دوربین قدرتمندی که ورای همه چیز را می بیند!

به گزارش مجله آیرخ، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه نورث وسترن در اوان استون واقع در استان ایلینوی با یاری تکنیکی به نام هولوگرافی با طول موج مصنوعی (synthetic wavelength holography) دوربین مذکور را ساخته اند.

دوربین قدرتمندی که ورای همه چیز را می بیند!

آنها ادعا می نمایند این دوربین یک دهه دیگر به طور تجاری عرضه می گردد و می توان این فناوری را در خودروها، دوربین های مدار بسته و حتی اسکنرهای پزشکی استفاده کرد.

توسعه این دوربین مربوط به حوزه تحقیقاتی تازه ای به نام تصویربرداری غیر خطی میدان دید (NLoS) است که وضوح بسیار بالایی دارد.

می توان از این تکنیک برای ثبت سریع تصاویری از منطقه ها وسیع استفاده کرد. بعلاوه روش مذکور دقت بسیار بالایی دارد که به یک دوربین مجهز به هوش مصنوعی یاری می نماید ورای پوست و حتی کوچک ترین مویرگ ها را ببیند.

در این روش همزمان با منتشر شدن نور روی اشیای مخفی و انتشار دوباره آن به دوربین، یک الگوریتم سیگنال نورهای پراکنده را بازسازی می نماید. این روش به علت دقت بالا قابلیت تصویربرداری از اشیایی که با سرعت حرکت می نمایند مانند ضربان قلب در سینه یا خودروهای پرسرعت در گوشه خیابان را دارد.

بعلاوه می توان با یاری این روش سیستم های هشدار ناوبری برای خودروها و بازرسی های صنعتی در فضاهای بسته ایجاد کرد.

فلوریدان ویلومیتزر مؤلف ارشد این پژوهش می گوید: فناوری ما موج جدیدی از قابلیت های تصویربرداری را به وجود می آورد. نمونه های اولیه حسگرهای ما از نور مادون قرمز استفاده می نمایند اما می توان آنها را طوری تغییر داد تا طول موج های دیگر نور را نیز در برگیرد.

به عنوان مثال می توان همین روش را درباره امواج رادیویی برای اکتشافات فضایی یا تصویربرداری آکوستیک زیر آب به کار برد.

دارای وضوح بسیار بالایی است که حتی می تواند تصویر کوچک ترین مویرگ ها را نیز در حین کار ضبط کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2084

به "دوربین قدرتمندی که ورای همه چیز را می بیند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "دوربین قدرتمندی که ورای همه چیز را می بیند!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین قدرتمندی که ورای همه چیز را می بیند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید