خبرنگاران احتیاج جدی اصناف قم به اقدامات حمایتی دولت برای عبور از رکود تحمیلی کرونا

به گزارش مجله آیرخ، قم - خبرنگاران - رییس اتاق اصناف مرکز قم گفت: سایه شرایط ناشی از پدیده کرونا در چنین ایامی آنچنان بر بازار، به خصوص بازار و کسب کار قم سنگین شده که شرایط فعالیت های اصناف را در آستانه سال نو دچار رکود و کسادی شدید نموده است و اصناف برای عبور از این شرایط تحمیلی احتیاج به حمایت های ویژه دولت دارند.

خبرنگاران احتیاج جدی اصناف قم به اقدامات حمایتی دولت برای عبور از رکود تحمیلی کرونا

حسن احمدلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، بیان نمود: فعالان صنفی در حوزه توزیع کالا و خدمات همه ساله به طور معمول چشم به روزهای سرانجامی سال دارند تا موجودی های انباشته شده کالایی و خدمات خود را به طور کامل عرضه نموده و به فروش برسانند اما سال جاری شیوع ویروس کرونا و پیامدهای مالی - اجتماعی ناشی از برداشت های افراد و ذهنیت عمومی نسبت به بیماری مسری و نوظهور کرونا که بر هیچ کس پوشیده نیست، این موضوع را با مشکل روبرو ساخته است.

وی با بیان اینکه مطرح شدن این پدیده آن هم در روزهای سرانجام سال که اصناف امید به افزایش حجم فروش و تجارت را داشتند رکود حاکم بر بازار را در استان تشدید نموده است، گفت: نگرانی جدی کنونی در ارتباط با تبعات مالی بروز بحران کرونا برای صنوف این است که فعالان بازار که در هر شرایطی مجبور به صرف هزینه های ثابتی مانند حقوق کارگران، اجاره مغازه، هزینه بیمه، آب، برق و گاز هستند لاجرم به خاطر کاهش درآمد قادر نباشند حتی از پس چنین هزینه هایی برآیند و بهای آنها را پرداخت نمایند.

رییس اتاق اصناف مرکز قم ادامه داد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و اعلام مرکز بهداشت مبنی بر جلوگیری از هرگونه همایش و تجمعات عمومی و براساس مصوبه بیست و هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان، تا اطلاع ثانوی مجوز برگزاری عرضه مستقیم کالا لغو شد و این امر طی مکاتبه ای به مسئولان و مجریان ذیربط نیز اعلام شده است.

وی اضافه نمود: اعلام تعطیلی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالای بهاره نیز که سبب شکل گیری اجتماعات پر رفت و آمد می شود و در شرایط وجود بیماری مسری فعالیت آنها به صلاح سلامت عمومی نیست مزید بر علت شده زیرا فرصت کسب درآمد را از اصنافی که به فعالیت تجاری در چنین بازارهای نمایشگاهی امید بسته بودند گرفته است.

احمدلو گفت: همچنین کلیه مراسم ها و جشن ها نیز در تالارهای پذیرایی و صنوف و رسته های مرتبط از جمله عکاسان و فیلمبرداران،آرایشگران زنانه و مردانه، مزون داران و سفره عقد تا اطلاع ثانوی لغو شده و در صورتی که وجهی در این خصوص اخذ شده بود اعلام شده تا مسترد شود.

رییس اتاق اصناف مرکز استان قم توضیح داد: هرچند شرایط بازار در خصوص فروش کالاهای بهداشتی و اقلامی همچون ماسک، مواد ضدعفونی و شوینده های مورد احتیاج برای اقدامات پیشگیرانه از بیماری، شرایط بهتری نسبت به گذشته پیدا نموده اما سایر صنوف فعال در سطح کل بازار قم هم اینک شرایط مناسبی در امر فروش و تجارت کالا و خدمات ندارند.

احمدلو در راستای حمایت از صنوف در شرایظ فعلی بیان داشت: رکود و مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا قابل انکار نیست و باید نهادهای دولتی به وسیله کاهش ضرایب مالیاتی و سایر شیوه های حمایتی به یاری اصناف سراسر کشور بیایند.

وی اضافه نمود: مدیریت صحیح این شرایط تحمیلی بر بازار، تعامل و همکاری و همراهی سازمان هایی همچون تامین اجتماعی، شرکت های آب، برق، گاز، امور مالی و دارایی و نیز امور مالیاتی می تواند یاری شایانی به اصناف در این شرایط نماید.

رییس اتاق اصناف قم بخشودگی یا اعمال تخفیف بیشتر مالیاتی صنوف، معافیت ازپرداخت بیمه خویش و کارگران تحت پوشش صنوف، تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و کم بهره بانکی، معافیت از پرداخت هرگونه هزینه های جانبی در حوزه های شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها نظیر پسماند و غیره از عوامل موثری دانست که می تواند در شرایط فعلی یاری شایانی به صنوف نماید.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1003

به "خبرنگاران احتیاج جدی اصناف قم به اقدامات حمایتی دولت برای عبور از رکود تحمیلی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احتیاج جدی اصناف قم به اقدامات حمایتی دولت برای عبور از رکود تحمیلی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید