ادعای اختلاف عظیم میان ایران و آمریکا در مذاکرات برجام

به گزارش مجله آیرخ، جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بازگشت تیم مذاکره کننده این کشور به وین برای دور جدید گفت وگوها برای احیای توافق هسته ای ایران اطلاع داد. در همین حال ادعای تازه ای درباره اختلاف میان ایران و امریکا مطرح شده است.

ادعای اختلاف عظیم میان ایران و آمریکا در مذاکرات برجام

پورتر طی نشست خبری روزانه درباره فرایند گفت وگوهای وین شرح داد: در یک ماه قبل، هیأت آمریکایی به سرپرستی رابرت اقتصادی، روینمودهای جدی را درباره گام هایی که ایران و آمریکا باید برای بازگشت متقابل [به برجام] بردارند، آنالیز کرد. البته، هیأت آمریکایی این هفته برای دور بعدی مذاکرات به وین سفر می نماید.

او با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکره بر سر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی هم در گفت وگوهای هسته ای وین گنجانده شده، گفت: من در موقعیتی نیستم که هیچ جزئیات خاصی در این باره کنم. اما باید بگویم که ما از بازگشت متقابل به پایبندی به برجام استقبال می کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفت وگوهای وین چقدر طول خواهد کشید، گفت: ما زمان بندی خاصی برای آن نداریم.

پورتر در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه قطعا تیم مذاکره کننده آمریکایی بعد از بازگشت به وین، گزینه هایی از جمله تسهیل تحریم های ایران را آنالیز خواهد نمود، اضافه نمود: البته که پیشرفت هایی هم حاصل شده است. ما نه در حال وقت تلف کردن هستیم نه تعجیل می کنیم.

در حالی خبر سفر هیئت آمریکایی به وین منتشر شده که روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در مورد مذاکرات احیای برجام در وین گفت که بعضی پیشرفت ها در این مذاکرات به دست آمده اما همچنان راه درازی برای طی شدن در مذاکرات هسته ای وجود دارد.

اما حسن روحانی ، رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه در مورد این مذاکرات گفت: به عنوان رییس دولت به مردم اعلام می کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می گردد. طرف ما می داند راهی جز بازگشت به تعهدات خود و موافقتنامه برجام ندارد.

حسن روحانی همچنین اضافه نمود، در زمینه تحریم کاری که مذاکره کنندگان ما در وین انجام دادند کار بزرگی بوده و طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون، به تعهدات و به قطعنامه 2231 برگردد به نظر من زود تمام می گردد. مذاکرات در چارچوب و حرکت درستی در حال اجرا است و راستا، راستا درستی است.

ادعای بن بست در مذاکرات وین

اما پایگاه خبری اکسیوس چهارشنبه به نقل از یک دیپلمات اروپایی و یک مقام سابق آمریکایی مدعی شد، اختلاف بزرگی بین مواضع ایران و آمریکا در مورد اقداماتی که ایران برای محدود کردن برنامه هسته ای خود باید انجام دهد وجود دارد و این شکاف باعث توقف مذاکرات وین برای احیای برجام شده است.

اکسیوس نوشت دولت جو بایدن اعلام نموده است، هرگونه توافقی برای احیای توافق هسته ای سال 2015 می بایست شامل بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات قبلی خود باشد، اما این موضوع با توجه به پیشرفت برنامه هسته ای ایران نسبت به شش سال پیش، پیچیده شده است.

یک دیپلمات اروپایی به این پایگاه خبری گفته است، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام توافق دارند که زمان گریز هسته ای یعنی فاصله ایران با فراوری مواد مورد احتیاج برای ساخت بمب اتمی حداقل به یک سال افزایش یابد. آنها (آمریکا و سه کشور اروپایی) همچنین در مورد چگونگی رسیدن به این هدف، مواضع مشترکی دارند.

اکسیوس همچنین نوشته است، اما موضع ایران بسیار متفاوت است. این دیپلمات اروپایی می گوید، یک اختلاف اساسی درباره سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته تری است که ایران نصب نموده است و به تهران امکان می دهد با سرعت بیشتر اورانیوم غنی کند.

این پایگاه خبری اضافه نمود که مذاکرات کارگروه در مورد لغو تحریم ها پیشرفت های زیادی داشته است، اما مذاکرات کارگروه بازگشت به تعهدات هسته ای تقریبا پیشرفتی نداشته است.

از سوی دیگر نیز یک منابع مطلع روز گذشته به پرس تی وی گفت آمریکا اصرار به حفظ تحریم ها دارد. وزارت خارجه ایران این اظهار نظر را تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در این مورد خاص که بازهم یک رسانه از قول منابع مطلع ناشناس خود ادعا نموده، نه تنها این مورد و موارد ادعایی شبیه این غلط است بلکه همه یقین بدانند اگر آمریکا اصراری بر این گونه امور داشت قطعاً تا به امروز گفتگوها متوقف شده بود.

دور سوم مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام روز شنبه 11 اردیبهشت در وین به انتها رسید. تا به امروز همه طرف ها، از جمله آمریکا از پیشرفت در گفت وگوها خبر داده اند با این حال اغلب آنها تأکید داشته اند که فعلاً برای قضاوت در این زمینه زود است.

منبع: فرارو
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1811

به "ادعای اختلاف عظیم میان ایران و آمریکا در مذاکرات برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای اختلاف عظیم میان ایران و آمریکا در مذاکرات برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید