آوری شده سرطان زا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارنگی های رنگ آوری شده سرطان زا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید