پشت پرده درآمد نجومی دلالان در فوتبال ایران!
به گزارش مجله آیرخ، چند سالی است به لطف گسترش فضای مجازی، دلالان فوتبالی به راحتی با ایجاد یک موج تبلیغاتی و احساسی، بازیکن خارجی و بعضا داخلی بی اثر مورد نظر خود را به عضویت یک باشگاه در می آورند.

به گزارش، طرفداران در همه جای جهان سرمایه اصلی فوتبال محصوب می شوند. چه در رده ملی و چه در مسابقات باشگاهی این طرفداران هستند که زندگی به فوتبال می بخشند. تصور اینکه طرفداری در استادیوم نباشد تصوری تلخ محسوب می گردد، اما همین طرفدار که به فوتبال جان می دهد، گاهی دست مایه سودجویی بعضی دلالان و واسطه ها می گردد. حجم پولی در فوتبال ایران جابجا می گردد آنقدر وسوسه نماینده است که بعضی به امید دستیابی به سهم بیشتری از آن، در این ماجرا طرفداران را به بازوی تهاجمی خود تبدیل می نمایند.
داستان حضور بازیکنان خارجی و البته ایرانی مشهور و گاهی محبوب در بعضی از تیم ها آنقدر مفصل است که قطعا نمی توان در یک مطلب به آن پرداخت، اما بحث اصلی این است که بعضی از این بازیکنان خارجی که بعضاً بی کیفیت هستند و البته ایرانی هایی که نامی برای خود دست و پا نموده اند، با شگرد دلالان خود با قیمت چند برابری با باشگاه پر طرفدار قرارداد همکاری امضا می نمایند.
طرفداران تیم محبوب خود را دوست دارند و برای موفقیت آن لحظه شماری می نمایند و گاهی با شکست های آن تیم ساعت ها اشک می ریزند. این قاعده فوتبال است که با عشق، به حیات ادامه می دهد. حالا تصور کنید عده ای سودجو برای اینکه بازیکن بی کیفیت خارجی خود را به تیمی ببرند و سود کلان به جیب بزنند، دست یه دامن احساسات و تعصبات طرفداران شوند.
داستان کاملا ساده، اما هوشیارانه همواره تکرار می گردد. گویی اصلا احتیاجی نیست به سبک اجرای آن هم تغییراتی داد، چون تکنیک اولیه همواره جواب می دهد. وقتی وارد فصل نقل وانتقالات می شویم، بعضی دلالان که ارتباط خوبی هم در باشگاه ها دارند، با اتکا به فضای مجازی از احتیاج پست های مورد احتیاج باشگاه مذکور پرده برداری می نمایند و از قضا در یکی از همین پست ها، خودشان بازیکنی در اختیار دارند که می توانند به باشگاه معرفی نمایند. غالبا هم اسامی این بازیکنان رسانه ای می گردد تا طرفداران دائم درباره فرایند جذب آن ها صحبت نمایند. همین که نام آن بازیکن بر سر زبان ها بیافتد، باشگاه تحت فشار قرار می گیرد که با بازیکن مذکور قرارداد ببندد.
طرفداران همواره به دنبال موفقیت تیم محبوب شان هستند و وقتی به وسیله فضای مجازی آگاه می شوند تیم محبوبش احتیاج به جذب بازیکن درپست خاصی دارد و باشگاه هم با بازیکنی در آن پست در حال مذاکره است، قاعدتاً به دنبال این هستند تا هرچه زودتر قرارداد همکاری به امضا برسد، اما آن ها از خیلی از داستان های پشت پرده و مبالغ جابجا شده اطلاعی ندارند. مدیرعامل هم که تحت فشار است و هر روز مطلبی در فضای مجازی می بیند، گاهی قدرت مقاومت در میان فشار را ندارد و به راحتی تن به امضای قراردادی می دهد که تبعاتش بزودی دامن تیم و باشگاه را می گیرد.
گواه این مطلب مصاحبه و اخباری است که طی سال های اخیر در اطراف باشگاه های لیگ فزونی منتشر شده است. به طور مثال هر ساله تعدادی از باشگاه ها صحبت از احتیاج به جذب بازیکن خارجی در یک پست خاص می نمایند و طرفداران هم که تقویت فنی تیم شان برای شان در اولویت است، پیگیر جذب این بازیکنان می شوند. در نهایت هم به واسطه همین تکنیک، بازیکنانی به ایران می آیند که گاهی باید به فوتبالیست بودن آن ها شک کرد. حضور این دسته بازیکنان اگر از نظر فنی دستاوردی برای باشگاه ها نداشته باشد، اما از نظر اقتصادی، سودقابل توجهی به جیب دلالان و واسطه ها روانه نموده است.
منبع: ایسنا
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان