کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان؛ کاخی به عظمت تاریخ هند

به گزارش مجله آیرخ، قاره پهناور و سرسبز آسیا، پر از زیبایی های کم نظیر هست که به هر نقطه آن که پای بگذاریم، به زیبایی می رسیم که چشم ما را خیره خود می نماید. آسیا، مهد تمدن است و دیدنی هایی در گوشه و کنار آن مشاهده می شوند که برخی از آن ها به خاطر طولانی شدن زمان سفر یا جاذبه های متنوع فراموش می شوند و شاید ما به سادگی از کنار زیبایی آن ها می گذریم، بی آنکه دقت داشته باشیم که چه عظمتی را از دست داده ایم! در این مقاله شما را به قلب دیدنی های تاریخی کشور هند می بریم و در این بین، کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان را برایتان معرفی می کنیم. همراه ما در راشتراپاتی بهاوان دهلی باشید که همراهی شما آرزوی همیشگی ماست.

کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان؛ کاخی به عظمت تاریخ هند

دهلی نو، شهر دیدنی و تاثیر گذار با بناهایی جذاب

قبل از اینکه شما را به ملاقات کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان ببریم، کمی از دهلی نو برایتان سخن می گوییم تا بدانید جذابیت های سینمای بی نظیر بالیوود از کجا سرچشمه گرفته اند! دهلی نو، یک منطقه شهری است که به عنوان پایتخت هند و محل هر سه شاخه دولت هند عمل می نماید. سنگ بنای این شهر، توسط امپراتور جورج V در سال 1911 میلادی گذاشته و توسط معماران بریتانیایی، سر ادوین لوتینز و سر هربرت بیکر طراحی شد. آب و هوای دهلی نو، آب و هوای نیمه گرمسیری تحت تاثیر آب و هوای نیمه خشک است که تفاوت زیادی بین تابستان و زمستان از لحاظ دما و بارندگی دارد. درجه حرارت از 46 درجه سانتیگراد در تابستان تا حدود 0 درجه سانتیگراد در زمستان متغیر بوده و یک دوره طوفان گرد و غبار دارد. به جز هندوئیسم، نسبت ادیان دیگر در این منطقه از دنیا، نسبت به جمعیت کلی نسبتا پایین است. طبق سرشماری سال 2011 میلادی، هندوئیسم 89.8٪، جوامع مسلمان (4.5٪)، مسیحیان (2.9٪)، سیک ها (2.0٪)، جین ها (0.4٪) بوده و سایر گروه های مذهبی عبارتند از پارسی، بودایی و یهودیان. زبان رسمی مردم این منطقه از دنیا، هندی بوده، ولی به دلیل سلطه کشور انگلستان بر این منطقه، نسل جوان به زبان انگلیسی مسلط هستند. این شهر بزرگترین شهر تجاری در شمال هند بوده و Connaught Place، یکی از بزرگترین مراکز تجاری و اقتصادی شمال هند در بخش شاقتصادی شهر واقع شد. بخشی از خدمات بخش شهری به دلیل نیروی کار انگلیسی، زبان انگلیسی هستند که بسیاری از شرکت های چند ملیتی را جذب نموده و صنایع کلیدی آن شامل فناوری اطلاعات، ارتباطات راه دور، هتل ها، بانکداری، رسانه ها و گردشگری هستند. طرح شهری دهلی نو، مانند معماری آن به عنوان نمادی از قدرت و رجحان بریتانیا نشان داده شده، ولی هنوز تاثیراتی عمیق از معماری اصیل هند را دارد.

کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان، کاخی به قدمت تاریخ هند

حال که تا حدودی با شهر زیبای دهلی نو آشنا شدید، وقت آن رسیده که در راشتراپاتی بهاوان دهلی غرق شوید و بدانید که این کاخ زیبا چه اتفاقاتی را پشت سر گذاشته است. راشتراپاتی بهاوان دهلی با 130 هکتار وسعت، خانه رسمی رئیس جمهور واقع در غرب Rajpath بوده و دارای سالن های پذیرش، اتاق ها، دفاتر و همچنین اتاق عمارت است. املاک ریاست جمهوری علاوه بر این شامل باغ های بزرگ ریاست جمهوری، فضاهای باز، محل سکونت محافظان و کارکنان، اصطبل ها، دفاتر خدمات در داخل دیوارهای داخلی هستند و از لحاظ منطقه، این مکان بزرگترین محل اقامت رئیس جمهور در کل پهنه گیتی هست. تصمیم برای ساخت یک محل اقامت در دهلی نو برای رئیس جمهور در دسامبر 1911 میلادی گرفته و سبب شد تا پایتخت هند از شهر کلکته به دهلی نو تغییر مکان دهد. هنگامیکه برنامه ای ساخت شهر جدید اعلام شد، کاخ جدید به وکیل رسمی دولت هند اختصاص پیدا کرد. تقریبا 4000 هکتار زمین نیز به ساخت خانه مجلس عوام اختصاص داده شد. معمار بریتانیایی ادوین لاندر لوتینز، یکی از اعضای اصلی فرآیند برنامه ریزی شهری و مسئول اولیه معماری کاخ راشتراپاتی بهاوان بود. کاخ فرماندار کل که به انتها رسید، بسیار شبیه به طرح های اولیه Lutyens فرستاده هربرت بیکر در 14 ژوئن 1912 میلادی بود و این را نیز باید بدانید که طراحی Lutyens به طور کلی کلاسیک با الهام از معماری هند هست. برنامه اصلی این بود که مجلس را در بخش بالای دبیرخانه بسازند، ولی بعدها تصمیم گرفتند که با صرف 400 یورو، هر دو ساختمان را در بالای فلات هند قرار دهند. لوتینز، می خواست مجلس را بالاتر از دبیرخانه قرار دهد و همین امر اختلافاتی را به وجود آورد. معمار راشتراپاتی بهاوان دهلی برای اصلاح آن مبارزه کرد، اما قادر به تغییر آن نبود. او می خواست که ساختمان اصلی به عقب باز گردد و در این بین، ساختمان اصلی از وسط ساختمان های دبیرخانه عبور کند. کمیته تغییر با حضور Lutyens و Baker در ژانویه سال 1914 میلادی تشکیل شد. در این کمیته عنوان شد که این درجه عقب نشینی بنا، نباید بیش از 1 تا 25 باشد، چون اگر شیب بیشتر باشد، دسترسی به راشتراپاتی بهاوان دهلی سخت تر خواهد بود. در سال 1916 میلادی کمیته امداد دهلی به پیشنهاد لوتینز برای تغییر شیب جواب رد داد و به همین خاطر، این معمار تصمیم گرفت تا ساختمانی جدید بدون وابستگی به دولت اصلی که هدفی جز مال اندوزی نداشت، بنا کند. Lutyens بین هند و انگلستان تقریبا بیست سال سفر و روی ساخت این بنا کار کرد. او به دلیل محدودیت بودجه، وسعت بنا را از 13،000،000 فوت مکعب به 8،500،000 فوت مکعب کاهش داد. هنگامیکه چاکراواری رجغپالاچی اولین ساکن این عمارت تاریخی شد، ترجیح داد که در چند اتاق اقامت داشته باشد و آپارتمان هایی را که در آن موقع به سمت میهمان خانه تمایل داشتند را به ملاقات با سران دولت اختصاص داد. در 26 ژانویه سال 1950 میلادی که راجندرا پراداد نخستین رئیس جمهور هند شد، آن را به عنوان خانه رئیس جمهور نامگذاری کرد.

معماری کاخ راشتراپاتی بهاوان، بنایی با شکوه و تاریخی در دهلی نو

کاخ راشتراپاتی بهاوان با چهار طبقه و 340 اتاق در زمینی به مساحت 200000 فوت مربع ساخته شده که برای ساخت آن از 1 میلیارد آجر و 3000 میلیون فوت مربع سنگ با فولاد استفاده شد. طراحی این ساختمان به دوره زمانی ادواردین باروک می رسد، زمانیکه بر استفاده از نقوش کلاسیک سنگین به منظور تأکید بر اقتدار قدرت و امپراطوری پافشاری می شد. فرآیند طراحی عمارت طولانی و پیچیده بوده و در طی آن، به ساختمان ساده اولیه عناصر هندی مختلف شامل چندین حوضه دایره ای اضافه شدند. یک تیرک نازک و پیشرو به اندازه 8 فوت (2.4 متر) از ساختمان اصلی گسترش یافت و سایه های عمیقی در بخش اصلی ایجاد کرد و این بلوک خورشیدی، پنجره ها را از باران های سنگین در فصل موسمی محافظت می کرد. مجسمه های فیل ها و مجسمه های چشمه کبرا و همچنین نقاط برجسته در اطراف پایه ستون اصلی ساخته شده و ستون دارای یک تاج متمایل به سمت بالاست که از بخشی تحت عنوان شکوفه لوتوس برنز خارج می گردد. جلوی کاخ، در طرف شرق دارای دوازده ستون بزرگ بوده که تلفیقی از برگ های آقانوت با چهار زنگ هندوانه که از آن ها آویزان شده، هست. زنگ ها به سبک هندی و بودایی شباهت دارند و این ایده از معبد جین در Moodabidri الهام گرفته شد. یک باور قدیم هندی وجود دارد که زنگ ها انتها سلسله را نشان می دهند، وقتی زنگ ها ساکت و بی حرکت هستند، یعنی سلسله ای در این منطقه به انتها عمر خویش نرسیده است. Lutyens تعدادی از عناصر شخصی خود را نیز به مجموعه اضافه نمود، مانند دو پنجره تهویه در اتاق بخاری. کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان دارای سالن های زیادی بوده که برای عملکرد دولت و سایر اهداف مورد استفاده قرار می گیرند و سالن های Durbar و Ashoka Hall برجسته ترین آن ها هستند. Durbar Hall که مهمترین بخش هست، مستقیما در زیر دو گنبد اصلی قرار دارند و قبل از استقلال به عنوان اتاق تخت شناخته می شد. در حال حاضر، یک جایگاه تنها برای رئیس جمهور در زیر یک لوستر 2 تنی به ارتفاع 33 متر قرار گرفته است. کف سالن از سنگ مرمر ایتالیایی شکلاتی ساخته شده و ستون ها در سالن دوربار با خطوط عمودی تزئین شده اند. ستون ها از سنگ مرمر زرد ساخته شده و عمارت را به دو قسمت مساوی تقسیم می نمایند. Ashoka Hall یک اتاق مستطیلی با ابعاد 32 × 20 متر و زیباتر از تمام سالن ها بوده و کفپوش چوبی دارد. نقاشی فارسی روی سقف آن، صحنه ای از سفر فاتح علی شاه از کشور ایران را نمایش می دهد و اتاق های دولت، اتاق شام دولتی و کتابخانه دولتی در چهار گوشه قرار دارند. اتاق های دیگر نیز مانند یخچال ها به همراه سالن غذاخوری بزرگ با یک میز بسیار بلند 104 نفره، اتاق نشیمن، اتاق های بیلیارد و راه پله ها در این بخش دیده می شوند. باغ های مغول که در پشت کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان واقع شده، دارای سبک های محوطه سازی مغول و انگلیسی و دارای انواع مختلف گل هستند و هر ساله در ماه فوریه به روی عموم مردم باز می شوند. این باغ شامل بخش های زیر هست:

باغ اصلی: دو کانال از شمال به جنوب و از شرق به غرب وجود داشته که این باغ را به یک شبکه مربعی تقسیم می نمایند. شش چشمه در این بخش وجود داشته و چشمه های انرژی سر و صدای تسکین دهنده ای را ایجاد نموده که بازدید نمایندگان را جذب می نمایند. سینی های چوبی در مرکز کانال ها قرار می گیرند که دانه ها برای پرندگان، بر روی آن ها جای دارند.

تراس باغ: دو نوار طولی از باغ وجود دارد که بر روی آن ها گیاهان رشد می نمایند. در مرکز هر دو نوار، چشمه ای است که به داخل جریان داشته و شکل زیبایی به وجود می آورد.

باغ بلند یا باغ پوردا: در بخش غربی باغ واقع شده و در این بخش باغی مملو از گل های رز قرار دارند. در مرکز آن، بیشتر از ماسه سنگ قرمز استفاده شده و در کنار دیوارها درختان نارنج کاشته شده اند.

کاخ راشتراپاتی بهاوان به همراه باغ آن فوق العاده دیدنی بوده و در سفر به دهلی نو به دوستداران بناهای تاریخی توصیه می گردد. برای دسترسی به راشتراپاتی بهاوان دهلی می توانید از اطلاعات زیر استفاده کنید:

آدرس: Rashtrapati Bhawan, Presidents Estate, New Delhi, Delhi 110004, India

شماره تماس: 00911123015321

سایت: rashtrapatisachivalaya.gov.in

منبع: همگردی
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1118

به "کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان؛ کاخی به عظمت تاریخ هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان؛ کاخی به عظمت تاریخ هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید