چگونه از Focus assist در ویندوز 11 استفاده کنیم؟

به گزارش مجله آیرخ، در دنیای امروز عوامل زیادی برای مشغول کردن ما به خود و از دست دادن زمان برای انجام امور مهم تر وجود دارند که از جمله آن ها می توان به شبکه های اجتماعی و اعلان های مختلف اشاره نمود. مایکروسافت با توجه به همین موضوع، در ویندوز 10 از ویژگی Focus assist رونمایی کرد که خوش بختانه در ویندوز 11 هم حضور دارد.

چگونه از Focus assist در ویندوز 11 استفاده کنیم؟

همان طور که اشاره شد، ویژگی Focus assist نخستین بار در به روز رسانی سال 2018 و به اسم جایگزین ویژگی Quiet Hours به ویندوز 10 اضافه شد. حالا ردموندی ها در نسل تازه سیستم عامل خود که تا چند روز دیگر به صورت رسمی عرضه خواهد شد، کار با Focus assist را از همواره مجذوب کننده تر نموده اند.

با فعال شدن این ویژگی، اعلان های مختلفی که به وسیله پنجره های پاپ آپ در پایین نمایشگر ظاهر می شدند مسدود خواهند شد. این ویژگی با قرار دادن صفحه نمایش در حالت Presentation، استفاده از یک اپ در حالت Full screen یا در زمان اجرای بازی، به صورت اتوماتیک فعال می گردد.

در ادامه چگونگی تغییر دادن این تنظیمات اتوماتیک را برایتان شرح حواهیم داد، اما ابتدا باید با نحوه کار کردن با Focus assist به صورت دستی آشنا شویم.

یک جلسه را شروع کنید

در ویندوز 11، ویژگی Focus assist به بخشی از اپلیکیشن ساعت (Clock) تبدیل شده است. برای شروع هر جلسه به صورت دستی، باید وارد اپ ساعت شوید که می توانید با جست وجوی کلمه Clock در باکس جست وجوی تسک بار به این اپ دسترسی داشته باشید.

مقصود از جلسه، بازه زمانی است که شما می خواهید در آرامش کامل و به دور از اعلان ها و حواس پرتی های معمول به انجام کارهای خود در محیط ویندوز بپردازید.

پس از وارد شدن به اپ ساعت، به صفحه ای راهنمایی می شوید که به شما کمک می نماید مدت زمان مد نظر جلسه خود را معین کنید. بعلاوه، می توانید با استفاده از این صفحه برای خود هدف گذاری روزانه انجام دهید.

به علاوه، کاشی هایی هم وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها، حساب اسپاتیفای خود را با جلسات همگام کنید یا وظایف معین شده در اپ To Do مایکروسافت را به جلسه خود اضافه کنید.

اگر روی آیکن تنظیمات که در گوشه سمت چپ اپ واقع شده است کلیک کنید، می توانید مدت زمان هر جلسه و وقفه های لازم برای استراحت، صدای هشدار برای وقفه ها یا سرانجام جلسه و تنظیمات مربوط به کاشی های اسپاتیفای و اپ To Do را معین کنید.

صفحه تنظیمات اپ ساعت ویندوز 11 به شما امکان می دهد برای این اپ یک تم انتخاب کنید و تنظیمات اعلان های خود را (شامل اعلان هایی که نباید در طول جلسه مسدود شوند) تغییر دهید.

برای شخصی سازی بیشتر این ویژگی و تغییر تنظیمات اتوماتیک، باید به بخش Focus assist settings مراجعه کنید.

تنظیمات Focus assist

از چند راه می توان وارد بخش تنطیمات Focus assist شد. یکی از این راه ها ورود به منوی تنظیمات ویندوز 11، انتخاب گزینه System و سپس انتخاب Focus assist است.

روش دیگر جست وجوی نام Focus assist از باکس جست وجو در تسک بار است. روش سوم هم کلیک روی نشانگر ساعت در گوشه سمت راست نوار وظیفه و سپس انتخاب Focus assist settings است.

پس از ورود به بخش تنظیمات، با دو بخش زیر روبه رو می شوید.

Focus assist

بخش اول به شما اجازه می دهد Focus assist را فعال یا غیرفعال کنید و در زمان فعال بودن این ویژگی، پارامترهای معین زیر را برای آن معین کنید.

Priority only

Priority only گزینه ای است که اعلان های شما را به آن دسته که در لیست اولویت قرار گرفته اند محدود می نماید. شما می توانید با کلیک روی لینک Customize priority list که در زیر این گزینه واقع شده است، لیست اعلان های اولویت دار خود را معین کنید. پس از این کار، همواره از تماس های ورودی، یادآور و یا اعلان اپ های معین آگاه خواهید شد.

بعلاوه، ویندوز 11 امکان اولویت بندی اعلان های دریافتی از سوی مخاطبان سنجاق شده در تسک بار را هم به این بخش اضافه نموده است که برای اضافه کردن آن ها به لیست اولویت های خود کافی است روی گزینه Add contacts کلیک کنید.

Alarms only

این گزینه امکان پنهان کردن همه اعلان ها، به غیر از هشدارهایی که از قبل معین نموده اید را برای شما فراهم می نماید.

Show a summary of what I missed when focus assist was on

اگر نگران اطلاع از اعلان های از دست رفته خود در طول جلسات Focus assist هستید، می توانید با فعال کردن گزینه Show a summary of what I missed when focus assist was on به آن ها دسترسی پیدا کنید. پس از غیر فعال شدن Focus assist، اعلان های مسدود شده به صورت اتوماتیک برای شما نمایش داده خواهند شد.

Automatic rules

بخش دوم که به قوانین اتوماتیک مربوط می گردد، به شما اجازه می دهند چند قانون از پیش معین شده را برای جلسات خود معین کنید.

با استفاده از حالت On و Off موجود، شما می توانید هر گزینه این بخش را فعال یا غیر فعال کنید، اما اگر بخواهید تنظیمات را تغییر دهید، باید روی نام آن ویژگی کلیک کنید.

During these hours

این ویژگی شما را در معین کردن روز و ساعت فعال شدن Focus assist کمک می نماید. برای ویرایش این بخش، روی نام این ویژگی کلیک کنید و سپس شرایط را در حالت On قرار دهید.

پس از فعال کردن آن، می توانید زمان شروع و سرانجام هر جلسه و روزهای آن (هر روز، روزهای کاری، آخر هفته ها) را تنظیم کنید. بعلاوه می توانید معین کنید جلسه شما از نوع priority only باشد یا alarms only.

When Im duplicating my display

این گزینه زمانی کاربرد دارد که از دو نمایشگر استفاده می کنید. با فعال کردن آن می توانید معین کنید شرایط Focus assist در کدام یک از حالت های priority only یا alarm only باشد.

When Im playing a game

این گزینه در زمان بازی کردن کاربردی است و پس از فعال کردن آن می توانید معین کنید شرایط Focus assist در کدام یک از حالت های priority only یا alarm only باشد.

When Im using an app in full-screen mode only

این گزینه برای زمانی در نظر گرفته شده که شما از یک اپ در حالت تمام صفحه استفاده می کنید. پس از فعال کردن آن، می توانید معین کنید شرایط Focus assist در کدام یک از حالت های priority only یا alarm only باشد.

در سرانجام، باید بدانید در زمان فعال بودن ویژگی Focus assist یک آیکن کوچک در انتهای سمت راست تسک بار ویندوز 11 شما ظاهر خواهد شد که با کلیک روی آن می توانید اعلان های از دست رفته را مشاهده کنید.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2002

به "چگونه از Focus assist در ویندوز 11 استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از Focus assist در ویندوز 11 استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید