اگر از ضدآفتاب استفاده نکنیم، چه اتفاقی برای پوست می افتد؟

به گزارش مجله آیرخ، این که می توانید تمام روز را بدون استفاده از محصولات ضدآفتاب در فضای آزاد و زیر نور آفتاب سپری کنید، به آن معنا نیست که استفاده از محصولات ضدآفتاب دارای SPF بالا هیچ ضرورتی ندارد. آسیب های ناشی از تماس با نور آفتاب فقط به آفتاب سوختگی محدود نمی گردد.

اگر از ضدآفتاب استفاده نکنیم، چه اتفاقی برای پوست می افتد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از سلامت ، درواقع تماس طولانی مدت و محافظت نشده با پرتوهای UVA و UVB آفتاب می تواند پیامدهای زیان بار و خطرناکی برای همه انواع پوستی و رنگ های پوستی داشته باشد. سوال مهمی که اکنون مطرح می شود، این است: اگر از ضدآفتاب استفاده نکنیم، برای پوست چه اتفاقی می افتد؟

از نادیده دریافت ضدآفتاب تا سرطان پوست

قبل از صحبت کردن درباره پیامدهای کنار گذاشتن ضدآفتاب، باید به این نکته اشاره کنیم که پرتوهای ماورای بنفش (UV) چگونه عمل می نمایند و چطور روی پوست تاثیر می گذارند. پرتوهای ماورای بنفش از نظر طول موج در محدوده 100 تا 400 نانومتری قرار می گیرند، درحالی که پرتوهای خورشیدی UVA و UVB در محدوده 300 تا 400 نانومتری هستند.

محصولات ضدآفتاب اساسا برای پرتوهای UVB اختراع شده اند چون سال های سال بود که دانمشندان گمان می کردند این پرتوها باعث شکل گیری دو نوع سرطان پوست می شوند. اما چند سال قبل محققان دریافتند که پرتوهای UVAهم که در شکل گیری چین وچروک های پوستی و پیری پوست نقش دارند، باعث ابتلا به سرطان پوست ملانوما می شوند. در حالی که سرطان پوست غیر ملانوما در اغلب موارد شانس بقای بالایی دارد، اما سرطان پوست ملانوما این طور نیست.

به همین علت هم از چند سال پیش به بعد، محافظت از پوست در برابر پرتوهای UVA اولویت بالاتری پیدا کرد و فراوری محصولات ضدآفتاب طراحی شده برپایه طیف وسیع (broad-spectrum) افزایش یافت (این محصولات همزمان از پوست در مقابل پرتوهای UVA و UVB محافظت می نمایند).

پیشنهاد ما این است که از محصولات ضد آفتاب طیف وسیع و دارای SPF 50 بهره ببرید. امروزه برخی از محصولات ضدآفتاب از سرم ویتامین C و ترکیبات مرطوب نماینده سبک هم یاری می گیرند تا محصول کارآمدتری را بسازند.

به گفته متخصصان، همه افراد بدون توجه به نوع و رنگ پوست خودشان باید از محصولات ضد آفتاب استفاده نمایند. اما نکته مهم تر این است که هرچه پوست کسی روشن تر باشد، راحت تر هم دچار آفتاب سوختگی خواهد شد. به همین علت هم کسانی که پوست سفیدتر و روشن تری دارند، باید از سنین پایین تر استفاده از ضدآفتاب دارای SPF بالا را جدی بگیرند.

متاسفانه هنوز هم برخی از افراد تیره پوست تصور می نمایند که نیازی به ضدآفتاب ندارند، درحالی که چنین تصوری صحت ندارد. این افراد اغلب زمانی به علت مسائل سرطان پوست به پزشک مراجعه می نمایند که دیگر کار از کار گذشته است.

از حذف ضدآفتاب تا چین وچروک ها، خطوط ریز پوستی و لکه های تیره

بخش دیگری از پیامدهای حذف ضدآفتاب از برنامه مراقبتی پوست به شکل گیری نشانه های پیری زودرس پوست برمی شود. کسانی که از ضدآفتاب استفاده نمی نمایند، معمولا نشانه های پیری پوست را در قسمت هایی از صورت یا بدن که بیشتر با نور آفتاب تماس دارند، مشاهده خواهند کرد.

مثلا فرض کنید که کسی هر روز از یک جهت معین با خودروی شخصی به محل کار و خانه رفت و آمد می نماید. در صورت استفاده نکردن از ضدآفتاب، بخش هایی از صورت او که بیشتر در تماس با آفتاب هستند، زودتر دچار نشانه های پیری خواهند شد. این نشانه ها عمدتا شامل چین وچروک ها، خطوط ریز و لکه های تیره هستند. بنابراین ضدآفتاب فقط اهداف دارویی ندارد، بلکه به اسم یکی از مهم ترین ابزارها برای مقابله با پیری پوست شناخته می شود.

منبع: skincare

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1889

به "اگر از ضدآفتاب استفاده نکنیم، چه اتفاقی برای پوست می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر از ضدآفتاب استفاده نکنیم، چه اتفاقی برای پوست می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید