هزینه بالای حمل ونقل، قیمت نهایی علوفه را تا 2.5 برابر افزایش می دهد

به گزارش مجله آیرخ، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: به منظور مقابله با بحران خشکسالی و برای اینکه دامداران کمتر متضرر شوند، مجبور شدیم علوفه مورد احتیاج دام را از شهرهای دیگر خریداری و به شهرستان وارد کنیم اما هزینه های بالای حمل ونقل باعث افزایش 2.5 برابری قیمت این علوفه ها از مبدأ تا مقصد شده است.

هزینه بالای حمل ونقل، قیمت نهایی علوفه را تا 2.5 برابر افزایش می دهد

محمد شجعی در گفت وگو با خبرنگاران اسم کرد: امسال به علت خشکسالی بی سابقه در شهرستان کاشمر، مراتع شرایط خوبی نداشته و اصلا قابل چرا نبودند به همین علت دامداران مجبور شدند برای تغذیه دام از جیره دستی استفاده نمایند که هزینه های زیادی را به دامدار تحمیل کرد.

شجعی اظهار کرد: به منظور حمایت از دامداران، با پیگیری دست اندرکاران بخش کشاورزی و نهادهای مربوطه، تأمین نهاده های دامی را از 35 درصد به 50 درصد افزایش داده ایم اما این اندازه هم کفاف احتیاج دامدار را نمی کند.

وی اضافه کرد: برای تأمین علوفه مورد احتیاج دام ها راهکارهایی ارائه دادیم که از جمله آن ترغیب کشاورزان به کاشت گیاهان علوفه ای کم آب طلب است بعلاوه سعی کردیم اندازهی علوفه هم از شهرهای دیگر از جمله سرخس خریداری نموده و به شهرستان وارد کنیم که یونجه تقریبا کیلویی 6000 تا 6200 تحویل دامدار می گردد؛ البته قبول داریم قیمت این علوفه برای دامدار بالاست ولی در عین حال سعی کردیم به هر نحوی علوفه را تأمین کنیم که در دسترس دامدار باشد.

شجعی گفت: به منظور مقابله با تهدیدات خشکسالی، تعاون روستایی شهرستان هم پای کار آمده است و برای حمایت از دامداران حدود 2000 تن کاه گندم را از جنوب کشور خریداری نموده که از این اندازه 300 الی 400 تن به شهرستان وارد شده است.

وی توضیح داد: یکی از مسائل عمده در تأمین نهاده های دامی از خارج از شهرستان، بحث حمل و نقل آن است به طوری که هزینه های بالای حمل و نقل باعث می گردد قیمت این کاه یا علوفه از مبدأ تا زمانی که به دست دامدار برسد 2.5 برابر گردد مثلا ما کاه را کیلویی حدود 1800 تومان در جنوب می خریم اما این بار با احتساب هزینه حمل و نقل وقتی به دست دامدار می رسد قیمت آن حدود 4500 تومان می گردد.

وی در ادامه با بیان این که خشکسالی و نبود علوفه ضرر و زیان زیادی را متوجه دامداران نموده است، گفت: چون دامدار به لحاظ اقتصادی و سرمایه در گردش به مشکل خورده است، مجبور شده دام خود را به بازار عرضه کند که با این کار، اندازه عرضه و تقاضا در بازار به هم می ریزد و قیمت دام را در بازار خیلی پایین آورده که همین امر هم باز هم ضرر دامداران را در پی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: طرح خرید دام از عشایر از جمله اقداماتی است که در جهت تنظیم عرضه و تقاضای گوشت قرمز در بازار صورت گرفته و امیدواریم که با اجرای این طرح و خرید دام از عشایر، عرضه و تقاضا در بازار تنظیم شده و قیمت دام که به شدت پایین آمده است به قیمت واقعی برگردد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تأکید کرد: جهاد کشاورزی خود را ملزم می داند که بتواند با مدیریت صحیح، دام مولد را در کشور حفظ کند که در آینده آسیبی متوجه امنیت غذایی کشور نگردد و از طرفی هم یاری کند که کشاورزان و دامداران در بحران های این چنینی کمتر متضرر شوند.

لازم به ذکر است در شهرستان کاشمر و کوهسرخ تعداد 192 هزار رأس دام سبک و نزدیک به 11 هزار رأس دام سنگین وجود دارد و درصد قابل توجهی از مردم شهرستان های کاشمر و کوهسرخ به وسیله دامداری امرار معاش می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1944

به "هزینه بالای حمل ونقل، قیمت نهایی علوفه را تا 2.5 برابر افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه بالای حمل ونقل، قیمت نهایی علوفه را تا 2.5 برابر افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید