تفاهم نامه همکاری علمی- پژوهشی اتاق و دانشگاه صنعتی کرمانشاه امضا شد

به گزارش مجله آیرخ، در راستای تقویت و گسترش ارتباط سازمانی و برقراری تعامل میان نیروهای انسانی دو حوزه صنعت و دانشگاه، اتاق کرمانشاه و دانشگاه صنعتی این استان تفاهم نامه همکاری علمی- پژوهشی در هشت ماده و برای مدت دو سال امضا کردند.

تفاهم نامه همکاری علمی- پژوهشی اتاق و دانشگاه صنعتی کرمانشاه امضا شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: اتاق کرمانشاه طی هشت سال گذشته با توجه به شرایط مالی کشور و مسائلی که فعالان مالی با آن روبرو بودند همیشه کوشش نموده ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه ها برای استفاده از ظرفیت آنها برقرار کند و به همین دلیل هم اکنون با چهار دانشگاه در تهران و تعداد زیادی از دانشگاه های استان کرمانشاه همکاری داریم که این همکاری ها نتایج رضایت بخشی داشته است.

کاشفی تدوین سند رونق فراوری استان کرمانشاه در سال گذشته با همکاری دانشگاه رازی را نمونه ای از این همکاری ها دانست و اظهار کرد: این سند فراوری به عنوان یک نقشه راه برای تمام دستگاه های اجرایی استان به تصویب رسید و حتی در مرکز مطالعات ریاست جمهوری نیز آن را ارائه کردیم و از اسناد پیروز کشور بود.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه طی دو سال اخیر کوشش شده از ظرفیت دانشگاه ها بیشتر برای تجهیز صنایع استان به علم روز استفاده گردد، تأکید کرد: به همین دلیل بنا داریم اکنون همکاری خود را با دانشگاه صنعتی استان و به عنوان یکی از دانشگاه های مطرح و خوب کرمانشاه که طی سال های اخیر سیر صعودی قابل توجهی را آغاز نموده گسترش دهیم.

کاشفی اعلام نمود: امضا تفاهم نامه همکاری می تواند گام مؤثری برای تقویت همکاری و آغاز تعاملات مؤثر بین دو بخش باشد.

او با اشاره به زمینه های متعددی که اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمانشاه می تواند با دانشگاه صنعتی همکاری داشته باشد، اضافه کرد: این تعاملات می تواند در بعد داخلی و بین المللی باشد.

رئیس اتاق کرمانشاه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه خصوصاً عراق و سوریه را یکی از مهم ترین این زمینه ها دانست.

کاشفی با بیان اینکه در قالب این همکاری امکان یاری به توسعه صنایع کرمانشاه نیز فراهم خواهد شد، اضافه کرد: کرمانشاه از دیرباز و به رغم اشتیاق خوبی که اکنون در سرمایه گذاری های صنعتی استان داریم جز استان های صنعتی کشور نبوده و این امر باعث شده زنجیره صنعت استان تکمیل نگردد و با هزینه تمام شده بیشتری در بخش فراوری روبرو باشیم.

رئیس اتاق کرمانشاه از ظرفیت های توسعه صنعتی که در کرمانشاه وجود دارد یاد کرد و گفت: یکی از مهم ترین این زمینه ها بخش پتروشیمی است.هم اکنون سه پتروشیمی فعال و یک پتروشیمی عظیم در دست احداث در اسلام آباد غرب داریم اما باوجوداین ظرفیت هنوز صنایع پایین دستی چندانی در بخش پتروشیمی در کرمانشاه شکل نگرفته است.

کاشفی تأکید کرد: در حوزه انرژی های تجدید پذیر نیز جای کار زیادی در استان داریم که می تواند نه تنها به تأمین برق برای داخل کشور یاری کند بلکه زمینه صادرات برق به کشورهایی مانند عراق را نیز فراهم کند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، از صنایع غذایی نیز به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های صنعتی کرمانشاه یاد کرد که حرف برای گفتن دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: زمینه دیگری که می توانیم در آن همکاری های خوبی داشته باشیم آموزش دانشجویان بر اساس احتیاجهای روز صنعت استان است، به گونه ای که ما به دانشگاه اعلام کنیم اکنون در چه رشته های صنعتی به نیروی کار احتیاج داریم و یا با توجه به سرمایه گذاری های صنعتی که در کرمانشاه در حال اجرا است آینده بازار کار حوزه صنعت برای دانشجویان دانشگاه صنعتی چگونه خواهد بود.

کاشفی در ادامه زمینه دیگری که امکان استفاده از ظرفیت کارشناسی دانشگاه ها را دارد را تغییر رویکرد جلسات ستاد تسهیل دانست و گفت: اگرچه این جلسات برای برطرف مسائل واحدهای صنعتی تشکیل می گردد اما عمدتاً به مسائلی مانند استمهال تسهیلات، بدهی های دستگاه های خدمت رسان و ... می پردازد و کمتر به مسائل ریشه ای و عارضه یابی صنایع در آن توجه می گردد.

او معتقد است برای هر واحدی که قرار است در ستاد تسهیل مطرح گردد باید آنالیز دقیقی از مسائل واحد صورت گیرد. زیرا بعضی از واحدها اصلاً قابل حمایت نیستند و متناسب با شرایط علم روز باید تغییر نمایند.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، برای هریک از واحدهایی که در جلسات ستاد تسهیل مطرح می گردد باید سناریو مجزایی در نظر گرفت زیرا مسائل همه واحدهای مشابه نیست.

کاشفی همچنین بر لزوم همکاری با دانشگاه کشاورزی کرمانشاه در آینده نزدیک نیز تأکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت هایی که کرمانشاه در بخش کشاورزی دارد باید از بدنه کارشناسی دانشگاه ها استفاده کنیم.

او یکی از مهم ترین مزیت های کشاورزی کرمانشاه را سامانه گرمسیری و منابع آبی که در قالب آن در نظر گرفته شده دانست و اعلام نمود: این طرح می تواند زمینه جهش کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی قابل توجه را در کرمانشاه فراهم کند.

کاشفی در ادامه با بیان اینکه اتاق بازرگانی در کشور نیز تفاهم نامه همکاری خوبی با معاونت علمی ریاست جمهوری دارد، یادآور شد: بر اساس این تفاهم نامه قرار است در پنج استان مراکز نوآوری و فناوری ایجاد گردد که یکی از این مراکز در اتاق بازرگانی کرمانشاه خواهد بود.

او ابراز امیدواری کرد ظرف یک یا دو ماه آینده شاهد راه اندازی این مرکز باشیم و اضافه کرد: مکان این مرکز معین شده و به علاوه معاونت علمی ریاست جمهوری هزینه های تجهیز این مرکز را تقبل نموده است.

رئیس اتاق کرمانشاه از پیگیری برای ایجاد شتاب دهنده صادرات در دل مرکز نوآوری و فناوری هم اطلاع داد و اضافه کرد: این شتاب دهنده کوشش می نماید واحدهایی که ظرفیت صادرات دارند را در زمینه های مختلف بازاریابی، آموزش، بسته بندی، شناسایی بازارهای هدف و ... همراهی کند.

کاشفی از شناسایی حدود 70 تا 80 واحد صنعتی در استان کرمانشاه اطلاع داد که ظرفیت صادراتی شدن را دارند.

در ادامه علی اکبر اختری، رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز با اشاره به بنیه قوی اساتید این دانشگاه، از آمادگی این دانشگاه برای همکاری با اتاق بازرگانی کرمانشاه در زمینه تعاملات داخلی و بین المللی اطلاع داد.

او با بیان اینکه در زمینه تعاملات بین المللی نباید صرفاً بر موضوع اعزام و پذیرش دانشجو تمرکز کنیم، گفت: یکی از مهم ترین مواردی که در عرصه بین المللی جای کار دارد صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه ازجمله عراق است.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه ادامه داد: صادرات خدمات فنی و مهندسی موضوعی است که کمتر از شرایط تحریم تأثیر می پذیرد چون کالایی در قالب آن جابجا نمی گردد. به علاوه ارزآوری خوبی هم برای کشور دارد.

او تأکید کرد: می توان تیمی متشکل از اتاق بازرگانی، دانشگاه صنعتی و آموزش فنی و حرفه ای را در زمینه خدمات فنی و مهندسی راه اندازی و به عراق اعزام کرد.

اختری با بیان اینکه در زمینه داخلی هم در بخش انرژی های تجدید پذیر جای کار فراوانی جود دارد، تأکید کرد: در حوزه صنایع چوبی نیز ظرفیت خوبی داریم و حتی اگر احتیاج باشد رشته آن را در دانشگاه راه اندازی خواهیم کرد.

او از آمادگی این دانشگاه برای تدوین استاندارد برای کالاهای فراوریی هم اطلاع داد و بیان کرد: از 80 هزار کالایی که اکنون در کشور فراوری می گردد فقط کمتر از پنج هزار کالا نشان استاندارد دارد.

اختری معتقد است تعریف کردن استاندارد برای کالاهای فراوریی می تواند شرایط صادراتی آنها را نیز تسهیل کند.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه اعلام نمود: زمینه دیگری که می توانیم در آن همکاری داشته باشیم دانش فنی و مهندس معکوس برای صنایع و کارخانه هاست به شرط آنکه صنایع نیز اعتماد بیشتری به ظرفیت دانشگاهی داشته باشند.

اختری با اشاره به در دست احداث بودن پروژه های مهمی مانند پتروشیمی اسلام آباد غرب و پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه، اضافه کرد: این پروژه ها فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت دانشگاه صنعتی است تا اساتید و خبرگان دانشگاه بتوانند به جای نوشتن مقالات بیشتر وقت خود را صرف حل مسائل صنایع نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1428

به "تفاهم نامه همکاری علمی- پژوهشی اتاق و دانشگاه صنعتی کرمانشاه امضا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاهم نامه همکاری علمی- پژوهشی اتاق و دانشگاه صنعتی کرمانشاه امضا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید