ابتدا ردمی و حالا پوکو؛ ماجرای برندهای زیرمجموعه شیائومی چیست؟

به گزارش مجله آیرخ، هند با خرید بیش از 158 میلیون گوشی در سال 2019، دومین بازار بزرگ گوشی های هوشمند در دنیا محسوب می گردد. با توجه به رکود فروش در چین، شرکت ها به دنبال راه های جدیدی برای رشد سهم بازار خود در هند بوده اند. ایده شیائومی هم ایجاد تمایز بود تا بتواند نظر مخاطبان دارای سلیقه های مختلف را جلب کند و اینجاست که برند های زیرمجموعه شیائومی وارد عمل می شوند.

ابتدا ردمی و حالا پوکو؛ ماجرای برندهای زیرمجموعه شیائومی چیست؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ صنعتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

در حالی که این ایده در اصل از چین نشات می گیرد، در هند هم تا حد زیادی مورد استفاده نهاده شده است. معمولا با هدف گروه خاصی از کاربران، برندهای زیرمجموعه به طور مستقل عمل می نمایند و در مقایسه با برند اصلی در قبال ایده ها و نوآوری های مختلف ریسک پذیرتر هستند. شیائومی با وجود اینکه مهم ترین شرکت سازنده گوشی در هند محسوب می شود، ولی کسب وکار خود را به چندین برند تقسیم نموده است. در اوایل سال 2019، شیائومی برند ردمی را به یک برند مستقل تبدیل کرد. در سال 2020 هم این تصمیم برای پوکو اتخاذ شد.

در میان برند های زیرمجموعه شیائومی مثلاً شاهد گوشی های ردمی نوت 8 پرو و پوکو X2 هستیم که قیمت مشابهی دارند ولی دو گجت اساساً متفاوتی محسوب می شوند. از طرفی دیگر، پوکو X2 دقیقا همان ردمی K30 است که در بازار چین عرضه شده ولی احتمالا هیچوقت قرار نیست روانه بازار هند شود.

چرا شیائومی محصولاتی را معرفی می نماید که رقیب مستقیم یکدیگر هستند؟ برندهای زیرمجموعه چه مزایایی برای این شرکت به ارمغان می آورند؟ و از همه مهم تر، چرا شیائومی برندهای ردمی و پوکو را به برندهای مستقل تبدیل نموده است؟ در ادامه به صورت مفصل به این موضوع می پردازیم.

جریان این همه برند های زیرمجموعه شیائومی چیست؟

شیائومی در سال 2010 تأسیس شده و برندهای زیادی تحت حمایت این شرکت فعالیت می نمایند. اگرچه شهرت این شرکت به ساخت گوشی های مقرون به صرفه برمی شود، ولی در زمینه ساخت انواع و اقسام محصولات هم فعالیت گسترده ای دارد. گوشی های شیائومی هم روزبه روز بهتر از گذشته شده اند تا بتوانند در برابر پرچم داران شرکت های مهم حرف بیشتری برای گفتن داشته باشند.

به عنوان مثال می توانیم به گوشی مفهومی می میکس آلفا اشاره کنیم که استراتژی جدید این شرکت را نشان می دهد. علاوه بر این، به تازگی شیائومی می 10 پرو معرفی گردید که گران ترین گوشی خانواده می در تاریخ این محصولات به حساب می آید.

با این حال، مهم ترین منبع درآمد شیائومی، گوشی های مقرون به صرفه ردمی هستند. همین موضوع یک مشکل به وجود می آورد زیرا هویت و ظاهر برند اهمیت زیادی دارد. برای مدت طولانی، شیائومی به عنوان تولیدنماینده گوشی های ارزان قیمت یا مقرون به صرفه در نظر گرفته می شد. این دیدگاه با برنامه های آینده این شرکت برای ساخت گوشی های همه فن حریف در تضاد است. این کمپانی باید از وجهه یک شرکت سازنده گجت های ارزان قیمت فاصله بگیرد و برند های زیرمجموعه ابزار مناسبی برای این کار هستند.

داستان هند

وقتی که شیائومی در سال 2014 وارد بازار هند شد، میانگین قیمت گوشی در بازار این کشور فقط 138 دلار بود. در آن دوران، روزبه روز کاربران بیشتری گوشی های معمولی خود را کنار می گذاشتند و ضمناً باید به ظهور گوشی های مقرون به صرفه 4G هم اشاره کنیم. با افزایش فروش گوشی های هوشمند از 17 میلیون واحد در سال 2014 به 27 میلیون در سال 2017، شیائومی توانست از این رشد نهایت استفاده را ببرد و در زمینه گوشی های پایین رده و میان رده به مهم ترین برند تبدیل شود.

می 3 نخستین گوشی شیائومی در بازار هند بود و ولی گوشی های ردمی خیلی زود مورد استقبال گسترده کاربران هندی قرار دریافتد. این گوشی های ردمی به وسیله قیمت گذاری تهاجمی پیروز شدند رقبای محلی را کنار بگذارند. برندهایی مانند Micromax، Lava و دیگران مشغول مبارزه سختی شدند ولی در نهایت نتوانستند رقابت با گوشی های جذاب ولی ارزان قیمت شیائومی را ادامه دهند.

شیائومی در کنار گوشی های ردمی، در این بازار گوشی های می 4i، می 5 و در نهایت می میکس را معرفی نموده است ولی این گوشی ها مقرون به صرفه به حساب نمی آیند. در این میان، این گوشی های ردمی بودند که در بازار هند توانستند فروش بسیار بالایی داشته باشند و در اوایل 2019 هم شیائومی بالاخره نام خود را از گوشی های ردمی برداشت و به یک برند مستقل بدل شد.

در اواسط 2019، میانگین گوشی های بازار هند با اندکی افزایش به 159 دلار رسید و در کل کاربران هندی عمدتا به گوشی های میان رده ارزان قیمت علاقه دارند. در این میان، در بازار گوشی های 300 تا 500 دلار گوشی های وان پلاس در هند هواداران زیادی دارند که این موضوع به سخت افزار جذاب و پشتیبانی طولانی از لحاظ نرم افزاری برمی شود. البته، شیائومی هم نمی خواهد از این بخش از بازار کنار گذاشته شود.

شیائومی با عرضه پوکو F1 تصمیم گرفت واکنش این دسته از کاربران را امتحان کند. این گوشی که در سال 2018 عرضه شد، با وجود قیمت زیر 300 دلار از سخت افزار هم رده پرچم داران بهره می برد و مورد استقبال بسیار گسترده ای نهاده شد. این گوشی که در بازارهای جهانی به عنوان پوکوفون F1 عرضه شد، نشان داد کاربران هندی خواهان گوشی های رده بالا ولی با قیمت مناسب هستند. علاوه بر این، گوشی مذکور به شیائومی انگیزه داد که سری ردمی K را در هند معرفی کند.

در بازار هند، گوشی های سری Mi شهرت چندانی ندارند که بتوانند نظر کاربران را برای خرید پرچم داران مقرون به صرفه جلب نمایند. این کمپانی معرفی سری ردمی K این مشکل را حل کرد. گوشی های Mi 9T و Mi 9T Pro در هند به عنوان ردمی K20 و K20 پرو عرضه شدند. این گوشی ها اگرچه نسبت به پوکو F1 قیمت بسیار بالاتری داشتند، ولی توانستند نظر کاربران زیادی را جلب نمایند.

موقعیت برند پوکو در این بازار

از جهات مختلف، پوکو F1 یک گوشی بسیار پیروز به حساب می آید و انتظارات زیادی برای جانشین آن مطرح شد. به خصوص باید به پشتیبانی نرم افزاری بلندمدت اشاره کنیم که محبوبیت آن را افزایش داده است. در عین حال، سری ردمی K با وجود اینکه سخت افزار بسیار جذابی داشتند، اما برای مخاطب گوشی پوکو F1 چندان مناسب نبود.

با وجود پیروزیت گسترده پوکو F1، بعد از 18 ماه شایعاتی مطرح شد که این پروژه کنار گذاشته شده است. اما در کمال تعجب در اوایل 2020 اعلام شد که پوکو به یک نهاد مستقل تبدیل شده و محصولات جدیدی تحت این عنوان روانه بازار می شود. با این حال اولین محصول این برند یعنی پوکو X2 دقیقا آن گوشی هوشمندی نبود که همه منتظرش بودند و صرفا نسخه تغییر نام داده ردمی K30 محسوب می شود. اما پوکو X2 می تواند فضا را برای عرضه جانشین گران تر پوکو F1 آماده کند. این گوشی که یک میان رده به حساب می آید، صندلی پوکو را به عنوان برند مستقل تقویت خواهد نمود.

در خصوص سری Mi چه می توان گفت؟

همان طور که گفتیم، در بازار هند گوشی های سری Mi شیائومی پیروزیت چندانی نداشته اند. در اوایل توسعه در بازار هند، این شرکت تا حد زیادی فقط بر بازار گوشی های ارزان تر از 200 دلار تمرکز کرد و به همین خاطر برند شیائومی به وسیله سری ردمی دیده می شد. در دورانی که بیشترین تقاضا برای این دسته از گوشی ها بود، این استراتژی مؤثر واقع شد. اما در سال 2020، تقاضای زیادی برای گوشی های گران تر از 400 دلار به وجود آمده که این بخش از بازار در حال حاضر تحت سلطه وان پلاس، سامسونگ و دیگر شرکت ها واقع شده است.

اما شیائومی با ارائه برند های زیرمجموعه می تواند با خیال راحت گوشی های سری Mi را به عنوان پرچم داران همه فن حریف معرفی و روانه بازار کند. در همین زمینه باید به می میکس آلفا اشاره کنیم که نشان می دهد گوشی های سری Mi نمی خواهند به خاطر قیمت برای خود محدودیت ایجاد نمایند. همچنین یکی از مدیران شیائومی اعلام نموده که می 10 هم در بازار هند عرضه خواهد شد.

شیائومی در سال 2020؛ یک استراتژی کاملا روشن

در کنار استراتژی معرفی برند های زیرمجموعه شیائومی در هند، در اروپا این شرکت برای جداسازی هویت برندهای خود کار آسان تری در پیش دارد زیرا به تازگی توسعه گسترده در این بازارها شروع شده است. به همین خاطر گوشی های زیر 200 یورو معمولا متعلق به برند ردمی هستند و از آن گران تر به عنوان گوشی های سری Mi فروخته می شوند.

روی هم رفته، شیائومی با یک چشم انداز بسیار روشن برای آینده وارد سال 2020 شده که به این شرکت اجازه می دهد در تمام بخش های بازار موبایل حضور گسترده ای داشته باشد. هرکدام از برند های زیرمجموعه برای گروه متفاوتی از کاربران عرضه می شوند. برند ردمی به دلیل داشتن گوشی های جذاب ارزان قیمت، در بازار کشورهای در حال توسعه هواداران زیادی دارد. در همین حال، پوکو مناسب کاربرانی است که خواهان ویژگی های جذاب تری هستند ولی در عین حال نمی خواهند پول زیادی را بپردازند. در نهایت، شیائومی با گوشی های سری Mi با خیال راحت می تواند بدون در نظر دریافت محدودیت های مختلف، نوآوری های متنوعی را عملی کند.

شیائومی در سال 2020؛ آمادگی برای چالش های بیشتر

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 972

به "ابتدا ردمی و حالا پوکو؛ ماجرای برندهای زیرمجموعه شیائومی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتدا ردمی و حالا پوکو؛ ماجرای برندهای زیرمجموعه شیائومی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید