فاز سوم بازسازی منبر چوبی مسجد نقوسان تفرش آغاز شد

به گزارش مجله آیرخ، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، فاز سوم بازسازی منبر چوبی مسجد نقوسان تفرش آغاز شد.

فاز سوم بازسازی منبر چوبی مسجد نقوسان تفرش آغاز شد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مهدی رحیمی بیان نمود: منبر چوبی مسجد نقوسان در شهرستان تفرش در سه مرحله بازسازی شد. این بازسازی از ابتدای امسال شروع شده و اکنون مرحله سوم بازسازی این اثر تاریخی شروع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفرش با اشاره به اینکه سه مرحله بازسازی آن با اعتباری به مبلغ 700 میلیون ریال از محل اعتبارات طرح های عمرانی اجرا شده، اضافه نمود: این عملیات شامل اسیدزدایی قطعات منبر از طریق نانو، درات هیدروکسید کلسیم دیسپر شده در دوپروپانول و فعال سازی ذخیره قلیایی پس از درمان است.

رحیمی اضافه نمود: منبر چوبی مسجد جامع روستای نقوسان تفرش به اسم قدیمی ترین منبر چوبی ایران در آذر سال 98 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

او در ادامه بیان نمود: این منبر چوبی یکی از قدیمی ترین آثار چوبی ایران است که بعد از منبر مسجد جامع ابیانه به اسم قدیمی ترین منبر چوبی ایران شناخته می گردد. این منبر در تاریخ 540 ه ق یعنی دوره سلجوقی ساخته شده و از تاثیرات هنر ساسانی در هنر چوب هم بهره برده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفرش یادآور شد: این اثر تاریخی به شماره 1410 در تاریخ 98/9/3 در لیست آثار ملی منقول ایران به ثبت رسید.

رحیمی توضیح داد: این اثر تاریخی فرهنگی بعد از بازسازی و میکروب زدایی در محل مسجد نقوسان مجددا نصب خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1930

به "فاز سوم بازسازی منبر چوبی مسجد نقوسان تفرش آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز سوم بازسازی منبر چوبی مسجد نقوسان تفرش آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید