در ایتالیا به تماشای میدان جنگ گلادیاتورها بروید

به گزارش مجله آیرخ، کولوسئوم، جاذبه معروف رم

بنای عظیم کولوسئوم (Colosseum) توسط وسپاسیان یکی از امپراطورهای روم پایه گذاری شد، از جمله بناهای مهم ایتالیای کنونی است که برای گردشگرانی که به این ایتالیا سفر می نمایند جزو اولین مقاصد گردشگری است که آن ها معمولا در تقویم سفر خود یادداشت نموده اند. این بنا که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیا شناخته می گردد و در رم پایتخت ایتالیا واقع شده است، اگر چه توسط وسپاسیان ایده پردازی آن آغاز شد اما برای این که به مرحله عملیاتی برسد هشتاد سال دیگر وقت لازم بود تا پسر او بنای آن را آغاز نماید. با این حال او هم نتوانست به بهره برداری از این بنای عظیم نایل گردد و در نهایت برادر تیتوس بود که پیروز شد آن را به سرانجام رسانیده و به مرحله بهره برداری برساند. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این موضوع بدانید.

در ایتالیا به تماشای میدان جنگ گلادیاتورها بروید

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

کلوسئوم یک تماشاخانه بیضی شکل است که در مرکز شهر فعلی رم ساخته شده است و در واقع بزرگترین تماشاخانه یا آمفی تئاتر از نوع خود در دوره امپراتوری روم باستان بوده است. کلوسئوم که در لغت به معنی جایگاه بزرگ است همان چیزی که امروز درباره استادیوم 100 هزار نفری مدام تکرار می گردد که: در استادیوم بزرگ آزادی فلان بازی در حال برگزاری است. آن موقع هم به همین شیوه مفهوم بزرگ بودن این استادیوم در معنای نام آن نهفته بود. این استادیوم دارای 50 هزار جایگاه و 80 در ورودی و خروجی است که به خودی خود نشان دهنده عظمت آن است. این بنای شگفت انگیز که به آمفی تئاتر فلاویوسی شهرت دارد، در زمین های باتلاقی بین تپه های اسکوئیلین و کائلین واقع شده بود. در این مجموعه در دوره امپراطوری روم فجیع ترین جنایات به شکل کشتار بردگان و نبردهای خونین بر سر مرگ و زندگی گلادیاتورها به صورت سرگرمی های روزانه امپراطوران و اشرافیان روم انجام می شده است.

این عمارت بزرگ در زیر زمین هایش هم داستان های شگفتی دارد. در مجموعه اتاق های زیرزمینی آن علاوه بر راهروهایی برای تردد گلادیاتورها و حیوانات اتاق هایی برای نگهداری حیوانات وحشی ساخته شده بود که بسیار مخوف بودند. طاق های گنبدی شکل این بنا را نزدیک به 80 دیوار بزرگ برپا نگه می داشتند. نمای داخلی این استادیوم بزرگ از ردیف های متعددی از طاق های گنبدی شکل تشکیل شده است که روی ستون ها و و سرستون ها قرار گرفته اند. به دلیل این باید مردم زیادی به راحتی به داخل و خارج این میدان تردد نمایند و از نظر ایمنی سازه و اشکال هندسی این ساختمان یکی از شاهکارهای مهندسی جهان محسوب می گردد. سازمان گردشگری ایتالیا در گزارشی که منتشر کرد مدعی شد که در میان کلمات کلیدی جست و جو شده در اینترنت کلمه کلوسئوم مرسوم ترین عبارتی است که مردم جهان درباره ایتالیا پیگیری نموده اند. برای اینکه گنجایش این بنا به 65000 نفر برسد یک گالری (سالن) بالای ساختمان اضافه شد.

در طول دوران استفاده از کلوسئوم، دو حادثه خسارت زیادی به آن وارد کرد. نخست، آتش سوزی در سال 217 میلادی و پس از آن زمین لرزه سال 443 میلادی، اما پس از هر 2 حادثه این بنا مرمت شد. البته ناگفته نماند که در اوایل قرن 13 مالکیت این عمارت به خانواده فرانگی پانی ایتالیایی رسید و آن ها نیز این بنا را به قصر شخصی خود بدل کردند. البته در سال 1244 پاپ اینوسنزو چهارم و کلیسای کاتولیک این عمارت را تملک کردند. علاوه بر این عمارت فوق در سال 1345 براثر زمین لرزه خسارت زیادی دید ولی به جای مرمت آن از مصالح ریخته شده آن در ساختمان های دیگر رم استفاده شد.

درباره شباهت استادیوم یا قتلگاه کلوسیوم رم و یکی دیگر از نمادهای ایتالیا باید گفت که اولی که عمارتی بود که در آن گلادیاتورها برای حفظ جان خود رقیبشان را به قتل می رساندند، مدتی است که درست مثل برج پیزا در حال کج شدن است، به همان سرنوشت دچار شده است و بخش جنوبی این ساختمان 40 سانتیمتر پایین تر از بخش شمالی آن قرار گرفته است. متخصصان اولین بار حدود سال 2011 متوجه این موضوع شدند و این ساختمان دو هزار ساله را از نزدیک مورد آنالیز قرار دادند.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 551

به "در ایتالیا به تماشای میدان جنگ گلادیاتورها بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ایتالیا به تماشای میدان جنگ گلادیاتورها بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید