ردّ پای امارات در سواحل خزر؛ نفوذ با زور دلار و نیّت خیر!

به گزارش مجله آیرخ، امارات با توسعه سرمایه گذاری و تجارت خواهان نفوذ در آسیای مرکزی و در مرحله نخست قزاقستان است.

ردّ پای امارات در سواحل خزر؛ نفوذ با زور دلار و نیّت خیر!

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، پایگاه تحلیلی قزاقستانی پالیت آسیا با اشاره و تحلیل اقدامات امارات متحده عربی در آسیای مرکزی از علاقه مندی این کشور برای حضور پررنگ در این منطقه و رقابت با ترکیه و ایران خبر داد.

در این گزارش آمده است: همزمان با فروپاشی شوروی در سال 1991 و مستقل شدن کشورهای آسیای مرکزی مبارزه برخی قدرت های منطقه ای و ابرقدرت ها در این منطقه آغاز شد که هدف آنان به دست آوردن نفوذ سیاسی و دسترسی به منابع طبیعی این مناطق بود.

در این رقابت کشورهایی مانند، روسیه، چین، ترکیه، آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا و 6 کشور عربی حضور دارند که در بین آنان امارات متحده عربی نیز دیده می شود.

اهمیت آسیای مرکزی برای امارات متحده عربی در مقایسه با خاورمیانه و آفریقای شمالی کمتر است اما به نظر مقامات ابوظبی نقش آسیای مرکزی به تدریج رشد کرده است.

نفوذ ترکیه و ایران در آسیای مرکزی، امارات را مجبور به ورود در این منطقه کرده به نحوی که در حاشیه همکاری های فرهنگی و مذهبی به دنبال دسترسی به ابزارهای مختلف مالی و انرژی برای تقویت نقش خود است.

آنکارا و تهران در آسیای مرکزی به موفقیت های جدی رسیده اند. ترکیه از طریق اشتراکات فرهنگی، زبانی و قومی توانسته وارد بازارهای منطقه شود و سرمایه ترکیه در آسیای مرکزی جایگاه خود را پیدا کرده است.

تحلیلگران بین المللی پس از فروپاشی شوروی انتظار بیشتری از ترکیه در آسیای مرکزی داشتند اما شرایط فعلی آنکارا نیز قابل توجه است. ایران نیز روابط خوبی با قرقیزستان و تاجیکستان دارد.

با توجه به این عوامل، برخی کشورهای عربی برای مقابله با ترکیه و ایران در عرصه های سیاسی و مالی آسیای مرکزی تلاش می کنند و منابع مالی تنها ابزار ابوظبی در آسیای مرکزی است.

امارات با توسعه سرمایه گذاری و تجارت خواهان نفوذ در آسیای مرکزی و در مرحله نخست قزاقستان است. در سال ها اخیر انجمن ملی امارات موسوم به مبادله در توسعه زیرساخت های انرژی آسیای مرکزی سرمایه گذاری قابل توجهی کرده است - به عنوان مثال استخراج نفت وگاز در قزاقستان و برق رسانی در ازبکستان-.

شرکت موسوم به DP World فعال در زمینه حمل ونقل که دفتر اصلی آن در شهر دوبی قرار گرفته است نقش کلیدی در پروژه ساخت یک بندر در قزاقستان واقع در سواحل دریای خزر و منطقه آزاد تجاری به نام خارگاس دارد.

شرکت Dragon Oil که دفتر اصلی آن نیز در شهر دوبی قرار گرفته است در زمینه مخزن های نفتی و استخراج نفت و گاز سرمایه گذاری کرده است.

اما بخش های اقتصاد که با نفت و گاز ارتباط ندارد نیز مورد توجه امارات قرار گرفته به نحوی که این کشور برای سرمایه گذاری در منابع جایگزین تولید انرژی و تولید انرژی هسته ای تلاش می کند و پس از افت قیمت نفت و گاز اینگونه برنامه ها به خصوص در قزاقستان و ازبکستان فرایند رو به رشد خواهد داشت.

امارات هم چنین از پروژه یک کمربند یک جاده متعلق به چین حمایت و اقدام به ساخت مراکز لجستیک برای توسعه کریدورهای بین المللی می کند.

بیشترین سرمایه در این زمینه در قزاقستان به کار رفته چرا که این کشور در سواحل دریای خزر مهمترین ایستگاه های جاده ابریشم جدید است. بنادر ترکمنستان هم در جهت آسیا- خاورمیانه- اروپا از توجه زیاد امارات برخوردار هستند.

همانند روسیه و چین، امارات با ارائه کمک های بشردوستانه به آسیای مرکزی جهت تقویت قدرت نرم خود در منطقه تلاش می کند. ابوظبی به قزاقستان 13 تن کمک، به قرقیزستان 7 تن، به ازبکستان 5 تن تجهیزات و دیگر مواد برای مبارزه با داده است.

اپیدمی برای امارات فرصت خوبی برای تقویت نفوذ در آسیای مرکزی است چرا که ترکیه نیز از این فرصت به خوبی در حال استفاده است و این تحولات در چارچوب درگیری دو بازیگر منطقه ای رخ می دهد.

در حاشیه برنامه های بشردوستانه، هدف اصلی امارات تقویت نفوذ سیاسی در آسیای مرکزی است چرا که این منطقه کماکان محل تلاقی منافع و درگیری قدرت های منطقه ای و ابرقدرت ها است.

قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در محور مسکو و پکن قرار دارند و تقویت روابط با امارات برای بخشیدن تنوع به سیاست خارجی کشورهای آسیای مرکزی کمک خواهد کرد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1322

به "ردّ پای امارات در سواحل خزر؛ نفوذ با زور دلار و نیّت خیر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردّ پای امارات در سواحل خزر؛ نفوذ با زور دلار و نیّت خیر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید