آنفلوانزا یا سرماخوردگى

به گزارش مجله آیرخ، بهتر است ویروس آنفلوانزا، جانور هزار چهره نامیده گردد. اگر چه این ویروس داراى سه نوع اصلى(A، B و C)است، اما توانایى نامحدودى در تبدیل به شکل هاى مختلف دارد. بنابراین ابتلا به یک نوع آن باعث ایمنى تعیین در شما مى گردد، اما گونه هاى جهش یافته ى آن، سال دیگر شما را مبتلا خواهد نمود.

آنفلوانزا یا سرماخوردگى

آنفلوانزا یا سرماخوردگى

21 روش براى مقابله با آن

آیا احساس مى کنید که یک تریلى از روى شما رد شده است؟ آیا آن قدر مریض شده اید که مى ترسید بمیرید؟

اگر سرتان تیر مى کشد، عضلات تان درد مى کند و پیشانى تان داغ است احتمالا دچار آنفلوانزا شده اید.

بهتر است ویروس آنفلوانزا، جانور هزار چهره نامیده گردد. اگر چه این ویروس داراى سه نوع اصلى(A، B و C)است، اما توانایى نامحدودى در تبدیل به شکل هاى مختلف دارد. بنابراین ابتلا به یک نوع آن باعث ایمنى معین در شما مى گردد، اما گونه هاى جهش یافته ى آن، سال دیگر شما را مبتلا خواهد نمود.

آیا هیچ راه فرارى وجود ندارد؟ بستگى دارد. شما مى توانید احتیاطهاى را براى کاهش ابتلا به این بیمارى رعایت کنید اما وقتى ویروس بر شما تسلط یافت، کاملا منفعل و گرفتار خواهید شد. آنفلوانزا یک بیمارى ویروسى است و آنتى بیوتیک روى آن اثر ندارد. برترین کارى که براى کاهش ناراحتى هاى این بیمارى مى توانید انجام دهید در ذیل آمده است:

در خانه بمانید.

پاسکال جیمز استاد و رئیس بخش پزشکى اجتماعى دانشگاه نیویورک مى گوید: آنفلوانزا یک بیمارى عفونى است که مانند آتش مهار نشده توسعه مى یابد، بنابراین آن قدر در قید و بند کار نباشید؛ به جاى رفتن به سر کار و یا هر جاى دیگر، در خانه بمانید.

استراحت کنید.

احتمالا در رعایت این توصیه، مشکلى نخواهید داشت، چرا که آنقدر مریض هستید که نتوانید کار خاصى انجام دهید. استراحت در رختخواب ضرورى است، زیرا به بدن اجازه مى دهد انرژى خود را صرف مشاخصه با عفونت کند. فعال بودن در هنگام بیمارى، دفاع بدن را ضعیف مى کند.

مایعات بیشترى بنوشید.

در صورت داشتن تب، نوشیدن مایعات مهم است، زیرا ممکن است کاهش بیش از حد آب بدن اتفاق بیفتد. علاوه بر این در هنگام بیمارى که در خوردن مشکل دارید، مایعات مى توانند مواد مغذى را براى بدن فراهم نمایند؛ سوپ رقیق، میوه و سبزیجات مناسب هستند. دکتر بلارک - باخ مشاور تغذیه، آب هویج یا چغندر را توصیه مى کند چرا که غنى از مواد معدنى و ویتامین ها هستند.

جى سوئد برگ استادیار دانشگاه توصیه مى کند که آب میوه ها را با آب به صورت نصف به نصف مخلوط کنیم. بنابراین قند کم و لازم را فراهم مى کنیم اما در هنگام بیمارى میزان اضافه ى آن مى تواند باعث اسهال گردد.

از ضد دردها بهره ببرید.

آسپیرین، استامیوفن و ایبوپروفن مى توانند تب، سردرد و درد بدن را که غالبا همراه آنفلوانزا هستند را کاهش دهند. دکتر دونالد استادیار دانشگاه جرج تون مى گوید: هر چهار ساعت، دو قرص بخورید مخصوصا هنگام غروب و بعدازظهر؛ زیرا این علایم، بیشتر در این مدت به وجود مى آیند.

به بچه ها آسپیرین ندهید.

به بیماران آنفلوانزایى زیر 21 سال، داروهاى حاوى آسپیرین ندهید. مطالعات نشان داده است که آسپیرین خطر ایجاد سندرم رى، یک بیماران عصبى مرگ آور را در این افراد افزایش مى دهد. به جاى آسپیرین مى توان از استامینوفن استفاده کرد.

در مصرف داروها تجدید نظر کنید.

داروهاى سرماخوردگى، آرامشى موقتى به شما مى دهند. براى مثال داروهاى حاوى آنتى هیستامین، مى تواند آبریزش بینى را قطع کند؛ اما مراقب باشید، این داروها مى توانند علایم بیمارى شما را آن قدر سرکوب نمایند تا آنجا که به شما احساس کاذب بهبودى دست دهد و شما قبل از زمان مناسب به فعالیت هاى عادى خود برگردید.

آب نمک غرغره کنید.

گلوى دردناک یا خراشیده محل مناسبى براى تکثیر ویروس آنفلوانزاست؛ خود را راحت کنید و با غرغره کردن آب نمک، ترشحات جمع شده در حلق را بشویید. یک قاشق چاى خورى نمک را در نیم لیتر آب جوشیده ى ولرم شده بریزید. هر چند بار که مى توانید غرغره کنید، اما سعى نکنید که محلول را بخورید زیرا سدیم آن زیاد است.

یک ماده ى شیرین بمکید.

مکیدن آب نبات سخت یا شکلات هاى مکیدنى مى تواند گلوى شما را مرطوب نگه دارد. علاوه بر این، این محصولات حاوى کالرى مورد احتیاج براى بدن نیز هستند.

هوا را مرطوب کنید.

مرطوب کردن هواى اتاق، ناراحتى و درد حاصل از سرفه، گلوى چرکى و راه هاى تنفسى خشک را کاهش مى دهد.

سوراخ هاى بینى را چرب کنید.

اگر در طول بیمارى، براى خالى کردن بینى، مکررا فین فین بکنید، احتمالا بینى تان زخم مى گردد. چرب کردن سوراخ هاى بینى را به دفعات انجام دهید. اما مراقب وازلین باشید زیرا وازلین محل را خشک مى کند.

گرما درمانى کنید.

یکى از علایم شاخص آنفلوانزا، خستگى و دردناک بودن عضلات است. آنها را گرم نگه دارید و با پدهاى گرمازا درد خود را تسکین دهید.

پاى خود را گرم کنید.

اگر سردرد و یا احتقان بینى دارید، قرار دادن پاها در آب داغ مى تواند مفید باشد.

هواى تازه تنفس کنید.

مطمئن شوید که در کل روز هواى اتاق، تازه و مناسب است، اما از ایجاد باد خوددارى کنید.

مشت و مال دهید.

مالش پشت بدن به فعال شدن سیستم دفاعى بدن یاری مى کند و بسیار تسکین دهنده است.

حقایقى درباره آنفلوانزا

چگونه مى توانید سرماخوردگى را از آنفلوانزا تشخیص دهید؟ اگر چه شباهت هایى بین این دو بیمارى وجود دارد. اما باید بدانید که آنها از طریق ارگانیسم هاى کاملا متفاوتى ایجاد مى گردد. سرماخوردگى مدت بیشترى طول مى کشد، اما آنفلوانزا معمولا ناراحتى بیشترى ایجاد مى کند. در اینجا مطابق نظر توماس گاسل استاد داروساز و سم شناس دانشگاه اوهایو مقایسه اى بین علایم دو بیمارى انجام شده است:

تب در آنفلوانزا علامت بسیار مهمى است که ناگهان ایجاد مى گردد.

سردرد یکى از علایم اصلى آنفلوانزا است.

درد عمومى در آنفلوانزا معمول و اغلب شدید است.

خستگى در آنفلوانزا شدید است و مى تواند دو تا سه هفته طول بکشد.

آب ریزش از بینى گاهى وقت ها در آنفلوانزا دیده مى گردد ولى علامت شایع سرماخوردگى است.

گلوى دردناک گاهى وقت ها در آنفلوانزا دیده مى گردد اما علامت شایع سرماخوردگى است.

سرفه در آنفلوانزا شایع است و مى تواند شدید باشد اما در سرماخوردگى معمولا تک سرفه هاى خشک وجود دارد.

غذاى سبک بخورید.

در طول وخیم ترین مرحله ى آنفلوانزا، شاید هیچ اشتهایى به غذا نداشته باشید، اما هنگامى که مى خواهید غذاى خود را از مایعات به غذاهاى اصلى تغییر دهید از غذاهاى نشاسته اى بهره ببرید. نان تست خشک بسیار مفید است. بعلاوه موز، سس گوجه، برنج پخته، غلات پخته شده و سیب زمینى پخته همراه ماست، بسیار مناسب است.

از شلوغى دورى کنید.

به دلیل اینکه ویروس به سرعت توسعه مى یابد، خود را از سالن هاى سینما، تئاتر، مراکز خرید و دیگر منطقه ها شلوغ در طول همه گیرى دور نگه دارید. فاصله لازم را از بیمارانى که سرفه مى نمایند حفظ کنید، حتى اگر بدین معنى باشد که سوار آسانسور نشوید و یا صندلى خود را در اتوبوس از دست دهید.

خود را از سرما دور کنید.

قرار گرفتن طولانى مدت در هواى سرد و مرطوب مقاومت بدن را کاهش و خطر ابتلا به عفونت را افزایش مى دهد.

عادت هاى بد را ترک کنید.

سیگار و الکل مى تواند مقاومت بدن را کاهش دهد. مخصوصا سیگار مى تواند به راه هاى تنفسى آسیب رساند و شما را نسبت به آنفلوانزا مستعدتر کند.

بوسیدن، خطر بالایى دارد.

بوسیدن، یکى از راه هاى مؤثر انتقال بیمارى است. خوابیدن در یک اتاق با همسر مریض تان مى تواند شما را مستعدتر کند.

انرژى خود را نگه دارید.

با انجام کارهاى خانه خود را خسته نکنید.

هشدار پزشکى

آنفلوانزا را دست کم نگیرید.

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

صداى تان خشن شده باشد.

در تنفس مشکل دارید.

دچار درد سینه شده اید.

خلط زرد یا قهوه اى رنگ دارید.

بعلاوه نسبت به استفراغ طولانى که منجر به از دست رفتن آب بدن مى گردد، هوشیار باشید؛ مخصوصا در افراد بسیار جوان یا مسن، شکم درد مى تواند نشانه مشکل دیگرى نظیر آپاندیسیت باشد. اگر تهوع و درد بعد از یک روز فروکش نکرد به پزشک مراجعه کنید.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2265

به "آنفلوانزا یا سرماخوردگى" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفلوانزا یا سرماخوردگى"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید