عواقب تعطیلی استودیوهای ایکس باکس؛ زیرمجموعه های این شرکت چگونه می توانند به آن اعتماد نمایند؟

به گزارش مجله آیرخ، همانطور که احتمالا می دانید، مایکروسافت در روزهای اخیر بسیاری از گیمرها را شگفت زده و اظهار داشت که استودیوهای آرکین آستین، تانگو گیم ورکس و آلفا داگ گیمز را تعطیل خواهد نمود. اکنون واضح است که وقتی این شرکت خرید 75 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزراد را در اکتبر سال گذشته قطعی کرد، مجبور شده ساختار بخش ایکس باکس خود را به طور اساسی تغییر دهد و در این فرآیند، تمام استودیو های دیگر خود را در معرض خطر قرار داده است.

عواقب تعطیلی استودیوهای ایکس باکس؛ زیرمجموعه های این شرکت چگونه می توانند به آن اعتماد نمایند؟

ما قبلا در ژانویه امسال شاهد یکی از این تاثیرها بودیم، زمانی که مایکروسافت بیش از 1900 کارمند بخش ایکس باکس خود را اخراج کرد. فیل اسپنسر، مدیر عامل شرکت، در آن موقع گفت که کارکنان آسیب دیده به علت اینکه شغلشان همپوشانی داشته، اخراج شده اند. با این حال، به نظر می رسد که استودیو هایی که مایکروسافت اخیرا تعطیل نموده به علتی کاملا متفاوت یعنی رشد مداوم عایدی تعطیل شده باشند.

ظاهرا خرید اکتیویژن بلیزارد یک بدهی هنگفت روی دست مایکروسافت گذاشته است و در عین حال عایدی بخش ایکس باکس را به مقدار قابل توجهی افزایش داده است. این ممکن است مشکل چندانی به نظر نرسد، اما مقیاس تمام کار هایی که شرکت انجام می دهد و باید انجام دهد را تغییر می دهد تا بدین طریق به رشد خود ادامه دهد.

خواندن گزارش های عایدی سه ماهه مایکروسافت می تواند به شما این حس را بدهد که این تغییر چقدر قابل توجه بوده است. در ژانویه، در اولین گزارش پس از تکمیل خریداکتیویژن بلیزارد، عایدی محتوا و خدمات ایکس باکس 60 درصد افزایش یافته که 55 درصد از آن متعلق به استودیوهایی بوده که تازه مالک آن شده است. به عبارتی عایدی حاصل از بازی های اکتیویژن بلیزارد اکنون بیش از یک سوم کل عایدی ایکس باکس را تشکیل می دهد.

در این میان لازم به ذکر است که تمام استودیو هایی که مایکروسافت قبلا خریداری نموده بود، از جمله Mojang سازنده ماینکرفت و 7.5 میلیارد دلاری زنی مکس، با اضافه شدن اکتیویژن بلیزارد به حاشیه رفته اند. برای درک بهتر این موضوع، در گزارش مالی سال قبل، مایکروسافت خاطرنشان کرد که رشد 5 درصدی معادل 36 میلیون دلار است، بنابراین رشد 55 درصدی حدودا 400 میلیون دلار می گردد. بنابراین پس از اتمام خرید اکتیویژن بلیزارد در 13 اکتبر سال گذشته، ایکس باکس اساسا به یک شرکت متفاوت و بزرگتر تبدیل شد که در مقیاسی متفاوت از قبل فعالیت می نماید.

در نتیجه برای جلب رضایت سهامداران، مایکروسافت باید به رشد خود ادامه دهد و هر چیزی کمتر از افزایش عایدی برای آن یک شکست است که بر قیمت سهام شرکت تاثیر می گذارد. این چیزی است که در فکر فیل اسپنسر، مدیر عامل ایکس باکس نیزو جود دارد. اسپنسر در مصاحبه ای با پولیگان در مارس امسال گفت:

مسئله ای که مایکروسافت با آن روبه رو است، این است که اکنون دارای مجموعه ای از استودیو ها است که روی بازی هایی کار می نمایند که در مقایسه با آثار اکتیویژن بلیزارد، از نظر عایدی حرفی برای گفتن ندارند. برای تماشا شواهدی از این تغییر، به بیانیه ای که معاون بازاریابی ایکس باکس، آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg)، در آوریل سال گذشته، قبل از خرید اکتیویژن بلیزارد، بیان نمود، نگاه کنید. او در خصوص Hi-Fi Rush گفت: این بازی برای ما و بازیکنان ما یک موفقیت بزرگ بود. با این حال دیدیم که مایکروسافت استودیوی سازنده آن را تعطیل کرد. در واقع آنچه که در سال گذشته موفقیت آمیز بوده، به وضوح به وسیله مقیاس جدیدی که مایکروسافت در حال کار روی آن است، بازنگری شده است.

این تغییرات، هر یک از خرید های قبلی مایکروسافت را در موقعیت وحشتناکی قرار می دهد. InXile، دابل فاین، Undead Labs، نینجا تئوری و آبسیدین همگی بازی های خارق العاده ای ساخته که بعضی از آن ها برای استودیو های در مقیاس خود موفقیت های زیادی کسب نموده اند، اما در کنار ورلد آو وارکرفت و کال آو دیوتی، بازی های کوچکی هستند. به عنوان مثال Hellblade 2 باید چه مقدار نسخه بفروشد تا در کنار عایدی حاصل از کال آو دیوتی بعدی، حرفی برای گفتن داشته باشد و هزینه ساختش را توجیه کند؟

در هر صورت استراتژی مایکروسافت در دهه گذشته چندان منطقی نبوده و به نظر می رسد که به سادگی هر آنچه را که می تواند می خرد، بدون اینکه توجهی به استودیوهایی که در حال حاضر دارد، داشته باشد. مثلا آبسیدین از زمانی که در سال 2018 به وسیله مایکروسافت خریداری شده، روی یک اثر نقش آفرینی اول شخص کار می نماید که برای بازیکنان هوادار الدر اسکرولز مجذوب کننده است. سپس، در سال 2021، مایکروسافت بتسدا و به نوبه آن حق نشر الدر اسکرولز را خریداری کرد، بنابراین اکنون آبسیدین در حال ساخت اثری است که با استودیوی دیگری در تیم ایکس باکس رقابت می نماید و بدون شک نمی تواند به مقدار سری محبوب بتسدا قد علم کند. از طرفی چندین بازی در فهرست آثار اکتیویژن بلیزارد وجود دارد که همگی به مقدار قابل توجهی عایدی بیشتری دارند.

بسیاری از استودیو های مایکروسافت در موقعیت مشابهی قرار دارند. آن ها متعهد به چرخه های توسعه چند ساله بازی هایی هستند که دیگر مطابق با تقاضای سهامداران مایکروسافت نیستند. مت بوتی (Matt Booty)، رئیس استودیوهای ایکس باکس، در بیانیه ای در خصوص بسته شدن آرکین، تانگو و غیره، گفت: این تغییرات بر اساس اولویت بندی آثار تاثیرگذار و سرمایه گذاری بیشتر در مجموعه بازی های بلاک باستر بتسدا است. در نهایت این سوال پیش می آید که استودیو های مایکروسافت، اکنون چه اطمینانی می توانند داشته باشند که با پیش بینی های صورت گرفته برای آینده ایکس باکس مطابقت داشته باشند؟ آیا خاتمه بعضی از آن ها تغییر ساختار یا تعطیلی خواهد بود؟ تنها زمان پاسخ این سوالات را تعیین خواهد نمود.

منبع: VGC

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1403 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2483

به "عواقب تعطیلی استودیوهای ایکس باکس؛ زیرمجموعه های این شرکت چگونه می توانند به آن اعتماد نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عواقب تعطیلی استودیوهای ایکس باکس؛ زیرمجموعه های این شرکت چگونه می توانند به آن اعتماد نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید