سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالایی برای جذب جهانگرد برخوردار است

به گزارش مجله آیرخ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالایی برای جذب توریست برخوردار است.

سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالایی برای جذب جهانگرد برخوردار است

محیط زیست یعنی محیط زندگی و همانگونه که از نام این کلمه پیداست این محیط جایی است که تمامی موجودات کره زمین در آن زندگی می نمایند و به هم وابسته هستند.

در یک تعریف کلی می توان گفت محیط زیست از مجموعه شرایط بیرونی که در طول عمر یا زندگی یک موجود زنده مانند انسان بر او اثر می گذارد تشکیل شده است.

از دیدگاه جهانی، آب، خاک و هوا سه جزء عمده محیط زیست انسانی تلقی می شوند و هرگونه آلودگی آنها آلودگی محیط زیست محسوب شده و باید مورد توجه قرار گیرد.

رشد روز افزون جمعیت، افزایش تقاضا برای مواد غذایی و سایر نیازمندی های بشر، توسعه صنعت توریستی و توسعه پدیده شهرنشینی و تشدید آلودگی محیط زیست، سلامتی و حیات موجودات زنده بویژه انسان را با خطر جدی روبرو ساخته است.

حفظ محیط زیست، پاسخ به یکی از نیازهای امروز جامعه برای نگهداری بیشتر از محیط زیست و رعایت حقوق عمومی است و تخریب آن باعث نابرابری های اجتماعی و استفاده های غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسانها بشمار می رود.

انسان به نام اشرف مخلوقات و جانشین خداوند بر روی زمین، حق دارد از نعمت های الهی استفاده کند، اما این استفاده نباید آنچنان باشد که حق دیگران در بهره برداری از این نعمت الهی در خطر قرار گیرد و به عبارت دیگر انسان همان گونه که حق استفاده و بهره مندی از محیط زیست سالم را دارد، مسئول درست استفاده کردن از آن را هم است.

در این میان محیط زیست سیستان و بلوچستان زیبایی ها و شگفتی های خاص خود را دارد که همیشه باعث جذب توریستان بیشماری به این منطقه می گردد.

زیستگاه های متنوع موجود در سواحل سیستان و بلوچستان شامل سواحل جزر و مدی، جنگل های مانگرو، زیستگاه های دریایی، زیستگاه های کوهستانی و صخره ای، زیستگاه های بیابانی و دشتی برای حضور انواع پرندگان مهاجر اعم از آبزی و کنار آبزی شرایط مساعدی را فراهم ساخته است.

سیستان سرزمین اساطیری ایران نقش مهمی در پیدایش، شکل گیری و توسعه فرهنگ و تمدن در جهانی باستان داشته و این نقش در خاورمیانه و فلات ایران بیشتر ایفا شده، بطوریکه شواهد باستانی کنونی برترین مصداق برای این ادعا می تواند باشد.

بادهای 120 روزه سیستان

سیستان زاییده رودخانه هیرمند و تالاب هامون است، بطوریکه نوسان آب آنها چهره طبیعی و انسانی این منطقه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

خشکسالی از سال 1378 به بعد صفت انبار غله بودن سیستان را به تاریخ سپرد درحالیکه تنها سطح کشت گندم از 65 هزار هکتار قبل از خشکسالی به چهار هزار هکتار در سال زراعی 83-82 رسید.

خشکی دریاچه هامون باعث مهاجرت بعضی از روستاییان و حاشیه نشینی در شهرها شد، زیرا زندگی آنها وابسته به این نعمت خدادادی بود و این خشکی تغییراتی در اقتصاد و اجتماع کل سیستان را رقم زد.

علیرغم این فاجعه بسیاری از مردم وطن دوست این دیار به خارج از منطقه مهاجرت ننموده و به وسیله خدمات دولت و استفاده از آب چاه نیمه ها توانستند در مقابل سختی های ناشی از خشکی تحمل نمایند و به نام مرزدارانی غیور در این منطقه با مسائل دست و پنجه نرم نمایند.

اولین بخشی که از خشک شدن دریاچه هامون صدمه دید دامداری و بعد از آن صیادی بود که صید انواع ماهیان و توزیع آن به داخل و خارج از سیستان متوقف شد و سپس رکود کشاورزی و تغییرات آب و هوایی و وزش طوفان های شن از دیگر پیامدهای خشک شدن تالاب هامون است.

بادهای 120 روزه از مشهورترین و اثرگذارترین بادهای محلی ایران زمین است که تقریبا از 15 خرداد تا اوایل مهر بر بخش شرقی کشور حاکم می گردد.

نظر به این که رسوبات منطقه ریزدانه بوده و از حدود 60، 30 و 10 درصد به ترتیب برای رس، سیلت و ماسه تشکیل شده است، این ذرات با وزش باد ملایم، حرکت نموده و بستر بسیار مناسبی برای طوفان های گرد و خاک و ماسه را فراهم می نمایند.

این باد در منطقه زابل به باد لوار به مفهوم گرم و خشک معروف است و دارای جهت شمالی و یا شمال غربی است و به دلیل مدت وزش به نام بادهای 120 روزه مشهور است.

حداکثر سرعت باد در تیر تا 100 کیلومتر در ساعت و در موارد نادر به بیش از آن هم می رسد و میانه سرعت باد در ماههای تابستان در حدود 26 کیلومتر در ساعت و در ماههای زمستان به 13 کیلومتر در ساعت می رسد.

جریان باد در سیستان در تمامی فصول سال بویژه تابستان برقرار است.

این بادها در ابتدای صبح آرام بوده، در ساعت 9 و حدود ظهر به حداکثر سرعت خود می رسد و از بعدازظهر سرعت آن فروکش نموده و رفته رفته در ساعات شب به صورت نسیم ادامه داشته یا از حرکت می ایستد.

تالاب بین المللی هامون

تالاب یا دریاچه بین المللی هامون سومین دریاچه عظیم ایران پس از دریاچه های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین المللی جهان و یکی از ذخیره گاه های زیست کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

این تالاب از سه دریاچه کوچک به نامهای هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان فراوانی آب به هم می پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می دهند.

رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود آب به هامون است و رودخانه های خاش رود، فراه رود، هاروت رود، شوررود، حسین آباد و نهبندان در زمان پرآبی هم به تالاب هامون می ریزند.

وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی 5660 کیلومترمربع است.

حیات دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در اندازه آب آن، مسائلی را برای کل سیستم بوجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره گاه های زیست کره که روزهای پایانی سال 94 در لیما برگزار گردید، از سوی سازمان یونسکو به نام ذخیره گاه زیست کره ثبت شد که بدین ترتیب تعداد ذخیره گاه های زیست کره در ایران به 12 مورد افزایش یافته است.

خشکسالی و قطع آب رودخانه هیرمند در 2 دهه گذشته سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون و نابودی زیستگاه انواع پرندگان و حیوانات وحشی شد و ساکنان اطراف هامون را با مسائل متعددی روبرو و مجبور به مهاجرت کرد.

کوشش دستگاه های دست اندرکار و جاری شدن سیلاب های مقطعی و دشتمال از افغانستان در بعضی سالها در مقاطع کوتاه منجر به آبگیری بخش هایی از این تالاب شد، اما حفظ پوشش گیاهی و تثبیت بهتر هامون ها برای مهار پدیده گرد و غبار در شمال استان مستلزم یک برنامه دقیق راهنمایی آب در بستر تالاب هامون است که این مهم به وسیله ورود دشتمال های فصلی و حق آبه تالاب از محل چاه نیمه ها انجام می گردد.

دشتمال به آب های جاری شده ناشی از باران مقطعی در دشت های حوضه هیرمند گفته می گردد که دولت افغانستان تا به امروز امکان کنترل آن را نداشت، اما اکنون با ساخت سد کمال خان احتمال کنترل روان آبهای ناشی از دشتمال را هم پیدا نموده و هامون را در معرض خطر نابودی کامل قرار داده است.

تالاب بین المللی هامون گنجایش 13 میلیارد مترمکعب آب دارد و در داشتن حق آبه مظلوم واقع شده است، زیرا افغانستان به تعهد خود در تخصیص حق آبه این تالاب پایبند نبوده در حالیکه حق آبه ایران 820 میلیون مترمکعب در سال است.

اهمیت پناهگاه پرندگان و حیات وحش هامون از بعد ملی و بین المللی قابل توجه است.

در زمان پرآبی تالاب هامون بعضی از پرندگان به صورت مهاجر عبوری و بعضی برای گذراندن فصل فراوری مثل به این تالاب مهاجرت می نمایند که این امر موجب ایجاد تنوع زیستی و چشم اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی می گردد.

گونه هایی مانند پرستوی دریایی، چوب پا، چنگر معمولی، چنگر نوک سرخ، حواصیل، کاکائی، بوتیمار و فلامینگو در هامون هیرمند و در بخش هایی از هامون سابوری از جمله جلوه های زیبا و چشم نواز تالاب است.

این منطقه بعلاوه تنوع گیاهی فراوانی دارد که از نمونه های آن می توان به گیاهان دم اسبیان اشاره نمود.

بیشتر بخوانیدتالاب هامون | عظیم ترین دریاچه آب شیرین ایران

تالاب جازموریان

تالاب جازموریان یکی از ظرفیت های برجسته و بسیار مطلوب سیستان و بلوچستان است که متاسفانه به دلیل تخصیص نیافتن حق آبه آن، خشکیده و مردم شهرستان های مجاور را با مسائل عدیده ای روبرو نموده است.

این تالاب با گستره حوضه آبریزی حدود 70 هزار کیلومترمربع معادل 2 برابر دریاچه ارومیه در 56 کیلومتری غرب شهرستان دلگان و پنج کیلومتری روستای چاهکیچی واقع شده که 49 درصد آن در حوزه سیستان و بلوچستان و 51 درصد در حوزه استان کرمان واقع شده است.

نیمه باختری این حوضه به وسعت 35 هزار و 600 کیلومتر مربع در استان کرمان و نیمه خاوری آن به وسعت 34 هزار کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

دشت های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان در محدوده این حوضه آبریز واقع شده اند.

تالاب جازموریان به نام یک منبع قابل توجه آب شیرین به سبب خشکسالی های مداوم در سالهای اخیر به کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان تبدیل شده که کم توجهی به این موضوع باعث مسائل جبران ناپذیری برای شهرستان دلگان شده است.

ساخت 36 سد و بندخاکی و بتونی در استان کرمان از جمله سد عروس، سد هلیل رود و سد استقلال باعث به نفس افتادن تالاب هامون جازموریان شده است، بطوریکه این تالاب خشک شده و اگر درمانی مناسب برای احیای آن تجویز نگردد خطرات جبران ناپذیری برای مردم و منطقه دلگان و بخش جلگه چاه هاشم رقم خواهد زد.

تمساح پوزه کوتاه یا گاندو

گاندو شناسنامه و سند زنده موجودیت سیستان و بلوچستان از دوران باستان تا به امروز و عامل ماندگاری آب در برکه ها و هوتک هاست که به همین سبب در نزد مردم منطقه از تقدس خاصی برخوردار و وجود آن را نعمت می دانند و معتقدند هرجا گاندو باشد آب فراوان وجود دارد.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی با نام محلی گاندو از جمله گونه های ارزشمند ملی ایران و در معرض تهدید نسل بوده که در آخرین طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال 2015 در گروه آسیب پذیر قرار گرفته است.

یکی از منطقه ها حائز اهمیت زیست محیطی برای گاندو بخش هایی از نواحی جنوب سیستان و بلوچستان معروف به زیستگاه گاندو است.

این نواحی به نام غربی ترین محدوده پراکنش تمساح مردابی در سطح جهان بشمار می فرایند و محدوده زیستگاهی و پراکنش این گونه ارزشمند از حوزه شهرستان راسک آغاز شده و در جهت رودخانه سرباز و باهوکلات دشتیاری که جمعیت قابل ملاحظه ای از مردم محلی در اطراف آن زندگی می نمایند ادامه می یابد و در نزدیکی خور باهو ختم می گردد.

منطقه حفاظت شده گاندو در محدوده باهوکلات دشتیاری در سال 49 با نام منطقه حفاظت شده باهوکلات ثبت و اعلام شد و در سال 61 به سبب زیست گونه منحصر بفرد تمساح پوزه کوتاه ایرانی که در اصطلاح محلی گاندو گفته می گردد، به منطقه حفاظت شده گاندو تغییر نام داده شد.

این منطقه دارای اقلیم خشک و گرم است و گونه های مهم گیاهی نظیر جنگل های حرا، چش و میوه های گرجهتی موز و انبه بصورت دست کاشت و از گونه های مهم جانوری گاندو، خرس سیاه، کاراکال، جبیر، سنجاب بلوچی و لاکپشت های سبز زیست می نمایند.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان براساس سرشماری صورت گرفته از سوی کارشناسان این اداره کل، تعداد گاندوها یا تمساح های پوزه کوتاه ایرانی که در این استان زندگی می نمایند به 200 سر رسیده است.

وحید پورمردان پیرامون اینکه سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالایی برای جذب توریست برخوردار است، اضافه کرد: جمعیت این حیوان در سراسر جهان حدود 2 هزارو 400 سر بیشتر نیست که آنها هم در برکه هایی که در حال خشکی است در معرض خطر قرار دارند.

نسل این گونه در سطح جهان در معرض خطر نابودی واقع شده است و به نام یک جانور نادر در جهان مطرح است.

خرس سیاه بلوچی

خرس سیاه بلوچی که در زبان مردم بلوچ سیستان و بلوچستان با نامهای مَم و هرس شناخته شده یکی از شاخص ترین گونه های زیبا و نادر حیات وحش در شهرستان نیکشهر است که از قرنها پیش تا به امروز در این منطقه از ایران زندگی می نماید و جثه میانه در بین گونه های دیگر خرس ها دارد و طول بدن این جانور با توجه به شرایط محیطی و نوع تغذیه متغیر بوده و از 130 تا 180 سانتیمتر است.

خرس سیاه بلوچی بر خلاف دیگر همنوعان خود خواب زمستانی ندارد و با جثه ای کوچکتر از خرس قهوه ای دارای گوش هایی به نسبت عظیمتر موهای بلند و سیاه و در وسط سینه لکه سفیدی به شکل 7 است.

خرس سیاه آسیایی یکی از هشت گونه خرس جهان است که فقط در قاره آسیا از ژاپن تا ایران پراکندگی دارد و تخریب زیستگاه آن یکی از عمده دلایل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این گونه است.

پلنگ ایرانی

پلنگ ایرانی را باید آمیزه ای منحصربفرد از غرور، زیبایی، ابهت، قدرت و وقار دانست، گربه سانی قوی و درعین حال چابک و سریع با حمله های کشنده که کوهستان های بسیاری از نقاط جهان از جمله پنج منطقه سیستان و بلوچستان عرصه حضور اوست.

این گونه دارای گسترده ترین پراکنش در میان گربه سانان عظیم جهان است و در گذشته در شمال آفریقا و بعلاوه عمده قسمت های جنوب صحرای عظیم آفریقا وجود داشت.

خارج از آفریقا، گستره پراکنش پلنگ به سمت شرق تا آسیای صغیر، ایران، هندوستان، سریلانکا، آسیای جنوب شرقی، چین، تبت و خاور دور و روسیه امتداد داشت ولی امروزه محدوده پراکنش آن بسیار محدودتر شده است.

به دلیل قابلیت سازگاری بالا، در انواع زیستگاه های کوهستانی، استپی، جنگلی و بیابانی تمام استان های کشور با تراکم نه چندان بالا زیست می نماید.

بیش از 30 درصد جمعیت پلنگ در ایران در شمال شرقی کشور وجود دارد و استان های خراسان رضوی و شمالی، گلستان، مازندران، سمنان و سیستان و بلوچستان و بسیاری دیگر از استان ها پلنگ دارند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان پیرامون اینکه سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالایی برای جذب توریست برخوردار است، گفت: این گونه در سیستان و بلوچستان از مرکز تا جنوب استان بویژه در حوزه شهرستان های نیکشهر، ایرانشهر، سرباز و کنارک دیده می گردد.

پلنگ در منطقه های که آرامش داشته باشد روز و شب فعال است و دارای قلمرو بوده و به صورت انفرادی زندگی می نماید.

پور مردان اضافه کرد: پلنگ خسارات زیادی را به مردم محلی سیستان و بلوچستان وارد می نماید اما جالب اینجاست که مردم این دیار تا به امروز اقدامی برای کشتن این حیوان ننموده اند زیرا اعتقاد دارند همانطور که ما از این طبیعت سهم داریم حیوانات و آفریده های خداوند هم سهیم هستند و این حیوانات برکت طبیعت و زندگی هستند و با کشتن آن ها برکت از سفره هایشان رخت بر می بندد.

گربه شنی

گربه شنی یا گیابان گربگ گربه سان کوچکی است که در منطقه ها شن زار بیابانی آفریقای شمالی، عربستان، آسیای مرکزی، ایران و پاکستان زیست می نماید و یکی از جانواران کمیاب ایران است که در سیستان و بلوچستان با آسودگی خاطر به گشت و گذار می پردازد.

گربه شنی با نام علمی (Felis margarita) یکی از ناشناخته ترین گربه های طبیعت ایران است که در جهان هم به خاطر شرایط خاص زیستگاهی این گربه اطلاعات کمی از آن وجود دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این گونه یکی از جانوران کمیاب ایران است و به سختی می توان آن را مشاهده کرد بگونه ای که پایش آن هنوز کامل نشده اما در زیستگاه های منتهی به کویر دشت سمسور بزمان و منطقه شکار ممنوع بلبل آباد سیستان و بلوچستان زیست می نماید و با توجه به ممنوعیت شکار و حفاظت های لازم، این گونه در منطقه ها یادشده در معرض تهدید قرار ندارد.

این حیوان به نام یکی از گونه های در معرض خطر انقراض در دشت ها و منطقه ها بیابانی ایرانشهر زیست می نماید که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به نام نماد حیات وحش این شهرستان معرفی شده است.

لاکپشت های دریایی

بیش از 20 نقطه از سواحل ماسه ای چابهار، دشتیاری و کنارک از جمله گواتر، لیپار، تنگ، کچو، پشت، کوپان سر و پزم از مهمترین زیستگاه ها و سایت های تخمگذاری لاکپشت های دریایی بویژه لاکپشت های سبز هستند.

لاکپشت های دریایی از موجودات در معرض انقراض جهانی و جز لیست گونه های حفاظت شده IUCN هستند که برای چرخه حیات دریا بسیار مفید بحساب می آیند.

اغلب گونه های لاکپشت سبز و بعضا لاک پشت منقار عقابی بیشتر مراحل زندگی خود شامل فراوری مثل و تغذیه را در منطقه ها ساحلی دریای عمان سپری می نمایند.

لاکپشت های دریایی در بیش از 150 کشور جهان به نام گونه های حمایت شده تلقی می شوند و در سواحل سیستان و بلوچستان هم برنامه های پایش و حفاظت از زیستگاه های تخمگذاری لاکپشت های دریایی در خلال یک دهه گذشته بطور مداوم و هر ساله اجرا می گردد.

سوسمار باغی هندی

سوسمار باغی هندی از گونه های جانوری زیباست که زیستگاه آن در ایران تنها استان سیستان و بلوچستان است و علاقمندان طبیعت و حیات وحش می توانند این گونه جانوری را در اطراف رودخانه های نهنگ و سرباز دیدن نمایند.

این گونه در کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، نپال، بوتان، هند، سریلانکا، بنگلادش، برمه، تایلند، مالزی، ویتنام، کامبوج، چین، اندونزی، سنگاپور، عمان و برونه ای دیده می گردد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: سوسمار باغی هندی در نزدیکی رودخانه نهنگ سراوان زیست می نماید اما گزارشاتی مبنی بر مشاهده این گونه در شهرستان سرباز هم وجود دارد.

مطالعه در مورد این گونه جانوری هنوز انجام نشده اما منطقه ها پراکنش سوسمار باغی هندی در سیستان و بلوچستان در شهرستان های سراوان، سرباز و جالق است.

معضلات محیط زیست

مصرف بیش از حد منابع و فراوری فراوان پلاستیک باعث ایجاد بحران جهانی دفع زباله می گردد و کشورهای در حال توسعه اغلب معروفند به فراوری بیش از حد زباله و آشغال و رها کردن آنها در اقیانوس ها؛ پلاستیک، فست فود، بسته بندی و وسایل الکترونیکی بی ارزش سلامت انسان ها را تهدید می نماید و دفع زباله یکی از مسائل اساسی کنونی محیط زیست شده است.

افزایش دما، گرد و غبار و کم آبی از دیگر معضلات محیط زیست در سیستان و بلوچستان بشمار می رود که گاهی این معضلات باعث توسعه بیماری های عفونی می گردد.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان؛ کوره های آجرپزی سنتی هم بدلیل غیر استاندارد بودن خط فراوری و استفاده از سوخت مازوت، طیفی وسیع از گازهای سمی و ذرات گرد و غبار را در فضا نشر می دهند که تغییر سیستم احتراق و استفاده از پمپاژ دیزل و ایجاد فضای احتراق حفاظت شده و فیلتراسیون مناسب از ضروریات این واحدهای فراوریی در راستای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلایندگی هواست.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ناقل بودن پسماندهای پزشکی و بیمارستانی، مدیریت این بخش در زمان حاضر از اهمیت مضاعفی برخوردار است که بیش از پیش باید مورد توجه مردم و متولیان قرار گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1910

به "سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالایی برای جذب جهانگرد برخوردار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالایی برای جذب جهانگرد برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید