حقیقت آزاد شده معبد ببر در تایلند

به گزارش مجله آیرخ، یک هفته طول کشید تا نزاع حدوداً دو دهه ای میان فعالان حقوق حیوانات و راهبان بودایی بر سر صومعه وات فا لوانگ تابو یاناسامپننو یا به عبارت دیگر معبد ببر تایلند در استان کانچانابوری تایلند سرانجام یابد. گرچه حمله انتحاری پلیس در آزادسازی 137 ببر در آن محوطه موفقیت آمیز بود، ولی از این بابت غم انگیز بود که ترس هایی را که سالهاست فعالان و بازدیدکنندگان دارند، تایید میکرد: مکانی که همواره خود را صندلی مقدس حیوانات عجیب و غریب معرفی میکرد، در واقع پوششی برای سوء استفاده شرورانه و فساد بود. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید برای معرفی معبد ببر در تایلند...

حقیقت آزاد شده معبد ببر در تایلند

با تور تایلند ارزان به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

کشف اینکه چه اتفاقی در معبد ببر تایلند افتاد

طبق گزارش اخبار جغرافیای ملی درباره جرم، صومعه واقع در سمت غربی بانکوک در سال 1999 کمی بعد از ورود اولین توله ها، درهای خود را به روی عموم گگردد. گردشگران برای داشتن تجربه دیدن ببرهای معبد که جمعیتشان طی سالها افزایش یافته بود، تجمع کردند. آنهایی که هزینه ورودی و هزینه های اضافی همچون شیر دادن با شیشه به توله ها و دریافت عکس سلفی با ببرهای بالغ را پرداخت نموده بودند، گمان می کردند که تمام سودها برای سالم و امن نگه داشتن حیوانات عجیب و غریب استفاده میگردد. اگرچه حمله انتحاری هفتگی پلیس در اوایل ماه جاری نشان داده است دیدگاه های قبلی راجع به پرسه زدن آزادانه حیوانات عجیب و غریب و همزیستی صلح آمیز آنها با کارکنان و بازدیدنمایندگان، چیزی جز حیله راهبان برای تکیه بر فراوری سه میلیون دلار درآمد سالیانه گزارش شده نبود.

طبق گزارش حفاظت از منابع طبیعی و آموزش و پرورش محیط زیست برای زندگی ادعای بد رفتاری، ابتدا توسط بازدیدنمایندگانی مطرح شد که انتقاد کردند ببرهای معبد ظاهراً آرام شده اند. کارکنان هم که بیشتر آنها کارگران داوطلب بودند، نگرانی خود را نسبت به اینکه از ببرها مراقبت کافی نمیگردد، ابراز کردند. علاوه بر گزارشی مبنی بر نگهداری ببرها در قفس های بتنی کوچک، غذای ناکافی و آزار های فیزیکی، کارگران ادعا کردند حیوانات فاقد مراقبت مناسب دامپزشکی اند. از آنجا که بیشتر کارکنان داوطلب معبد فاقد تجربه قبلی حفاظت از حیات وحش یا نگهداری از حیوانات بودند، وقتی ببرها بیمار یا زخمی میشدند، راهبان بر دامپزشکان محلی تکیه میکردند.

به هر حال بازدید های آنها موقتی و مراقبت روزانه از حیوانات بر عهده راهبان و کارکنان بود.

نگرانی ها درباره معبد ببر تایلند وجود داشت و برای سالها باقی ماند. هرچند از آنجا که تایلند یک کشور بودایی است، مقامات دولتی مطیع مانده و مصمم بودند اعضای محترم جامعه مذهبی را نرنجانده و با آنها روبه رو نشوند. در نتیجه، اولین تحقیقات معبد ببر توسط سازمان فعالان حیات وحش راهنمایی شد. آنها بعد از جمع آوری و نشر مخفیانه اطلاعات، با نا امیدی مدرکی را که باور داشتند سوء استفاده از حیوانات را تایید میکند، ارائه دادند.

ادوارد رابرتس، مدیر فیل ها و فعالیت های حفاظتی برای بازسازی آنانترا و موسسه مثلث طلایی فیل آسیایی در چین، میگوید: سیستم مجوز کنونی باغ وحش باید سختگیرانه تر گردد و هم اکنون تحت آنالیز بخش پارک های ملی است که اولویتش در حفظ گونه های محلی است تا ببرهای دورگه ای که ارزش حفاظت ندارند. عجیب است که هیچ سیستم مجوزی برای مالک و اداره و کمپ فیل ها (با اینکه آنها یک گونه محلی و دارای ارزش حفاظت اند) که شاید همان چیزیست که باید مورد توجه قرار گیرد، وجود ندارد.

علاوه بر این، فعالان حیات وحش، سران بازار سیاه را به افزایش غیر معتدل جمعیت توله های ببر در نتیجه پرورش غیر قانونی گونه های در معرض خطر به منظور قاچاق، که در جدول زمانی زیر آورده شده، متهم کردند. به نظر میرسید که آنها با جدا کردن توله ها از مادر هایشان به منظور تحریک جنسی ماده بالغ، درحال پرورش سریع بودند. با این روش، معبد در سال پذیرای دو زایمان بود. آماری که با حاملگی طبیعی ببرهای وحشی که هر دو سال یک زایمان دارند، ضدیت دارد.

راهبان همیشه دست داشتن در بازار سیاه را تکذیب نموده و ادعا کردند که چرخه پرورش کوشش هایشان را برای جلب گردشگرانی که تعامل با توله ها را به تماشای ببر های بالغ ترجیح میدهند، نشان میدهد.

بدگمانی ها تنها زمانی افزایش یافت که سه ببر بالغ که اخیرا ریز تراشه هایی در بدنشان کاشته شده بود، طی چند روز ظاهرا از آنجا ناپدید شدند. ناپدید شدن ببرها آخرین اتفاق در زمان بندی رویدادهای زنجیروار که در اوایل ماه جاری در معبد ببر در تایلند به وقوع پیوست، بود. این جدول زمانی که در زیر ارائه شده، بیانگر تاریخچه مشکوک و جذاب و دلاوری افرادیست که در برابر فساد هوشیار ماندند.

تاریخچه سوء استفاده

فوریه 1999: اولین توله و به دنبال آن هفت توله دیگر در طول سال به صومعه بودایی وات فا لوانگ تابو یاناسامپننو وارد شد. طبق اظهارات معبد ببر تایلند، بعد از اینکه این توله های مریض یا یتیم پیدا شدند، به پلکان جلو در صومعه آورده شدند. اصالت توله ها تا به حال تایید نشده است.

سران تصمیم دارند ببرهای خود را به عموم معرفی نمایند. بازدیدنمایندگان و داوطلبان از سرتاسر دنیا در صومعه گرد آمده اند تا با حیوانات عجیب و غریب عکس بگیرند، با آنها بازی نمایند و به عنوان حیوان خانگی پرورششان دهند. به لطف رسانه ها، صومعه به سرعت به عنوان معبد ببر تایلند شناخته شد.

2001: بخش جنگل داری و بخش پارک های ملی تایلند، ببرها صومعه را به علت بی توجهی راهبان به اعلامیه ممنوعیت پناه دادن گونه های در معرض خطر، کشف و ضبط کرد. با اینکه اصولا حیوانات حالا دیگر مال بخش پارک های ملی بودند، سران اجازه داشتند معبد ببر در تایلند را باز نگه دارند ولی اجازه پرورش دادن ببرها و تجارت کردن با آنها را نداشتند. راهبان از این دستور سرپیچی نموده و حیوانات را پرورش دادند.

2003: راهبان معبد ببر با ادعای افزایش کیفیت زندگی و آماده سازی بهتر حیوانات برای آزادسازی در حیات وحش، آغاز به ساخت جزیره ببر، یک محوطه بزرگ از زمین های صومعه، کردند. گرچه هیچوقت تکمیل نشد، اما راهبان گفتند تا بسته شدن اجباری، بخش قابل توجهی از سودشان به ارتقای امکانات جزیره ببر اختصاص داده شده بود.

2005: طبق گزارشات شاهد عینی از بدرفتاری همیشگی در معبد ببر تایلند، سازمان فعال مراقبت از حیات وحش بین المللی یک تحقیق راه اندازی میکند. نمایندگان در جستجوی مدرکی برای اثبات بدگمانی هایشان درباره سوء استفاده از حیوانات و تجارت غیر قانونی حیات وحش، آغاز به نفوذ به زمین ها میکند.

2007: گزارش شده 18 ببر در زمین های صومعه زندگی مینمایند.

2008: سازمان مراقبت از حیات وحش بین المللی گزارشی رسمی را از یافته هایشان شامل مشاهدات خودشان، شهادت داوطلبان و کارگران درگیر بین سالهای 2005 تا 2008 و همچنین اطلاعات به دست آمده از مقامات دولتی مثل بخش پارک های بین المللی با عنوان بهره برداری از ببر: تجارت غیر قانونی، ظلم به حیوانات و گردشگران در معرض خطر در معبد ببر منتشر میکند. این سند رسماً معبد را به سوء استفاده از حیوانات و قاچاق غیر قانونی متهم میکند. با وجود پشتیبانی آن، هیچ اقدام رسمی پس از انتشار گزارش ها صورت نگرفته است.

2010: تعداد ببرها در معبد ببر در تایلند به بیش از 70 افزایش می یابد.

2013: ادامه نگرانی رسانه ها پیرامون رفاه ببرها در معبد ببر، سازمان مراقبت از حیات وحش بین المللی را بر آن داشت تا به معبد ببر برگشته و از اینکه چیزی تغییر ننموده، اطمینان حاصل نمایند. دومین گزارش ببر آنها، اتهاماتشان را درباره ظلم به حیوانات و تاکید بر مسائل رفاه و امنیتی بود که آنها در طی حضورشان در آنجا مشاهده کردند، بیان میکند.

20 دسامبر 2014: یک ببر نر بالغ گم میگردد.

25 دسامبر 2014: دو ببر نر بالغ دیگر گم میشوند.

فوریه 2015: سامچای ویزامونکلچای، دامپزشک معبد، پس از استعفای خود، حقیقت شوکه نماینده ای درباره ببرهای گم شده افشا میکند: ریز تراشه ها در آورده شدند. او آنها را به ادیسون ناچدامرانگ، معاون مدیر کل بخش پارک های ملی، تحویل میدهد. بخش پارک های ملی 13 ببر فاقد ریز تراشه و همچنین لاشه یک ببر بالغ در فریز یخچال را نیز پیدا میکند.

ژانویه 2016: Cee4Life، یک سازمان غیر انتفاعی استرالیایی، مدرکی را راجع به ناپدید شدن 3 ببر نر بالغ در گزارش معبد ببر در تایلند خود با امید آشکاری دست داشتن معبد ببر در تجارت ببرها و اعضای آنها در بازار سیاه که ادعا میگردد به سال 2004 برمیگردد، منتشر میکند. مجرمانه ترین مدرک به تصاویر دوربین های نظارتی مبنی بر ورود خودرو هایی از درب جلویی معبد بعد از تعطیلی آن، رفتن آنها به سمت بخش نگهداری از ببرها و بازگشتشان به درب جلویی برای خروج از آنجا، مربوط میگردد.

این گزارش همچنین شامل یک رونوشت از اقرار کارکنان معبد مبنی بر اطلاع آنها از حضور مزاحمان در شب گم شدن ببرها است.

جون 2016: پس از سالها انکار راهبان، بخش پارک های ملی به دستور دادگاه، اجازه ورود اجباری یک تیم متشکل از مقامات دولتی و کارشناسان حیات وحش را به معبد ببر به دست می آورد. این تیم در طول هفته 137 ببر، به طور میانگین 20 ببر در روز، بیرون آورد.

این تیم لاشه 40 توله ببر را در فریزر و 20 تای دیگر را به صورت نگهداری شده در فرمالدئید پیدا کرد. یک داوطلب در معبد گفت که تولد و مرگ توله ها گزارش شده بود و در صورت اتهام قاچاق، راهبان لاشه آنها را به عنوان مدرکی برای مقامات نگهداری میکردند.

مقامات علاوه بر آزادسازی حیوانات، شواهد فیزیکی عملیات قاچاق را در قالب کوهی از کالای قاچاق شامل پوست ببر، دندان و همچنین شصت و هفت گردنبند عکس رئیس لانگتا چان از جنس پوست ببر کشف کردند.

سرنوشت معبد ببر

راهبان همیشه شایعه غذا دادن به ببرها درست قبل از اینکه کارشناسان داروی مسکّن یاری نماینده به دریافتشان را تهیه نمایند و یا رها سازی حیوانات در تنگه ها به منظور سخت و خطرناک شدن فرار کردنشان، انکار میکردند. حتی یک راهب کوشش کرد از صحنه جرم در یک کامیون حامل پوست و دندان نیش ببر فرار کند که توسط افسران بازداشت شد. با وجود جنایاتی که توسط حمله پلیس کشف شد، مردم بالاخره میتوانند مطمئن باشند که حیوانات عجیب و غریب در امنیت بوده و سه نفر از کارکنان که دو نفرشان راهب اند، با اتهامات جنایی روبرو میشوند. ببرها به مراکز پرورش دولتی انتقال داده خواهند شد، چون زندگی قبلیشان به آنها اجازه زندگی امن را در حیات وحش نمیدهد.

منبع: همگردی
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 590

به "حقیقت آزاد شده معبد ببر در تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقیقت آزاد شده معبد ببر در تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید