خواص شگفت انگیز فیبر!

به گزارش مجله آیرخ، خبرنگاران- نتیجه پژوهشی تازه نشان می دهد که خوردن فیبر محلول می تواند به تقویت اثر آنتی بیوتیک ها یاری کند.

خواص شگفت انگیز فیبر!

به گزارش خبرنگاران به نقل از Eating Well، وقتی به برچسب یا اطلاعات تغذیه ای یک ماده غذایی نگاه می کنید اولین عددی که در پی آن هستید چیست؟ شاید محتوای پروتئین؟ کربوهیدرات؟ کالری؟

همه این جزئیات مهم هستند که باید در نظر داشته باشید، اما صرف نظر از الگوی غذایی که به آن تمایل دارید یک عنصر جزئی بسیار مهم وجود دارد که ممکن است بخواهید آن را در اولویت قرار دهید: فیبر. فیبر مزایای عمده ای برای سلامتی دارد که کاهش خطر بیماری قلبی، بعضی سرطان ها، ابتلا به دیابت نوع 2 را شامل می گردد و هم چنین باعث می گردد استخوان هایی قوی تر و عمری طولانی تر داشته باشید.

هم چنین، فیبر به عنوان بخشی از سلامت کلی روده ما عنصری لازم است و ما در حال یادگیری این موضوع هستیم که میکروبیوم های مان با همه چیز از سلامت روان گرفته تا سیستم ایمنی و موارد بسیار دیگری مرتبط هستند.

اکنون که می دانیم فیبر برای بسیاری از جنبه های رفاه مان تا چه اندازه حیاتی است پژوهشگران در حال آنالیز این موضوع هستند که چرا و چگونه فیبر تا این اندازه تاثیرگذار است و چه اندازه از فیبر برترین اندازه برای تقویت سلامتی است.

به عنوان یک توصیه کلی آخرین دستورالعمل های غذایی ایالات متحده برای آمریکایی ها مصرف فیبر را بر اساس کالری مصرفی روزانه توصیه می نماید: 14 گرم فیبر در هر 1000 کالری. با در نظر گرفتن این موضوع آنان هدف روزانه 25 گرم فیبر یا بیش تر را برای زنان و 38 گرم یا بیش تر را برای مردان مشخص کردند.

در مجموع سه نوع فیبر برای قرارگیری در رژیم غذایی وجود دارد:

فیبر محلول: مانند یک اسفنج در دستگاه گوارش عمل می نماید و چربی و کلسترول را جذب می نماید تا به راحتی در بدن جذب نگردد. منابع آن عبارتند از جو، لوبیا، عدس، نخود، دانه ها، آجیل و بعضی محصولات (از جمله هویج، انواع توت ها، کنگر فرنگی، کلم بروکلی و کدو حلوایی زمستانه).

فیبر نامحلول: همچون جارو به پاکسازی روده ها یاری می نماید و به همراهی غذا و مواد زائد به وسیله سیستم گوارش و خارج شدن از بدن به وسیله مدفوع یاری می نماید. فیبر نامحلول مورد احتیاج خود را به وسیله آرد گندم کامل، سبوس گندم، آجیل، لوبیا، گل کلم، لوبیا سبز و سیب زمینی دریافت کنید.

فیبر عملکردی: این فیبر از منابع طبیعی استخراج شده یا به صورت مصنوعی ساخته می گردد سپس به غذاها، نوشیدنی ها یا مکمل ها اضافه می گردد. مخلوط های نوشیدنی پودری نمونه ای از آن هستند. فیبر عملکردی نوعی فیبر است که کمترین توصیه از سوی متخصصان تغذیه برای مصرف آن انجام شده و در بسته بندی مواد غذایی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است نیز وجود ندارد.

پژوهش تازه انجام شده ای از سوی وزارت کشاورزی امریکا نشان می دهد که اندازه خاصی از یکی از این نوع فیبر ها ممکن است به یک علت خاص مفید باشد. طبق نتایج مطالعه ای که در 10 ژوئن در مجله mBio منتشر شد بزرگسالان سالمی که رژیم غذایی متنوعی شامل دست کم 8 تا 10 گرم فیبر محلول در روز مصرف می نمایند میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک کمتری در روده خود دارند.

پژوهشگران برای دستیابی به این نتیجه رژیم غذایی 24 ساعته و هم چنین ترکیب میکروبیوم را برای 290 بزرگسال ثبت نام شده در مطالعه فنوتیپینگ تغذیه وزارت کشاورزی امریکا مطالعه کردند. پس از آنالیز اعداد دانشمندان دریافتند که یک رژیم غذایی با فیبر بالا با سطوح پایین پروتئین به ویژه از گوشت گاو و خوک با سطوح پایین تر ژن های مقاومت ضد میکروبی (ARG) در میان میکروب های روده مرتبط است.

تغییر رژیم غذایی می تواند یک سلاح تازه در مبارزه با مقاومت ضد میکروبی باشد و ما در خصوص رژیم غذایی ای عجیب و غریب نیز صحبت نمی کنیم بلکه یک رژیم غذایی متنوع حاوی فیبر کافی رژیمی مناسب قلمداد می گردد.

ژن های مقاوم در برابر میکروب چیست و چرا تا این اندازه مهم هستند؟

مقاومت ضد میکروبی زمانی رخ می دهد که قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها به اندازه کافی قوی و باهوش رشد می نمایند تا از دارو هایی که در ابتدا برای کشتن شان طراحی شده بودند فرار نمایند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا اشاره می نماید که میکروب ها هم چنان زنده باقی می مانند و تکثیر می شوند، زیرا کماکان مشکلاتی را برای سیستم ایمنی مان ایجاد می نمایند.

بر اساس گزارش سال 2019 میلادی آن مرکز درباره تهدیدات مقاومت آنتی بیوتیکی سالانه بیش از 2.8 میلیون عفونت مقاوم به آنتی بیوتیک (یکی از چندین نوع مقاومت ضد میکروبی) در ایالات متحده رخ می دهد.

پژوهشگران شرح می دهند که این امر کشنده تر و رایج تر شده است: مقاومت ضد میکروبی اصطلاحی که به باکتری ها، ویروس ها و قارچ های مقاوم به آنتی بیوتیک ها اشاره می نماید و احتمالا در دهه های آینده بدتر می گردد.

آنان اشاره می نمایند که این شرایط بدان خاطر است که آنتی بیوتیک های بیش تری در فعالیت های کشاورزی گنجانده شده است. در عین حال، پزشکان برای شرایط جزئی مانند گلودرد بیش از حد آنتی بیوتیک ها را تجویز می نمایند. به علاوه، ما به عنوان بیمار همواره این دارو ها را طبق دستورالعمل های تجویزی مصرف نمی کنیم. نویسندگان این مطالعه می گویند که مقاومت آنتی بیوتیکی به عنوان یک مشکل سلامتی به سرعت در حال رشد است که احتمالا تا سال 2050 میلادی به یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا تبدیل خواهد شد.

مقاومت ضد میکروبی در انسان به وسیله آن چه در میکروبیوم روده ما رخ می دهد کنترل می گردد جایی که میکروب ها جزئیات رمزگذاری شده ژنتیکی را حمل می نمایند. این موضوع به میکروب ها یاری می نماید در مواجهه با دارو هایی که برای کشتن شان ساخته شده اند زنده بمانند. شرکت نمایندگان در مطالعه با پایین ترین سطح ژن های مقاومت ضد میکروبی در روده های خود بیش ترین اندازه باکتری سالم و آرام نماینده التهاب را داشتند. کسانی که بالاترین سطوح ژن های مقاومت ضد میکروبی را داشتند باکتری های روده متنوع کمتری داشتند.

رژیم غذایی ما غذای میکروب های روده را فراهم می نماید. همه این موارد نشان می دهند که آن چه می خوریم ممکن است راه حلی برای کاهش مقاومت ضد میکروبی با اصلاح میکروبیوم روده باشد. از آنجایی که این یک مطالعه مشاهده ای کوچک و نه رژیم غذایی طولانی مدت بود پژوهشگران امیدوارند بتوانند از آن به عنوان سکوی پرتابی برای پژوهش های مرتبط آینده استفاده نمایند.

در انتها، مداخلات غذایی ممکن است در کاهش بار مقاومت ضد میکروبی مفید باشند و در نهایت ممکن است دستورالعمل های غذایی را ایجاد نمایند که چگونگی کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک را در نظر می گیرد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2259

به "خواص شگفت انگیز فیبر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز فیبر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید