صلح به زبان آیین و شعر سخن می گوید

به گزارش مجله آیرخ، رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه، زبان آیین و شعر را بهترین زبانی دانست که فرهنگ و تمدن ایرانی برای نمایش صلح بکار گرفته است.

صلح به زبان آیین و شعر سخن می گوید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی، این مطلب را در مراسم رونمایی از پوستر همایش ملی آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی مطرح و توضیح داد: مراکز متعدد دانشگاهی و پژوهشگاهی پژوهشکده مردم شناسی را در برگزاری این رویداد همراهی می نمایند.

او با بیان اینکه نشست پیش همایشآیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی سی ام بهمن ماه از ساعت 10تا 12 در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار می گردد اضافه نمود: همایشآیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی 8 اسفند ماه در خانه اندیشمندان بطور همزمان در تالار فردوسی و حافظ برگزار خواهد شد.

حسن زاده گفت: از جمله در ایران، صلح به زبان آیین و شعر سخن می گوید.

او توضیح داد: بهترین زبانی که فرهنگ و تمدن ایرانی برای به نمایش گذاشتن صلح یافته زبان آیین و شعر بوده است.

او با بیان اینکه پژوهشکده مردم شناسی مجموعه ای از تابلوهای عکاسی این حوزه را در اختیار دارد که می تواند آنها را در نمایشگاهی تحت عنوان میراث نیایش ، تنوع فرهنگی ،همبستگی ملی و وحدت معنوی به نمایش گذارد ابراز امیدواری کرد چکیده مقالات این همایش در کمترین زمان آماده چاپ گردد.

سید احمد محیط طباطبایی دبیر علمی همایش آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به شرایط منطقه که صلح و همزیستی را به یک اصل و احتیاج مهم تبدیل نموده توضیح داد: سازمان های بین اللملی نظیرایکوم ،یونسکو و...یک دهه است که موضوع صلح را در راس امور خود قرار داده اند.

مشاور سرپرست پژوهشگاه توضیح داد: در حوزه میراث فرهنگی در دو دهه اخیر نیز این شیوه دنبال شده و به نوعی در تمامی همایش ها از اشتراک صحبت می کنیم تا تمایز تا از تفرقه پرهیز کنیم.

او اضافه نمود: هر یک از فرهنگها یک مزیت دارند که مجموعه آنها ایرانی بودن را شکل می دهند ، به همین دلیل موضوعاتی با عنوان صلح در راس کار هستند و در این همایش نیز به دنبال آنها هستیم.

رئیس ایکوم ایران با بیان اینکه بر اساس شاخص های ایکوم نهادی موثر است که خروجی صلح آمیز داشته باشد، توضیح داد: آیین ها بر اساس احتیاج ها به وجود آمده اند و چگونه کنار هم بودن این آیین ها و مدرا با یکدیگر نمادی از صلح هستند.

او نوروز را نماد همبستگی دانست و گفت: تمامی ایرانیان از هر قومیتی سفره نوروز مشترک دارند که نشان از همبستگی و تنوع فرهنگی در ایران دارد.

پرویز فیضی دبیر اجرایی همایش نیز در ادامه این نشست گفت: تا کنون 44مقاله و 20چکیده مقاله به دبیر خانه این همایش رسیده است که امید می رود این تعداد افزایش یابد.

او با بیان اینکه 33مرکز در برگزاری این همایش همکاری دارند گفت: 38سخنرانی در پنل های مختلف در نظر گرفته شده است و تا جایی که فضای نمایشگاهی اجازه دهد به نمایش آثار در این حوزه خواهیم پرداخت.

در ادامه این نشست نمایندگانی از پژوهشکده های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، موزه عروسک ، نشریه هفت گنبد ، مرکز اکو ، فصلنامه گیلگمش ، دانشگاه خوارزمی ، موسسه تیران ، پژوهشگاه علوم انسانی ، خانه اندیشمندان و ... به بیان گوشه ای از فعالیت مراکز ، پیشنهادات ، نقطه نظرات و موضوعات مورد بحث دراین حوزه پرداختند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 216

به "صلح به زبان آیین و شعر سخن می گوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صلح به زبان آیین و شعر سخن می گوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید