خودرو سال 2022 از میان کدام کاندیدا ها انتخاب خواهد شد؟

به گزارش مجله آیرخ، خودرو سال 2022 تا کمتر از دو ماه دیگر مشخص خواهد شد. برخلاف سال های گذشته، سال جاری یک تغییر بزرگ در کاندیدا ها دیده می شود. 7 خودرو نو به فینال کاندیدا های خودرو سال 2022 راه یافتند و قرار است روز یکشنبه 10 اسفند ماه سال جاری یکی از این خودروها به عنوان خودرو سال انتخاب شود.

خودرو سال 2022 از میان کدام کاندیدا ها انتخاب خواهد شد؟

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - جهانی اتومبیل در حال حرکت کردن به سمت خودرو های برقی است. خودروهایی که آلودگی کمتری دارند و قرار است ما را همانند خودروهای بنزینی یا دیزلی به مسافت های طولانی ببرند. اولین نشانه این تغییر بزرگ را می توان در میان کاندیدا های خودرو سال نو میلادی مشاهده کرد.

برای سال 2022 هفت نامزد نهایی برای دریافت جایزه خودرو سال به مرحله پایانی رأی گیری راه پیدا کردند. از میان هفت خودرو نهایی تنها Peugeot 308 نو خودرویی است که آپشن موتور درون سوز همچنان در آن دیده می شود. مابقی داوطلب ها تماماً خودروهای برقی هستند که این روزها تعدادشان در جاده و خیابان های شهر ها در حال افزایش است. اما پیش از انتخاب خودرو سال 2022 نگاهی به این خودروها و ویژگی های آنها داشته باشیم و ببینیم شانس هر کدام در بدست آوردن این عنوان مهم چقدر است.

Cupra Born با شتاب 7/3 ثانیه ای

Cupra Born در حقیقت برادر ناتنی فولکس واگن ID.3 است. کمپانی کوپرا که زیر مجموعه سئات بشمار می رود، برای این خودرو سه موتور الکتریکی را در نظر گرفته است. قدرت این سه موتور الکتریکی عبارتند از 110، 150 و 170 کیلوواتی. خریدار می تواند یکی از این سه موتور را برای Born انتخاب کند.

البته به غیر از این سه موتور، خریدار می تواند سه نوع باتری مختلف را هم در میان انتخاب های خود مشاهده کند. کم حجم ترین باتری برای این خودرو 45 کیلووات ساعتی است. پس از آن مجموعه باتری های 58 کیلووات ساعتی و 77 کیلوات ساعتی هم قابل سفارش هستند.

البته ذکر این نکته لازم است که خریدار نمی تواند موتور دلخواه خود را با باتری مورد علاقه خود سفارش دهد. بلکه ضعیف ترین موتور را تنها با کم حجم ترین باتری می توان انتخاب کرد و این فرایند برای موتورهای دیگر و باتری های بعدی هم به همین شکل است.

این خودرو در قوی ترین پکیج خود می تواند تا 548 کیلومتر شعاع حرکتی داشته باشد. Cupra اعلام کرده است که شتاب صفر تا پنجاه کیلومتر در ساعت این خودرو 2/9 ثانیه است. این در حالی است که Born پس از 7/3 ثانیه از حالت سکون کامل به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت خواهد رسید. این خودرو در قوی ترین ورژن خود می تواند 204 اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار دهد.

کوپرا بورن از قیمت 32/000 پوند در دسترس خریداران واقع شده است. البته این قیمت برای ضعیف ترین نسخه Born است که نمی توان باتری 45 کیلوات ساعتی آن را با شارژرهای سریع شارژ کرد. البته این نقطه ضعف در ورژن های بالاتر وجود ندارد، اما خریدار هم باید مبلغ بالاتری برای مالکیت آن هزینه کند.

hyundai ioniq 5 خودرویی بهتر از تسلا مدل 3؟

قطعاً با یکی از بهترین ساخته های این کمپانی کره ای رو به رو هستیم. خودرویی که قیمت آن از 36/995 پوند شروع شده و در کامل ترین پکیج می توان آن را با قیمت 41/945 پوند خریداری کرد. اما با این مبالغ هیوندای چه خودرویی را در اختیار شما قرار می دهد؟

اول از همه باید بدانیم که ioniq 5 در سه نسخه با دو موتور و حجم باتری به فروش می رسد. نسخه پایه این خودرو تمام برقی از باتری 58 کیلووات ساعتی بهره مند است و در نسخه بالاتر این حجم به 73 کیلووات ساعت افزایش پیدا می کند. همچنین این خودرو را می توان در نسخه های 2WD و 4WD نیز خریداری کرد.

گرچه ioniq 5 در ظاهر یک هاچ بک کوچک دیده می شود، اما بیشتر از سه متر طول دارد و هیوندای آن را کراس اوور سایر میانه معرفی کرده است. برای اینکه ابعاد آن را راحت تر تصور کنید باید بگوییم که این خودرو از رنج روور اسپرت طویل تر است.

نکته مهمی که درباره این خودرو وجود دارد قابلیت پلاگ اوت آن است. یعنی می توانید برق کاروان خود را با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری های ioniq 5 تأمین کنید یا حتی خودرو برقی دوست خود را زمانی که باتری آن کاملاً خالی شده است شارژ کنید!

البته قابلیت های این خودرو صرفاً به یک پاوربانک بزرگ ختم نمی شود. هیوندای اعلام کرده است که این خودرو در کامل ترین نسخه خود که 4WD است می تواند در 5/2 ثانیه این خودرو را به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند.

در نسخه پایه با باتری 58 کیلووات ساعتی این خودرو قابلیت حرکت تا شعاع 384 کیلومتر را دارد. این در حالی است که در نسخه بالاتر شعاع حرکتی آن تا 483 کیلومتر افزایش پیدا می کند.

Peugeot 308 بهتر از فولکس واگن گلف؟

سومین کاندیدای خودرو سال 2022 از کشور فرانسه است. خودرویی که پژو با آن تلاش می کند فرصت های از دست رفته در سال های گذشته را مجدداً بدست آورد.

پژو 308 تنها خودرویی در میان کاندیدا های خودرو سال 2022 است که از موتور درون سوز برای به حرکت درآوردن خود استفاده می کند. البته یک نسخه هایبرید هم از این خودرو اکنون در بازار حضور دارد. اما بطور کلی از این خودرو چه اطلاعاتی داریم؟

308 در حقیقت یک هاچ بک سایز میانه است. قیمت مدل PHEV آن از 33/000 پوند شروع می شود و قیمت مدل هایبرید پرمیوم آن به 39/000 پوند می رسد. البته مدل پایه آن با موتور 1/2 لیتری PureTech بنزینی با قدرت 128 اسب بخار را می توان با 25/200 پوند خریداری کرد.

این خودرو را می توان در سه نسخه کاملاً متفاوت خریداری کرد. موتورهای بنزینی و دیزلی برای 308 نو همچنان قابل سفارش هستند؛ اما نسخه پلاگین هایبریدی هم برای این خودرو در دسترس علاقه مندان واقع شده است.

نسخه پلاگین هایبرید به تنهایی در دو مدل کاملاً متفاوت فروخته می شود. نسخه پایه آن 180 نام دارد و مدل 225 مربوط به مدل کامل تر آن است. هر دو این مدل ها هم با باتری های 12/4 کیلووات ساعتی قابل خرید هستند. شعاع حرکتی هر دو مدل به 60 کیلومتر می رسد. اما تفاوت این دو نسخه در چه مواردی است؟

همانطور که از نام این دو مدل نیز مشخص است، نسخه پایه 180 اسب بخار در اختیار راننده قرار می دهد. این در حالی است که ورژن قوی تر 225 اسب بخار توان دارد. هر دو این مدل ها می توانند در زمانی کمتر از دو ساعت به شارژ 100 درصدی برسند.

Škoda Enyaq iV بهترین شاسی بلند الکتریکی بازار؟

شاید خاص ترین خودرو تولید شده از طریق کشور چک را بتوان Enyaq نامید. خودرویی که قیمت آن از 31/995 پوند شروع می شود و با پرداخت این مبلغ شما با خودرویی خاص در طراحی خارجی و داخلی رو به رو نمی شوید. بلکه صرفاً یک شاسی بلند دیگر از کمپانی اشکودا مقابل شما واقع شده است.

این خودرو در نسخه پایه با باتری 60 کیلووات ساعتی قابل خریداری است. این باتری می تواند 177 اسب بخار نیرو را در اختیار راننده قرار دهد. Enyaq پس در این ورژن پس از 8/4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد و شعاع حرکتی آن هم 412 کیلومتر است.

اما مدل iV 80 با قدرت 201 اسب بخاری که نسخه کامل این خودرو به شمار می رود می تواند شتاب 8/2 ثانیه داشته باشد. این شتاب دو دهم ثانیه سریعتر از مدل پایه است. شعاع حرکتی این خودرو به 533 کیلومتر می رسد و البته می توان این نسخه را در مدل all-wheel-drive نیز خریداری کرد.

در این مدل که iV 80X نام دارد، قدرت موتورهای برقی آن به 261 اسب بخار می رسد. شتاب این نسخه براساس گفته های اشکودا به 6/7 ثانیه می رسد که در نوع خود قابل قبول است. ذکر این نکته نیز لازم است که تمامی مدل های قابل عرضه Enyaq گشتاوری 310 نیوتن متری دارند.

Ford Mustang Mach-E

فورد ماستنگ Mach-E را می توان شناخته شده ترین کاندیدای خودرو سال 2022 نامید. خودرویی که نخستین تلاش فورد برای حضور در بازار خودروهای تمام برقی بشمار می رفت و حالا کمی از سایر کاندیدا ها سن و سال دار تر است!

ماستنگ Mach-E را می توان با قیمت 40/350 پوند خریداری کرد. البته این قیمت برای نسخه پایه است و در بالاترین ورژن باید 58/000 پوند برای تملک این خودرو پرداخت کرد. اما چطور فورد پیروز به فروش این خودرو شد؟

کاندیدا خودرو سال 2022 - فورد ماستنگ Mach-E

فورد تصمیم به ورود به بازار خودروهای برقی داشت. از طرفی هم علاقه مند بود این خودرو یک شاسی بلند باشد. اما قیمت تمام شده این خودرو به بیش از 40 هزار پوند می رسید که رقم بالایی برای یک شاسی بلند برقی بشمار می رفت. چاره کار چه بود؟ طراحی یک SUV پرمیوم با نشان ماستنگ و دیزاینی شبیه به برادران بنزینی آن!

فورد می گوید اگر آدرنالین را دوست دارید، ماستنگ Mach-E برای شما ساخته شده است. پس باید انتظار عملکرد خیره کننده ای از این خودرو داشته باشیم. همین طور هم هست. مدل GT Performance Edition این خودرو می تواند 480 اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار دهد. همین قدرت عالی باعث شده است که ماستنگ Mach-E در 3/5 ثانیه از سکون کامل به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. شعاع حرکت این خودرو برقی فورد هم به 435 کیلومتر می رسد که رقم خوبی برای حضور در این بازار است.

البته مدل های بسیاری برای خرید این خودرو از سوی فورد به تولید رسیده است. Mach-E را می توان در مدل های یک موتوره و دو موتوره خریداری کرد. کوچکترین باتری برای این خودرو 68 کیلووات ساعت حجم دارد. این در حالی است که در نسخه قوی تر حجم باتری به 88 کیلووات ساعت می رسد.

Kia EV6 بهترین خودرو برقی جهان؟

اگر تصور می کنید که با خودرویی ارزان قیمت از کره جنوبی رو به رو هستید باید به شما بگوییم قیمت EV6 از 40/895 پوند شروع می شود. این خودرو خواهر هیوندای ioniq 5 بشمار می رود. از همین رو مشخصات فنی این دو خودرو نیز به یکدیگر بسیار نزدیک هستند.

کاندیدا خودرو سال 2022 - کیا EV6

EV6 زمانی که به بازار معرفی گشت تنها در دو مدل قابل خرید بود. مدل پایه این خودرو از یک موتور الکتریکی که در محور عقب واقع شده است بهره می برد. این نسخه 226 اسب بخار قدرت دارد و 77 کیلووات ساعت حجم باتری آن است. این خودرو در نسخه پایه قابلیت طی مسافتی بالغ بر 509 کیلومتر را دارد که بسیار خوب است.

در نسخه میانی که از دو موتور در محور های جلو و عقب استفاده می کند، قدرت موتور به 321 اسب بخار می رسد. بر خلاف نسخه پایه که شتاب صفر تا صد کیلومتر 7/3 دارد، در ورژن میانی این رقم به 5/2 رسیده است.

اما هیجان انگیز ترین نسخه از این خودرو نمونه GT آن است. در این مدل شما یک خودرو برقی با قدرت 577 اسب بخار را در اختیار خواهید داشت. گشتاور این ورژن به 740 نیوتن متر می رسد و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت آن؛ فقط 3/5 ثانیه است! شعاع حرکتی این مدل هم 636 است.

کاندیدا خودرو سال 2022 - داخل کابین کیا EV6

شاید گویید که تسلا با مدل های مختلف آن شتاب بهتری دارند. اما نکته این است که این عملکرد هم زمان با کیفیت عالی داخل کابین و متریال بکار رفته در آن همراه است. کیفیتی که مدل های مختلف تسلا اصلاً از آن بهره مند نیستند.

Renault Mégane E-Tech لباس نو برای مگان قدیمی

آخرین کاندیدای خودرو سال 2022 رنو مگان E-Tech است. خودرویی که به تازگی از سوی این برند فرانسوی معرفی گشته و سعی دارد در بازار خودروهای تمام برقی سهمی برای خود داشته باشد. اما از این محصول نو رنو چه می دانیم؟

کاندیدا خودرو سال 2022 - رنو مگان E-Tech

مگان E-Tech قرار است در سال آینده میلادی به بازار راه پیدا کند. تنها قوای محرکه ای که از سوی رنو برای این خودرو در نظر گرفته شده تنها یک باتری 60 کیلووات ساعتی است.

این باتری می تواند E-Tech با وزن 1650 کیلوگرم را در زمانی در حدود 8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند که در مقایسه با خودروهای دیگر رقم چندان چشم گیری به شمار نمی آید.

کاندیدا خودرو سال 2022 - رنو مگان E-Tech

مهمترین نکته درباره این خودرو شاید توانایی شارژ شدن باتری های آن باشد. باتری این خودرو می تواند با استفاده از شارژرهای سریع در مدت زمانی کمتر از نیم ساعت شعاع حرکتی 200 کیلومتری را برای راننده فراهم کند.

کاندیدا خودرو سال 2022 - فضای داخلی رنو مگان E-Tech

به غیر از این موارد، قدرت موتور 215 اسب بخاری و گشتاور 300 نیوتن متری E-Tech از ویژگی های فنی این خودرو بشمار می فرایند. این خودرو در زمان شارژ کامل می تواند تا 450 کیلومتر بدون توقف در ایستگاه های شارژ به حرکت خود ادامه دهد.

منبع: بیت ران
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2099

به "خودرو سال 2022 از میان کدام کاندیدا ها انتخاب خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو سال 2022 از میان کدام کاندیدا ها انتخاب خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید