خواص بادمجان چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص بادمجان)

به گزارش مجله آیرخ، یاری به کاهش چربی خون، پیشگیری ازسرطان و تغییرات پیری مغز، ایجاد آرامش، احساس سرحالی و سر زنده بودن از خواص بادمجان (Eggplant) است.

خواص بادمجان چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص بادمجان)

بادمجان (بادنجان) متعلق به گروه صیفیجات با شکل ورنگهای مختلف است. قسمت مورد استفاده این گیاه میوه آن است. در طب سنتی از قسمتهایدیگر این گیاه مانند ریشه برای درمان بعضی از بیماریها استفاده میگردد. مواد اصلی وموثر موجود در بادمجان شامل آنتیاکسیدانها به ویژه فلاونوئیدها، آنتوسیانین، پلیفنول و سایر ترکیبات مفید دیگر است. بادمجان متعلق به خانواده سیبزمینی است. برگبوته بادمجان پهن و کشیده و کنار آن کمی مواج است. بادمجان حساس به سرما می باشد ولیمیتوان آن را در هر خاکی کاشت و نیاز به کود فراوان دارد. بادمجان دارای دو نوعاصلی قلمی و آمریکایی می باشد. میوه این گیاه دراز و باریک و یا گرد، به رنگهایبنفش، سیاه، زرد و سفید دیده میگردد .

ارزش غذایی بادمجان

بادمجان منبع خوبی برای فیبر غذایی، پتاسیم،منگنز، مس و ویتامینهای (ب1)، (ب6)، (آ) و (ث) است.جالب است بدانید چربی اشباع شده یا کلسترول در آن وجود ندارد.

جدول ارزش غذایی و خواص بادمجان پخته

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی28 کیلو کالری
چربی0/2 گرم
پروتئین0/8 گرم
کربوهیدرات6/6 گرم
فیبر2/5 گرم
سدیم3میلی گرم
پتاسیم246 میلی گرم
کلسیم6 میلی گرم
آهن 0
منیزیم13 میلی گرم
منگنز0/1 میلی گرم
مس0/1 میلی گرم
روی0/1 میلی گرم
ویتامین ب60/1 میلی گرم
نیاسین0/6 میلی گرم
تریپتوفان0.01 گرم

خواص بادمجان (طبیعت و خواص درمانی)

بر اساس طب سنتی، طبع بادمجان گرم و خشک است.بنابراین برای کسانی که طبع سرد دارند مناسب است و گرم مزاجان بهتر است خصوصا درآب و هوای گرم کمتر از بادمجان استفاده کنند. بعضی از خواص بادمجان به طور خلاصهعبارتند از:

  • پیشگیری و مقابله با سرطان

بادمجان سرشار از انواع آنتیاکسیدان،ویتامینها و فیبر غذایی است. این مواد دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون وضد ویروس می باشند . مطالعات محققان نشان دادهآنتی اکسیدان ناسونین موجود در بادمجان، اجازهنمی دهد رگ های خونی جدیدی تشکیل گردد و تومورهای خوش خیم را به تومورهای بدخیمتبدیل کند . همچنین به دلیل ذخیره فیبرزیاد بادمجان، مصرف آن در پیشگیری و درمان سرطان روده عظیم بسیار موثر است .

  • مفید برای سلامت قلب

یکی از خواص بادمجان حفظ سلامت و تقویت قلب است.مصرف این ماده غذایی، عملکرد بطن چپ قلب را تقویت نموده و شدت سکتههای قلبی راکاهش میدهد . همچنین خوردن بادمـجانگرفتگی رگها را باز می نماید و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می دارد.

  • یاری به کاهش وزن و لاغری

از مهمترین خواص بادمجان، کم کالری بودن آن استکه غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند.

  • ایجاد آرامش و تقویت عملکرد مغز

بادمجان شامل ویتامینها و آنتی اکسیدانهای مختلف است که بر رویسلولهای مغزی موثر بوده باعث حفظ سلامت و عملکرد بهتر مغز میگردند و فرایند پیری مغزرا به تاخیر می اندازند. همچنین مصرف آن باعث احساس سرحالی و سرزنده بودن و ایجاد آرامشدر افراد میگردد.به طور کلیخواص بادمجان و ترکیبات موثر موجود در آن، بهپیشگیری از اختلالات ذهنی مرتبط با سن یاری می نماید و عملکرد ذهن را تقویت می نماید .

مضرات بادمجان (توصیه های پزشکی و موارداحتیاطی)

  1. مبتلایان به میگرن بهتر است از زیاده روی درمصرف بادمجان خودداری کند.
  2. افراد با سابقه سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرابایستی در مصرف بادمجان احتیاط کنند.
  3. بادمجان دارای ماده ای است که موجب مهار آنزیم کولیناستراز میگردد و لذا مصرف آن همراه با داروهای موثر بر کولین استراز نظیر بعضی ازداروهای اعصاب و بیهوشی باید با احتیاط و با نظر پزشک معالج باشد.
  4. اشخاصی که مبتلا به بواسیر و یا درد چشم هستند،بایستی از زیادهروی در مصرف بادمجان خودداری کنند.
  5. بعضی از افراد به این ماده غذایی حساسیت داشته وبایستی از مصرف آن اجتناب کنند.
  6. توصیه میگردد برای دریافت مواد موثر این گیاه وبهرهگیری بیشتر از خواص بادمجان، آن را به صورتکبابی، یا آبپز مصرف نمایید. همچنین بادمجان را با پوست بپزید تا از یک آنتیاکسیدان بسیارقوی به نام ناسونین که در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است، بهرهمند شوید .

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1470

به "خواص بادمجان چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص بادمجان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بادمجان چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص بادمجان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید