تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام با واگذاری به بخش غیردولتی

به گزارش مجله آیرخ، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اولین اقدام برای تکمیل طرح های نیمه تمام واگذاری طرح ها به بخش غیردولتی است.

تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام با واگذاری به بخش غیردولتی

به گزارش خبرنگاران، سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص طرح های نیمه تمام گفت: بخشی از نیمه تمام ماندن پروژه ها به اقتصاد نفتی بر می گردد که از قبل انقلاب نظام فنی اجرایی و پیمانکاری ما به آن دچار بود. بخشی از آن هم به ویژه در خصوص پروژه های استانی به تشکیل شورا های برنامه ریزی و توسعه استانی بر می گردد که موجب یک تفکری در استان ها شد که تا جایی که می توانند پروژه ایجاد نمایند.

سلاح ورزی با اشاره به بیش از 100 هزار طرح نیمه تمام در کشور ادامه داد: برای تکمیل حدود هزار و هشتصد پروژه زنده یعنی دو درصد پروژه های نیمه تمام، به تنهایی 750 هزار میلیارد تومان احتیاج به اعتبار است.

او گفت: از دهه نود به بعد، مسئولان به این نتیجه رسیدند که برای اتمام این پروژه ها باید طرح دیگری در نظر بگیرند. اولین اقدام، واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش غیردولتی برای تکمیل و بهره برداری بود.

این فعال بخش خصوصی گفت: این قانون در سال های گذشته به نتیجه نرسید که علت آن، آیین نامه اجرایی تهیه شده در شورای اقتصاد بود که استقبال بخش غیردولتی را فراهم نکرد.

او اضافه نمود: 17 مسئله ای که اخیرا وزیر اقتصاد درباره مولدسازی دارایی های دولت گفته است، در این مورد نیز صدق می نماید. تسهیلات بانکی، سرمایه گذار خارجی و تامین اقتصادی از بازار سرمایه نیز از راهکارهایی بود که برای این پروژه ها در نظر گرفته شد، اما باز هم پیروز نشد.

سلاح ورزی در تیتر امشب شبکه خبر اضافه نمود: با ارائه لایحه مشارکت عمومی خصوصی قرار شد این مسائل برطرف شد که بیش از دو تا سه سال گذشته، اما به نتیجه نرسیده هرچند که این طرح نیز بیشتر به درد پروژه های نو می خورد.

او گفت: در خصوص این که صندوق پروژه بتواند یاری کند یا نیز تردید وجود دارد، زیرا کوشش های زیادی برای پروژه های مختلف در بازار سرمایه انجام شد، اما عملا به نتیجه نرسید.

در ادامه برنامه حسینی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: تاسیس اولین صندوق پروژه کشور به سال 94 بر می گردد .در گذشته روی طرح های پتروشیمی با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این کار را اجرا کردیم اما منجر به نتیجه نشد.

او اضافه نمود: شرکت هایی که در بورس پذیرفته می شدند، در گذشته باید سابقه مثبتی می داشتند و سپس پذیرش می شدند تا مردم سرمایه خود را وارد نمایند اما یکسری از پروژه ها که درصد پیشرفت پایینی دارند یا صفر هستند، در بازار سرمایه کمتر دیده می شدند به همین علت سراغ این صندوق ها رفتیم. به هرحال در مپنا پیروزیت آمیز بود اما انتظاری که داشتیم تا بتوانیم سرمایه های مردم را از صفر به پروژه بیاوریم محقق نشد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد: این صندوق ها اجتناب ناپذیر است زیرا بالغ بر 90 هزار پروژه نیمه تمام داریم یعنی سرمایه ها محدود شده و بخش خصوصی و دولت برای آزاد کردن سرمایه خود و آغاز کرد پروژه های دیگر، ناچار هستند که مالکیت خود را در قالب صندوق پروژه به سرمایه گذاران نو یعنی مردم واگذار نمایند.

او اضافه نمود: دولت می تواند سرمایه گذار غیر دولتی را در این پروژه ها سهیم کند اما برای ایجاد انگیزه، یاری سود بدهد مثلا با معافیت های اقتصادیتی یا پرداخت وام و خرید خدمت.

در ادامه غفاری معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه مجموعه عظیمی از پروژه های کشور را اجرا می نماید. امروز فقط در بخش حمل و نقل، حدود 382 طرح داریم که ارزیابی اخیر ما این است که حداقل یک میلیون و 100 هزار میلیارد تومان، منابع برای اتمام احتیاج دارند.

او اضافه نمود: بخشی از آن ها سریعا احتیاج به اجرا هستند مثلا در حوزه نگهداری راه ها که مستقیم با مردم سر و کار دارد. 220 هزار کیلومتر راه با کف استاندارد، هزار و 500 هزار هزار میلیارد تومان ارزش دارند و بیش از 30 هزار میلیارد تومان هزینه نگهداری آن هاست و کل بودجه وزارت راه، یک سوم این هم نیست.

معاون وزیر راه گفت: دو سالی است که برای مشارکت بخش خصوصی پیگیری می نماید اما موانعی دارد مثلا مالکیت باید منتقل گردد اما جاده ها انفال هستند و سند ندارند. مباحث حقوقی هنوز حل نشده است.

او گفت: اگر صندوق پروژه ایجاد گردد، یعنی کاربران جاده ها باید عوارض واقعی را پرداخت نمایند که فرهنگ سازی آن کار جدی لازم دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2120

به "تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام با واگذاری به بخش غیردولتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام با واگذاری به بخش غیردولتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید