عرضه اینترنتی کالا های اساسی؛ آیا کالاها مقرون به صرفه خواهد شد؟

به گزارش مجله آیرخ، با واگذاری اختیارات قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی، به منظور مهار گرانی و حذف واسطه های غیر ضروری از 18 آبان توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ را در تهران شروع کرد که از دهم آذر نیز توزیع اینترنتی 5 قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب تنظیم بازار در سامانه بازرگام عرضه و رایگان ارسال می گردد.

عرضه اینترنتی کالا های اساسی؛ آیا کالاها مقرون به صرفه خواهد شد؟

به گزارش خبرنگاران، عرضه اینترنتی کالا در سامانه بازرگام امروز در بیشتر نقاط کشور انجام می گردد و به تازگی با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و سیب زمینی، عرضه این اقلام در کنار بعضی محصولات لبنی نیز به صورت اینترنتی صورت می گیرد. این در حالی است که بنابر اعلام قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی هیچگونه محدودیتی در عرضه اقلام سامانه بازرگام وجود ندارد و برای جلوگیری از احتکار و دلالی برای هرشخص، محصولات را به میزان مصرف سرانه سالیانه در نظر گرفته شده است.

بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند، گرچه توزیع اینترنتی کالا ایده و فکر خوبی است، اما اثرات اجتماعی دیگر همانند خارج شدن چند 10 هزار نفر اصناف خرد را به همراه دارد. از سویی بخش غیردولتی در طرح توزیع اینترنتی کالا باید نقش بیشتری ایفا نماید، بر این اساس دولت به جای عامل اجرا باید سیاست گذار و ناظر باشد چرا که در شرایط فعلی، سازمان تعاون روستایی رقیب بخش خصوصی است.

باید شیوه کوپنی برای توزیع کالا اجرا گردد

مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به عرضه مستقیم کالای اساسی و محصولات کشاورزی به وسیله دولت به صورت اینترنتی، گفت: اگر این کار به صورت درست و اصولی انجام گردد یعنی هر فرد بر اساس کد ملی بتواند در هفته میزان معینی کالا خریداری کند، این مکانیزم می تواند مورد قبول باشد، زیرا اگر قرار باشد افراد بدون محدودیت خرید نمایند دلالان و واسطه گران با استفاده از منابع اقتصادی که دارند حجم عظیمی از کالا ها را خریداری نموده و اقدام به احتکار می نمایند.

وی افزود: در چنین صورتی این مکانیزم عرضه مستقیم کالا جواب نمی دهد، مگر همانطور که اشاره شد این کار با محدودیت همراه باشد، مانند مکانیزمی که کوپن در زمان جنگ ایجاد نموده بود و بر اساس آن برای هر فرد به میزان احتیاج او کالا در دسترسش قرار می گیرد، قدر مسلم با چنین شرایطی بازار قابل کنترل است، اما اگر غیر از این باشد، مانند طرح های دیگر فقط در این وسط افراد سودجو نفع بیشتری خواهند برد و این کار سرانجامی نخواهد داشت.

افقه گفت: معمولاً در شرایط جنگ اقتصادی و شرایطی که کشور ها با سختی های فراوانی روبرو هستند، استفاده از سیستم کوپن می تواند راهبرد بسیار مناسبی باشد، همانطوری که در زمان جنگ بسیار مفید بود، الان نیز اگر دولت بتواند این سیستم توزیع را تا زمانی که تحریم ها پابرجا است به کار گیرد، می توان بسیاری از مایحتاج ضروری مردم را از این طریق توزیع کرد.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به اینکه سیستم توزیع کالا در کشور به هیچ عنوان استاندارد نیست، ما شاهد هستیم، همیشه کالا ها بین واسطه ها و دلالان مختلف دست به دست می گردد که در چنین فضایی قیمت کالا ها و مایحتاج ضروری مردم افزایش پیدا می نماید، اما اگر کالا ها به صورت مستقیم به مردم عرضه گردد، مسلما بسیاری از هزینه های اضافی از بین رفته و مردم می توانند قیمت کمتری برای خرید کالا بپردازند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تا زمانی که تحریم ها برداشته نگردد، شرایط اقتصادی و معیشتی مردم بهبود نخواهد یافت، ادامه داد: علاوه بر برطرف تحریم ها باید در زمینه سیاست های اقتصادی نیز اصلاحات اساسی انجام گیرد، زیرا در حال حاضر کشور از لحاظ اقتصادی در یک بحران عمیق فرو رفته و برای برون رفت از این شرایط باید راهبردی های به کار گرفته شده، مورد بازنگری جدی قرار بگیرند، اگر این کار انجام نگردد ما نمی توانیم به آینده امیدوار باشیم، که اوضاع تغییر خواهد نمود.

افقه با اشاره به اینکه نظام اداری و اجرایی کشور با مسائل بسیار زیادی روبرو است، اعلام کرد: این موضوع نیز ریشه در تفکر ضد فراوری و سرمایه گذاری دارد که برای سال ها حکمفرما شده و به همین دلیل است که شرایط اقتصادی کشور نیز امروز به این ورطه افتاده، بنابراین اگر خواستار تغییر شرایط هستیم، باید با یک تغییر و شیفت پارادایمی روبرو شویم، در غیر این صورت در بلند مدت نه تنها شرایط بهبود نخواهد یافت، بلکه در بلند مدت اوضاع اقتصادی کشور با شرایط بغرنج تری روبرو خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2221

به "عرضه اینترنتی کالا های اساسی؛ آیا کالاها مقرون به صرفه خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه اینترنتی کالا های اساسی؛ آیا کالاها مقرون به صرفه خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید