ماجراهای تمام نشدنی بامزی و شلمان ، قوی ترین خرس جهان 4 فرزند داشت!

به گزارش مجله آیرخ، بچه ها دهه شصت کارتون بامزی قوی ترین خرس جهان را به یاد دارند. این خرس مهربان دوستانی از دل جنگل داشت و با مادربزرگش زندگی می کرد.

ماجراهای تمام نشدنی بامزی و شلمان ، قوی ترین خرس جهان 4 فرزند داشت!

به گزارش خبرنگاران، دهه شصت دوران بی تکراری است. پای جعبه جادو تازه به خانه ها باز شده بود و پخش برنامه های کودک برای بچه ها جایگاه ویژه ای داشت. هرچند که تلویزیون ها اغلب سیاه و سفید بودند و زمان برنامه های کودک کم. اما هنوز طعم و مزه لذت بخش این کارتون ها زیر دندان بچه ها دهه شصتی هست.

از جمله این کارتون ها که هنوز هم گاهی اوقات از تلویزیون پخش می شود، بامزی (به سوئدی به معنی بامسه - قوی ترین خرس جهان) یک کارتون سوئدی است که ابتدا به عنوان مجموعه ای از فیلم های کوتاه تلویزیونی و همچنین یک نوار هفتگی نیم صفحه در سال 1966 ظاهر شد.

قبل از اینکه این مجموعه از سال 1973 به صورت دوره ای در مجله طنز منتشر شود، فیلم ها و کتاب هایی نیز در موردش وجود داشت. قهرمان داستان یک خرس قهوه ای به نام بامسه است که البته ما او را به نام بامزی می شناختیم. وقتی او نوعی عسل به نام عسل خروشان را که مادربزرگش برای او درست می کرد، می خورد، قوی ترین خرس جهان می شد و می توانست همه مسائل را حل نماید.

آندرسون قبل از اختراع بامزی، تجربه زیادی در نوشتن کمیک خرس داشت. به خصوص یک کمیک، تدی، که به عنوان یک شخصیت بسیار شبیه بامزی بود. تدی همچنین قوی ترین خرس جهان بود، اما برای قوی بودن نیازی به عسل خاصی نداشت، بنابراین آندریسون برای ماجراجویی های هیجان انگیز کار سختی داشت. برای هیجان انگیزتر کردن کمیک، او سپس بامسه را طراحی کرد.

اولین حضور بامسه در یک سریال تلویزیونی سیاه و سفید بود که در 29 اکتبر 1966 به نمایش درآمد. یک هفته بعد، اولین کمیک آن در مجله آلرز منتشر شد. بامسه تا سال 1970 هر هفته در این مجله منتشر می شد.

در سال 1972 بامسه به تلویزیون بازگشت. یک مجموعه تلویزیونی هفت قسمتی تازه این بار رنگی ضبط شد که در زمستان 1972-1973 پخش شد. از ژانویه 1973، بامسه نیز انتشارات خود را داشت و از آن زمان تا به امروز بیش از 530 بار منتشر شده است.

ببینید | صحنه هایی خاطره انگیز از تازهترین انیمیشن پینوکیو

بامسه که ما او را با نام بامزی می شناسیم، شخصیت اصلی کارتون و یک خرس قهوه ای است که با خوردن نوعی عسل که مخصوصاً از طریق مادربزرگش برای او تهیه شده بود، تبدیل به قوی ترین خرس جهان می شود و هر کس دیگری که آن را بخورد، به غیر از زنبور خانگی بامزی و دخترش بروما، در نهایت با سه روز معده درد روبرو می شود. او همچنین مهربان ترین خرس جهان است (طبق کمیک) و اغلب در حال کمک به نیازمندان دیده می شود.

در داستان های بامزی که ما هیچ وقت ندیدیم!، بروملیسا دختر یک جنگلبان است که همیشه می توانست به کمک های بامزی تکیه کند. به زودی آنها عاشق هم شدند و پس از ازدواج پدر و مادر سه قلو شدند: بروم، تدی و ماجا. بروم استعداد هنری دارد، اما تا حدودی خجالتی است. تدی زمان زیادی را به تنهایی می گذراند و عاشق خواندن و یادگیری است و ماجا برونگراترین بچه است و عاشق ورزش و فعالیت است. پس از مدتی آنها صاحب چهارمین فرزند خود نیز شدند که از بیماری رنج می برد.

افشای راز چگونگی پیشگویی آینده در سریال سیمپسون ها

قسمت هایی از این کارتون در ایران نیز به صورت دوبله سال ها از تلویزیون پخش شد.البته این قسمت ها بسیار محدود بود و همان ها به صورت مرتب برای بچه ها تکرار می شد. اما از جمله دیگر شخصیت های معروف کارتون شلمان است. او یک لاک پشت است که در هیچ شرایطی از اصول اولیه زندگی خود تخطی نمی کند و از ویژگی های مهمی که داشت می توان به ساعت خوردن و خوابیدنش اشاره کرد. این قانون مندی شلمان تا جایی بود که در بسکمک مواقع و سر بزنگاه، درست جایی که بامزی به او نیاز داشت، بروز و ظهور می کرد و حسابی حرص مخاطبانش را درمی آورد.

مدیر دوبلاژ این اثر ژاله علو و راوی آن شمسی فضل الهی بود. گویندگی نقش بامزی را ناهید امیریان شمس آبادی برعهده داشت و به جای جامپی کوچولو که یک خرگوش سفید بود، نوشابه امیری حرف می زد. همچنین گوینده شلمان اصغر افضلی بود و نقش آقا گرگه را کنعان کیانی می گفت. مادربزرگ بامزی، جانسون، آقا موشه و گویندگان نقشهای فرعی (خانواده آقا روباهه، ماهی، عنکبوت، فیل، صاحب الاغ، داور مسابقه و…) نیز علاوه بر افراد نامبرده، کنعان کیانی، مهدی آرین نژاد، شهروز ملک آرایی و ... بودند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 مرداد 1401 بروزرسانی: 29 مرداد 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2299

به "ماجراهای تمام نشدنی بامزی و شلمان ، قوی ترین خرس جهان 4 فرزند داشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراهای تمام نشدنی بامزی و شلمان ، قوی ترین خرس جهان 4 فرزند داشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید