تور های نانویی در برابر ویروس ها مقاومت می کنند ، دستاوردی نوین برای انتقال موثر دارو

به گزارش مجله آیرخ، دانشمندان در راستای مبارزه با ویروس های مقاوم به آنتی بیوتیک ها، روش جدیدی را برای ساخت تور های نانویی به عنوان سیستم موثر در انتقال داروی حاوی آنتی بیوتیک ها ابداع کردند.

تور های نانویی در برابر ویروس ها مقاومت می کنند ، دستاوردی نوین برای انتقال موثر دارو

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، پزشکان و متخصصان بهداشتی همواره در مورد افزایش باکتری های مقاوم در برابر دارو اظهار نگرانی می کنند. به همین دلیل نیز محققان دانشگاه فلیندرز در جنوب استرالیا به کمک محققان ژاپنی یک تور نانویی یا نانومش را تولید کرده اند که قادر به رهاسازی موثر دارو است.

در این مطالعه، دو آنتی بیوتیک به نام های کولیستین و وانکومایسین به همراه نانوذرات طلا به این تور نانو اضافه شدند و سپس به مدت 14 روز توسط دانشجویان دکتری دانشگاه ملانی فولر مورد آزمایش قرار گرفتند.

به گفته محققان، تکه های 20 در 15 سانتی متری این تور نانویی توسط الیافی به قطر 200 نانومتر ساخته شده اند. این شبکه ها با استفاده از فرآیندی که الکتروریسی نام دارد، با پارامتر های بهنیه سازی شده به منظور اطمینان از سازگاری مواد شبکه تولید شدند.

آن ها می گویند: برای انتقال آنتی بیوتیک به یک منطقه خاص، از تکنیک الکتروریسی استفاده کردیم تا آنتی بیوتیک ها را به تور نانو متصل کنیم و این امر توجه جامعه پزشکی را به خود جلب کرده است، زیرا کاربرد های بسکمک از جمله درمان زخم، انتقال دارو و آنتی بیوتیک در محل زخم به عنوان گاز استریل یا چسب زخم دارد.

محققان سپس با اعمال ولتاژ بالا در سر سوزن متصل به سرنگ و با کمک مواد نانوپلیمر در قسمت پایین آورنده محلول در سرنگ، توانستند مخروط های بسیار ریزی در سر سوزن ایجاد کنند و به این ترتیب دارو یا آنتی بیوتیک را از داخل سرنگ به تور نانو منتقل کنند. نانوذرات با بار کمتر باعث آزاد شدن آنتی بیوتیک ها از تور نانویی می شود. علاوه بر این، افزودن نانوذرات طلا موجب می شود که آنتی بیوتیک به سمت مرکز الیاف مهاجرت کند و انتشار آن را طولانی تر کند.

نتایج این آزمایش ها حاکی از آن است که با کمک این تور نانو - که روی زخم یا محل مورد نیاز قرار می گیرد- میزان دوز دارو در مقایسه با دارو های سنتی به شدت کاهش پیدا می کند و این امر می تواند عوارض جانبی دارو را نیز در بدن بیمار کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 662

به "تور های نانویی در برابر ویروس ها مقاومت می کنند ، دستاوردی نوین برای انتقال موثر دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور های نانویی در برابر ویروس ها مقاومت می کنند ، دستاوردی نوین برای انتقال موثر دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید