خبرنگاران محدودیت های جدید پیشگیری از کرونا در یزد اعلام شد

به گزارش مجله آیرخ، یزد- خبرنگاران- ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد در اعلامیه شماره 105 خود محدودیت های جدیدی را برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس در مناطق مختلف استان از شنبه هفته آینده برابر بیست و یکم فروردین ماه جاری به مدت یک هفته خاطرنشان کرد.

خبرنگاران محدودیت های جدید پیشگیری از کرونا در یزد اعلام شد

به گزارش شامگاه پنجشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، در این اطلاعیه نوشته شد که به اطلاع عموم مردم می رساند با شروع موج چهارم شیوع کرونا، موارد ابتلا و بستری ناشی از آن در روزهای اخیر افزایش یافت به نحوی که بیشتر مناطق استان را قرمز و در شرایط خطر و هشدار شدید قرار داد.

در راستای مصوبه های جلسه فوق العاده ستاد مقابله با کرونا با اعلام آماده باش و هشدار جدی در استان، محدودیت های شرایط قرمز به صورت یکسان در همه شهر(24) های استان از این تاریخ به مدت یک هفته به توضیح ذیل اعلام می گردد:

تعطیلی کامل آموزش حضوری آکادمی ها، مدارس و دانشگاه ها، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه ها، موزه ها، سینماها، مهدکودک ها، شهر بازی ها، گیم نت ها و مراکز تفریحی آبی، ممنوعیت ورود خودروهای شخصی با پلاک غیر استانی به همه شهرهای استان، ممنوعیت جدی تردد خودروهای شخصی از ساعت 22 شب و فعالیت تمامی مشاغل صنفی به استثنای بند 2 اطلاعیه تا ساعت 14 هر روز و تعطیلی مطلق پس از ساعت 14در نظر گرفته شد.

همچنین نانوایی هایی، لبنیاتی، فروشگاه های مرغ و ماهی، قصابی ها، میوه فروشی و فروشگاه های عظیم مجاز به فعالیت تا ساعت 20 و مسوولان فروشگاه های عظیم از ساعت 14 تا 20 مجاز به عرضه مواد غذایی هستند و بقیه بخش ها تعطیل و رستوران ها و اغذیه فروشی ها تا ساعت 20 مجاز به فعالیت به صورت بیرون بر است.

مراجعه عمومی، دیدار های حضوری و جلسات اداری لغو و بر ارایه خدمات به صورت غیرحضوری تاکید می گردد و هرگونه تجمع و برگزاری مراسم در آرامستان های استان ممنوع است.

در حال حاضر شرایط هفت شهرستان از 10 شهرستان یزد از لحاظ شیوع کرونا قرمز، بافق(زرد) ، بهاباد و اشکذر هم نارنجی است

استان یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 100 هزار نفر در سه شهرستان یادشده و بقیه در یزد، میبد، اردکان، تفت، مهریز، خاتم و ابرکوه ساکن هستند.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدعصر پنجشنبه گفت: شبانه روز گذشته بر پایه معیارهای قطعی تشخیصی 387 فرد مبتلا به کرونا و سه سرخوشه جهش یافته این ویروس در استان شناسایی شدند و چهار نفر هم بر اثر بیماری کووید 19 فوت کردند.

ابراهیم سلمانی اضافه کرد: از این تعداد 42 نفر در بیمارستان های استان بستری شدند و 345 نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می نمایند.

به گفته وی در این مدت 2 مورد سرخوشه جهش یافته مربوط به شهرستان خاتم و یک مورد هم در شهرستان میبد شناسایی شد که تا به امروز 77 سرخوشه مبتلا به کرونای جهش یافته در 10 شهرستان استان شناسایی شده اند، و در حال حاضر 349 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان ها بستری هستند که از این تعداد 53 نفر در بخش مراقبت های ویژه(Icu) خدمات درمانی دریافت می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در دنیا منتشر شد؛ به طوری که سازمان دنیای بهداشت در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری دنیای) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی به وسیله دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می گردد. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مسائل گوارشی از جمله علایم بیماری کووید 19 است و بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدی را در دنیا به وجود آورده است.

کارشناسان همچنان توصیه می نمایند مردم اصول سه گانه شفا یعنی شست و شوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی، اجتناب از ترددها و استفاده از ماسک را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

در تاریخ 30 بهمن 98 وزارت بهداشت اظهار داشت که نتایج آزمایش اولیه 2 مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که احتیاج بود در سطح ملی و استانی اندیشیده گردد.

حدود 80 درصد افراد مبتلا بدون احتیاج به درمان خاصی از این بیماری بهبود می یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید 19 علایم یک نفر شدت می گیرد که دچار مسائل تنفسی می گردد و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مسائل بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می یابد.

بعضی گزارش ها نشان می دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز معین نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1763

به "خبرنگاران محدودیت های جدید پیشگیری از کرونا در یزد اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محدودیت های جدید پیشگیری از کرونا در یزد اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید